| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Romani chib och romsk kultur, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - beskriva språket romani chib, dess historia, dialekter och nutida användning - relatera ord och uttryck i romani chib till romanitalares kultur - analysera utvalda texter på romani chib - redovisa betydelsen av språkliga och kulturella uttryck i identitetsskapande processer, med särskild tonvikt på musikens roll - redovisa betydelsen av historia och historieskrivning för romsk kultur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursens mål är att studenten ska förvärva kunskaper om språket romani chib och romsk kultur. Kursen behandlar: -Det levande språket, att kunna ett språk, talspråk, skriftspråk, språkkontakt, kontaktspråk -Språkvetenskaplig beskrivning av romani chib: formlära, ljudlära, grammatik -Dialekter/varieteter av romani chib. -Materiell kultur och språket -Språk i användning: exempel från svensk romani, arli, lovari, kale, kelderash. -Kulturella och språkliga uttryck i identitetsskapande processer på individ och gruppnivå -Manligt och kvinnligt i romani chib och romsk kultur -Musikens roll i identitetsskapande processer på individ och gruppnivå -Historia och historieskrivning av romani chib och romsk kultur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen ges i form av föreläsningar och seminarier som kräver aktivt deltagande av studenten. Studentens deltagande kräver inläsning av litteratur och förberedelser inför diskussioner med andra kursdeltagare. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras fortlöpande med skriftliga inlämningsuppgifter och i form av enskilt, självständigt projektarbete, vars inriktning bestäms i samråd med kursansvarig. Projektarbetet ska redovisas i muntlig och skriftlig form. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||