|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jämställdhet och rättvisa i organisationer, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå inom området Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete kunna: -redogöra för och jämföra olika teoretiska perspektiv på organisationsförändringar; -kritiskt redogöra för och reflektera över ett urval av relevanta teorier och strategier inom intersektionellt jämställdhetsarbete; -analysera hur motstånd kan förstås i en organisatorisk context; -självständigt identifiera och analysera jämställdhetsproblem inom en specifik organisatorisk kontext; -självständigt planera och utforma en strategi för intersektionellt jämställdhetsarbete i en organisatorisk kontext; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar: -jämställdhetsarbete i organisationer, på arbetsplatser och i arbete som utförs för att förhindra och förebygga olika former av ojämlikhet; - olika perspektiv på organisationsförändringar; - motstånd inom organisationer - verktyg för planering och utformning av strategier för intersektionellt jämställdhetsarbete |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar och diskussioner äger rum i klassrummet online, samt genom online seminarier, workshops och/eller andra läraktiviteter. Mellan dessa online-aktiviteter bedriver studenterna självständiga studier och kommunicerar med varandra online. Det teoretiska arbetet kombineras med praktiska övningar som t ex konstrueras mot bakgrund av ojämlikhetsproblem i olika typer av organisationer. Undervisningsspråk: engelska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom individuellt skrivna uppgifter, som lämnas in online, aktivt deltagande i online seminarier, workshops och/eller andra läraktiviteter, samt genom en avslutande individuellt skriven hemtentamen som lämnas in online. Detaljerad information om examinationen finns i programmets ”Key document”. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kandidatexamen med minst 30 hp i genusvetenskap eller motsvarande kvalifikationer. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyg enligt ECTS betygsskala A-F. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|