|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrott, Barns motoriska och sociala utveckling samt hälsa, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna • redogöra för, resonera kring samt analysera barns motoriska och sociala utveckling samt hälsa • visa på hur barns motoriska och sociala utveckling samt hälsa kan stimuleras och utvecklas hos barn • praktiskt förevisa grundläggande färdigheter o övningar inom motorik/ gymnastik, friidrott, simning, orientering och dans • planera, genomföra och utvärdera tematiska arbeten inom de olika delar av idrottsämnet som kursen behandlar • reflektera över eget och andras ledarskap samt visa på gott ledarskap i de övningar som praktiseras • kritiskt förhålla sig till och kunna tillämpa aktuella styr- och måldokument inom området • genomföra ett mindre projektarbete, där studenten självständigt undersöker, använder, jämför och granskar aktuell forskning och litteratur inom området, samt motiverar metodval • uppvisa förmåga att använda ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt i sitt skrivande av kursuppgifter och examinationer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen vänder sig främst till blivande grundlärare som läser på lärarprogrammet med inriktning mot år (F-6) och fritidshem. Kursen kan också läsas som fristående kurs. I kursen kommer tre begrepp att vara centrala: barns motoriska utveckling, barns sociala utveckling och barns hälsa. För att utveckla kunskap och handlingsberedskap kring begreppen tillämpas de verktyg/moment som idrottsämnet traditionellt förfogar över, såsom lekar, friluftsliv, dans, gymnastik, friidrott, orientering, simning bollspel etc. Andra områden som behandlas är barn med särskilda behov, ledarskap, reflektionens betydelse, träningslära, kost, idrotten i samhället samt bedömning och utvärdering. Studenten kommer inom kursen ram också att genomföra ett mindre projektarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, internat, studiebesök, fältstudier och självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga, muntliga och visuella redovisningar enskilt och i grupp. Individuellt projektarbete som redovisas skriftligt och muntligt. PROVKODER: PRE1 1,5hp, U/G, Praktiska redovisningar i grupp och indiv. skriftlig utvärdering 1 PRE2, 1,5hp, U/G, Praktiska redovisningar i grupp och indiv. skriftlig utvärdering 2 PRE5, 1,5hp, U/G, Praktiska redovisningar individuellt 3 (motorik) PRE4, 1,5hp, U/G, Praktiska redovisningar i grupp och indiv. skriftlig utvärdering 4 PO20, 4hp, U/G/VG, Portfolio del 1 : Hälsa, muntlig och skriftlig redovisning PO21, 5hp, U/G/VG, Portfolio del 2 : Motorik, skriftlig redovisning PO22, 4hp, U/G/VG, Portfolio del 3 : Ledarskap, skriftlig redovisning PO23, 3.5hp, U/G/VG, Portfolio del 4 : Barns motoriska och sociala utveckling och hälsa, skriftlig redovisning SRE1, 3hp, U/G/VG, Skriftlig och muntlig redovisning (Hälsa) RAP2, 3hp, U/G, Skriftlig rapport och opposition TSLF, 1,5hp, U/G, Tillämpade sociala lärarförmågor (VFU) Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
minst två genomgångna terminer i lärarutbildningen eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|