TSEA44 |
Datorteknik - ett datorsystem på ett chip, 6 hp
/Computer Hardware - a System on Chip/
För:
D
ELE
IT
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 44
Rek. självstudietid: 116
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Elektroteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen avser att ge praktiska kunskaper och färdigheter vad gäller konstruktion av ett avancerat applikationsspecifikt datorsystem på ett chip, varvid hänsyn ska tas till prestanda, responstid, testbarhet, kostnad, samverkan mellan hård- och mjukvara, mm. Efter avslutad kurs ska teknologen kunna:
- Integrera en dator av IP-block för att lösa ett specifikt problem
- Konstruera och integrera egna acceleratorer
- Modifiera datorns instruktionsrepertoar för uppsnabbning
- Utföra prestandamätningar med egendesignade IP-block
- Skriva applikationsprogramvara och drivrutiner i C/asm
- Implementera konstruktionen på en FPGA
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Digitalteknik, Datorteknik, Digital konstruktion
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar och laborationer i form av miniprojekt. Under serien av miniprojekt konstrueras och testas delblock i ett komplett inbyggt system.
|
|
Kursinnehåll: Större SystemVerilog block (IP block) hanteras som komponenter i konstruktionen. Olika typer av processorer, bussar, minnen, I/O enheter mm. optimeras för applikationen. Allt konstrueras in på ett chip tillsammans med mjukvara och egen SystemVerilog-kod. Chipet integreras med nödvändig yttre hårdvara såsom kraftelektronik, displayer, kameror etc. för att få en komplett elektronikenhet. Kompilering av operativsystem (Linux) och applikationsprogramvara. Simulering. Implementering i FPGA.
|
|
Kurslitteratur: Fastställs senare.
|
|
Examination: |
PRA1
|
En serie av miniprojekt (U,G) |
6 hp
|
|
|
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd. |