studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TDDE04 Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande, 6 hp
/Introduction to Programming and Computational Thinking/

För:   DPU   M  

 

Prel. schemalagd tid: 52
Rek. självstudietid: 108

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Avancerad mjukvara för simulering, design, konstruktion och beräkning är i dag vanliga komponenter i ingenjörsarbete. Här ingår också programmeringsplattformar där ingenjören söker och testar lösningar för design och konstruktionsuppgifter. Programmering öppnar möjligheter för ingenjören att generera, visualisera och söka lösningar med hjälp av egenskrivna datorprogram. Programmering är basen för datalogiskt tänkande som del i en idé- och lösningsskapande process.
Kursens syfte är att studenterna skaffar sig grundläggande kunskaper inom programmering och utvecklar en förståelse för datorprograms roll i modernt ingenjörsarbete. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
  • utforma och implementera enkla algoritmer i ett programspråk/scriptspråk som används för design- och konstruktionsuppgifter
  • redogöra för grundläggande begrepp inom programmering och datalogiskt tänkande
  • redogöra för hur scriptprogram kan används för att söka och generera alternativa designlösningar


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Programmering

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar, introduktion till programmering och programspråk med hjälp av "prova på"-laborationer samt deltagande och redovisning av egen kod i seminarieform.

  Kursinnehåll:
Grundläggande begrepp i programmering och algoritmiskt tänkande
Grundläggande data- och programstrukturer
Grunderna i programspråket Python
Design och konstruktion av 2D- och 3D-object i programmeringsverktyg som Blender
Modellering av designproblem i form av datorprogram


  Kurslitteratur:
Fastställs senare

  Examination:
UPG1 LAB1 PRA1
Uppgifter (U,G)
Laborationskurs (U,G)
Individuell programmeringsuppgift (U,G)
2 hp
2 hp
2 hp
 
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Erik Berglund
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/07/2017