TMQU04 |
Six Sigma Quality, 6 hp
/Six Sigma Quality/
För:
EM
I
Ii
IND
M
MEC
|
|
Prel. schemalagd
tid: 50
Rek. självstudietid: 110
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen ska ge kunskaper om arbetssätt och metoder för process- och produktförbättringar genom Six Sigma-metodik. Six Sigma innebär att definiera och lösa avancerade problem med hjälp av avancerade statistiska och kvalitativa metoder men samtidigt att göra detta på ett sådant sätt att resultat och lösningar är väl förankrade hos ledare och medarbetare i den organisation och process som förbättras. Grunden vilar på vetenskaplig metod men den projektorienterade metoden är i sin utformning anpassad för att vara ingenjörsmässig.
Efter fullgjord kurs skall teknologen kunna:
- identifiera situationer där Six Sigma-metodiken kan ge kvalitetsförbättringar i samband med process- eller produktförbättring inom industriella och tjänsteinriktade verksamheter
- identifiera vilka analysmetoder som är tillämpbara och lämpliga för ett givet problem
- genomföra ett Six Sigma-projekt från problem- och målformulering till verifierad förbättring enligt DMAIC-processen
- använda både kvalitativa och statistiska analys- och förbättringsmetoder för att utveckla lösningar till kvalitetsrelaterade problem
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Krav: Matematisk statistik, Offensiv kvalitetsutveckling
�-nskvärt: Statistisk Kvalitetsstyrning.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Projektkurs inom Kvalitetsutveckling (med Six Sigma Green Belt-certifiering).
|
|
Organisation: Kursen genomförs som ett Six Sigma-projekt enligt de fem faserna i DMAIC-processen. De teoretiska kursmomenten genomförs i form av föreläsningar, en-två per projektfas. Allt arbete sker i projektform där max fyra studenter arbetar i ett team. Alla team får samma uppgift men med olika data att analysera och alltså med olika grundorsaker. Varje team genomför en projektfas per vecka och får även minst en lärarledd handledning per vecka. Varje fas avslutas med inlämning, granskning och godkännande (eventuellt efter komplettering) av ett nytt kapitel i projektrapporten. Projektuppgiften är utformad som ett verkligt projekt så som det genomförs i industri eller annat företag som använder Six Sigma som processförbättringsmetod. �"ven en avslutande projektpresentation med s.k. poster session för studenter i andra grupper och i andra kurser ingår, samt ett gruppvis genomfört litteraturseminarium.
|
|
Kursinnehåll: Förståelse för variation, Utveckling av Six Sigma-metodik, DMAIC-processen för genomförande av förbättringsprojekt samt verktyg för de fem DMAIC-faserna:
- DEFINE (definiera) - Formulera problem och mål (men ej lösning)
- MEASURE (mäta) - Skaffa fakta (historiska/realtid) och avgränsa problemet
- ANALYZE (analysera) - Hitta grundorsakerna med kvalitativa och kvantitativa metoder
- IMPROVE (förbättra) - Genomföra robusta och bestående förbättringar
- CONTROL (styra) - Dokumentera, utbilda, mäta och följa upp samt lämna över
|
|
Kurslitteratur: Magnusson, K., Kroslid, D. and Bergman, B. (2003) Six Sigma The Pragmatic Approach, Studentlitteratur
Brook, Q. (2010) Lean Six Sigma and Minitab: The Complete Toolbox Guide for All Lean Six Sigma Practitioners (3rd edition), OPEX Resources Ltd
Utdelat material och artiklar
|
|
Examination: |
UPG2
KTR1
|
Projektarbeten (U,3,4,5) Kontrollskrivning (U.3.4.5) |
5,5 hp 0,5 hp
|
|
|
Varje team lämnar in fem rapportkapitel (ett per DMAIC-fas) vilket tillsammans bildar projektrapporten. Dessa betygssätts enligt U,3,4,5 baserat på hur väl arbetet har utförts av gruppen och på hur mycket handledning och komplettering de har behövt. Alla i gruppen får samma medelbetyg. Därefter kan eventuellt de individuella betygen korrigeras efter en individuell kontrollskrivning. Huvudfokus är dock på att lösa problemet i grupp under så verkliga omständigheter som möjligt varför gruppens prestation är den huvudsakliga grunden för betygssättningen. |