|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Estetiska arbetsformer med specialpedagogisk inriktning, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - planera, genomföra och utvärdera tematiska arbeten med estetiska arbetsformer som utgångspunkt där ett specialpedagogiskt förhållningssätt beaktas - analysera egna och andras ledarskap samt grupprocesser i delar av pedagogisk verksamhet - genomföra utvecklingssamtal relaterat till aktuella styr- och måldokument samt analysera detta i en observationsstudie - genomföra ett projektarbete där man självständigt söker, använder, jämför och kritiskt granskar aktuell forskning och litteratur inom området samt motiverar sina metodval |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen innehåller studier inom estetiska kunskapsområden med ett övergripande specialpedagogiskt förhållningssätt. I kursen ingår teorier om barn i behov av särskilt stöd, specialpedagogik och estetiska lärprocesser samt studier i och praktiska tillämpningar av olika arbetsformer och lärmiljöer inom det estetiska arbetsfältet. Betoningen ligger på att skapa förutsättningar för lärande med estetiska arbetsformer som utgångspunkt. Kursen innehåller även en observationsstudie om utvecklingssamtal samt ett projektarbete om individen i skolan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen bedrivs utifrån problembaserat lärande (PBL) med ett estetiskt och specialpedagogiskt förhållningssätt. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder, opponering, studiebesök, observationer, fältstudier samt kursuppgifter både enskilt och i grupp. Dessutom tillkommer inläsning och bearbetning av litteratur individuellt och i grupp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker dels genom ett enskilt projektarbete som redovisas skriftligt och muntligt samt genom en skriftlig tentamen med portfolio som underlag. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|