studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TMKT79 Kollaborativ multidisciplinär designoptimering, 6 hp
/Collaborative Multidisciplinary Design Optimization/

För:   DPU   M   MEC  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Maskinteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Målet är främst att introducera en integrerad modelleringssätt, som sedan används för att automatiskt söka igenom design rymden med lämpliga optimeringsalgoritmer. Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna ha en god förståelse för hur praktisk design automation och optimering kan sättas upp i en produktutvecklingsprocess. De slutliga målen är att hitta en optimal lösning och minska tiden till marknaden genom att tillämpa en mer effektiv produktutvecklingsprocess. Efter avslutad kurs skall studenterna:
  • förstå hur de ska skapa geometriska modeller i olika CAD-verktyg såsom CATIA V5 , Solid och Creo .
  • kunna använda en modulär-driven modelleringsmetod för att skapa automatiserade design-ramverk, som lättare kan förbättras och modifieras. De modulära metoderna kommer att tillämpas på främst CAD , FEM och dynamiska modeller .
  • kunna använda olika verktyg för att skapa integration mellan modellerna.
  • förstå hur de ska skapa numeriskt-effektiva surrogatmodeller för att minska tiden för simulering och därmed göra en optimering mer praktiskt.
  • förstå hur olika optimeringsalgoritmer skall användas i olika tekniska problem som omfattar flera discipliner.
  • förstå hur ett komplext problem formellt bör anges med flera mål och randvillkor.
  • kunna diskutera rimligheten i resultaten


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Designoptimering, Produktmodeling

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Föreläsningar och datorövningar där metoder och tekniker som undervisats i kursen appliceras på verkliga konstruktionsuppgifter. Föreläsningarna består av blandad teori översikt samt gästföreläsare från industrin för att sätta teorin i en verklig kontext.

  Kursinnehåll:
Kursen fokuserar på verktyg och metoder för modellbaseradkonstruktion och optimering inom maskinkonstruktionsområdet. Kursen är uppdelad i två delar. I den första delen av kursen introduceras studenterna till modellering- och simulering-rutiner samt surrogat modellering och optimeringsstrategier. I den andra delen av kursen presenteras en examinationsuppgift som ska lösas i grupp. Innehållet i kursen är enligt följande:
  • Multidisciplinary Optimering i designprocessen med hjälp av verktyg som MATLAB och ModeFRONTIER
  • Formulering av konstruktionsproblem till optimeringsproblem
  • Geometrisk modellering med hjälp av verktyg såsom CATIA V5, Solidworks och Creo
  • Surrogat Modellering i MATLAB och ModeFRONTIER
  • FEM -och CFD -modellering med Ansys
  • Dynamisk modellering med Simulink och Dymola
  • Model integration med program som Matlab , Excel och ModeFRONTIER


  Kurslitteratur:
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar, rekommenderad litteratur och kompendier som främst är avsedda för den första delen av kursen. För att komplettera kompendierna kommer det att finnas ytterligare tutorials. All kursmaterial finns tillgängligt via kursens hemsida. Eleverna uppmuntras också att aktivt söka ytterligare material.

  Examination:
UPG1
Uppgift (U,3,4,5)
6 hp
 
I examinationsprojektet arbetar studenterna i grupp. Efter slutförandet av projektet skall studenten presentera sitt projekt under en muntlig tentamen. Vid examinationen ställs enskilda frågor till studenterna, och individuella övningar kan delas ut



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IEI.
Studierektor: Mikael Axin
Examinator: Mehdi Tarkian
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 08/22/2017