TDP022 |
Interaktiva system, 6 hp
/Interactive systems/
För:
IP
|
|
Prel. schemalagd
tid: 24
Rek. självstudietid: 136
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Programmering Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- definiera, prioritera, kommunicera och utvärdera designmål för interaktiva system
- planera, genomföra och kommunicera användarutvärderingar
- skapa, värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar
- konstruera en prototyp av ett interaktivt system
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Objekt-orienterad programmering
Programmering i C# och .NET
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Föreläsningar, laborationer och egna övningar.
|
|
Kursinnehåll: Hantverk:
- Utveckla system som ska användas av en beställare (kund).
- Grundläggande färdighet i att konstruera välfungerande användargränssnitt enligt rådande standarder och principer.
- Utvärdera interaktiva systems användbarhet.
Ã"mnen:
- Designprinciper & guidelines för användargränssnitt.
- Programmering av grafiska användargränssnitt.
- Användning av komponentbibliotek.
-
Utveckling av egna grafiska komponenter.
- Användbarhetsutvärdering.
Teknik:
C# och .Net
|
|
Kurslitteratur: Kurslitteratur anslås på kurshemsidan
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
UPG3
|
Uppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) |
1,5 hp 3 hp 1,5 hp
|
|
|
|
|