studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TMQU13 Kundfokuserad produkt- och tjänsteutveckling, 6 hp
/Customer Focused Product and Service Development/

För:   DPU   I   Ii   IND   M  

 

Prel. schemalagd tid: 34
Rek. självstudietid: 126

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Industriell ekonomi   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen ger fördjupade kunskaper och färdighet i metoder och teoretiska angreppssätt för kundfokuserad produkt- och tjänsteutveckling. Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
  • Uppvisa fördjupad kunskap om statistiska såväl som kvalitativa metoder för att samla in, bearbeta och dra slutsatser om kundkrav
  • Anlägga ett ingenjörsmässigt systemperspektiv i implementeringen av beslutsstöd för utvecklingsprocesser och -projekt
  • Förstå hur kundkravshantering kan integreras i industriella produkt- och tjänsteutvecklingsprocesser
  • Anlägga olika teoretiska perspektiv på innovationsbegreppet, och förstå hur användare av tjänster och varor kan bidra till innovation
  • Värdera val av metod för att involvera kunden samt fatta beslut baserat på vald metods resultat
  • Analysera samspelet mellan människa, teknik och organisation i en produkt och tjänstelösning
  • Använda Quality Function Deployment för att översätta kundkrav till tekniska produktegenskaper och krav på produktionsprocesser
  • Identifiera och kritiskt ifrågasätta vetenskaplig litteratur inom området
  • Applicera kursens metoder inom ramen för ett produktutvecklingsprojekt samt dra slutsatser, presentera och kommunicera resultat


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Matematisk statistik, Offensiv kvalitetsutveckling

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Six Sigma Quality, Lean Production, Kvalitets- och Processutveckling

  Organisation:
De teoretiska kursmomenten genomförs i form av föreläsningar och workshops. Kursen har en stark forskningskoppling och vetenskapliga artiklar utgör en betydande del av kurslitteraturen. Kursen bygger på aktiv medverkan och för att ge kursinnehållet en praktisk anknytning tillämpas kunskapen inom tre olika projekt som genomförs i grupp och individuellt. Dessutom kommer gästföreläsningar att belysa industriella praktikfall.

  Kursinnehåll:
Produktuvecklingsprocesser, Stage gate models, Quality function deployment, Kano-modellen, Service innovation, Service recorvery, Voice of the customer, MTO, Crtitical Incident Technique, Swtiching path analysis

  Kurslitteratur:
Gustafsson, A. and M.D. Johnson (2003). Competing in Service Economy
Annat material kommer att fås via kurshemsidan


  Examination:
UPG1
Inlämningsuppgifter och laborationer (U,3,4,5)
6 hp
 
Deltagarna i kursen arbetar med examinationsuppgifterna under hela kursens gång; två inlämningsuppgifter (en gruppuppgift, en individuell uppgift) samt två presentationer (projektpresentation och opposition).



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IEI.
Studierektor: Björn Oskarsson
Examinator: Elisabeth Johansson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 08/15/2016