TDDE28 |
Samtida perspektiv på värdeskapande , 6 hp
/Contemporary Perspective on Value Creation/
För:
DES
|
|
Prel. schemalagd
tid:
Rek. självstudietid: 160
|
|
Utbildningsområde: Humaniora
Huvudområde: Design Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskap om samtida och framväxande perspektiv på värdeskapande, och förmåga att analysera och experimentera med värdeskapandeperspektiv och -modeller.Tekniska framsteg och teknisk utveckling, skiftet från en produktdriven ekonomi till värdebaserade ekonomier, samt utveckling av produktionsteknik, kräver ny förståelse för hur värde kan skapas, och hur sådant värdeskapande upplevs och koordineras.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Beskriva olika angreppssätt på och föreställningar om värdeskapande
- Analysera ett värdeskapandesystem från flera olika perspektiv
- Jämföra och kontrastera skilda värdeskapandeperspektiv med systemperspektiv
- Kritiskt granska och argumentera för och emot olika sätt att åstadkomma värdeskapande
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Tre års akademiska studier. Antagning till masterprogrammet i Design.. Kunskap om modeller av värdeskapande, grundläggande förmåga och kunskaper i interaktionsdesign eller design för tjänster.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen är organiserad runt ett antal mindre designexperiment och analytiska worskhops i designstudio eller living lab miljö. Detta understöds av föreläsningar, litteraturseminarier och kritiskt skrivande. Experimenten presenteras och bedöms genom peer-seminarier och strukturerad kritik.
|
|
Kursinnehåll: Samtida perspektiv på värdeskapande som delning, kollaborativitet, samskapande, samproduktion, ting, nätverk, commons. Experimenterande med värdeskapande. Analytiska tekniker och modelleringmetodik med tillhörande verktyg. Kritiskt och reflektivt skrivande och läsande.
|
|
Kurslitteratur:
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
UPG3
|
Designuppgift (U,3,4,5) Kritikuppgift (U,3,4,5) Rapport (U,G) |
3 hp 2 hp 1 hp
|
|
|
Betyg på de enskilda examinationsmomenten bidrar proportionellt till slutbetyget på kursen.
|
|