TMKA08 |
Studio One, 12 hp
/Studio One/
För:
DES
|
|
Prel. schemalagd
tid:
Rek. självstudietid: 320
|
|
Utbildningsområde:
Huvudområde: Design Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Huvudsyftet är att studenten skall utveckla sina interdisciplinära designfärdigheter, inom ramen för en given utmaning relaterad till samhälleliga och tekniska kontexter.. Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Beskriva bidragen från olika designdiscipliner vid lösning av resistanta problem (eng. Wicked problems)
- Identifiera och formulera systemperspektivet på produkter/varor
- Integrera, tillämpa och reflektera över färdigheter inom specifika designdiscipliner i förhållande till problemområdet
- Identifiera olika historiska och aktuella designlösningar för att ta itu med särskilda utmaningar i kursen och formulera skillnaderna när det gäller underliggande filosofi och konsekvenser
- Identifiera vilka aspekter av en designprocess som är mest värda att kommuniceras externt, och inkorporera dessa i utställningsmaterial
- Visa på förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- Visa på hur färdigheter har både fördjupats och breddats, specifikt i relation till design som ett hantverksbaserat tillvägagångssätt.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Tre års akademiska studier. Antagning till masterprogrammet i Design. Grundläggande designförmåga.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen är studiobaserad. Studenterna kommer att arbeta både individuellt och i grupp. Utmaningen kommer att kräva flera olika designkoncept, vilka kommer sträcka sig från modeller konstruerade och tillverkade i hantverkstraditionen, till digitala tjänster och system och deras touch points. Slutresultaten kommer att ställas ut i en gemensam utställning. Handledning kommer att ske av designers och experter inom området för utmaningen.
|
|
Kursinnehåll: Studenterna kommer att arbeta med resistanta problem som ger designutmaningar på nivån av system, tjänster, interaktioner och fysiska objekt. Exempel på sådana utmaningar kan vara att förebygga att mat slängs I onödan eller underlätta reparationen av produkter. Utvecklade lösningar skall utforska tekniska möjligheter, affärsmässiga krav och användning.
|
|
Kurslitteratur: Vetenskaplig litteratur, rapporter, kataloger och böcker med anknytning till den specifika utmaningen.
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
Designuppgift (U,3,4,5) Caserapport (U,G) Muntlig presentation (U,G) Reflektionsdokument (U,G) Uppgift: Modeller och prototyper (U,3,4,5) |
5 hp 2 hp 2 hp 1 hp 2 hp
|
|
|
Betyg på de enskilda examinationsmomenten bidrar proportionellt till slutbetyget på kursen. |