|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Professionell kommunikation, 3hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå inom området Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete kunna: - effektivt kommunicera på ett lämpligt sätt med olika grupper i akademiska och andra professionella sammanhang, och i en bred allmänhet, i relation till olika karriärvägar inom fältet; - kritiskt reflektera över, redogöra och bedöma villkor för effektiva och lämpliga sätt att intervenera och kommunicera i akademiska och andra professionella sammanhang; - visa skicklighet när det gäller effektiv och lämplig akademisk och professionell kommunikation i tal och skrift inklusive förmåga att klart redogöra för och diskutera slutsatser och slutledande argumentationer; - kombinera kreativa och akademiska skrivmetoder och använda teater och andra muntliga former pedagogiskt i akademiska och andra professionella eller bredare allmänt offentliga kontexter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar: - effektiva och lämpliga metoder att kommunicera med olika grupper i akademiska och andra professionella sammanhang, samt metoder att kommunicera med en bred allmänhet, i relation till olika karriärvägar inom fältet; - metoder att kritiskt reflektera, analysera och bedöma villkoren för effektiv och lämplig kommunikation i akademiska och andra professionella sammanhang; - effektiva och lämpliga metoder för akademisk och professionell kommunikation i tal och skrift, inklusive metoder för att klart och tydligt redogöra för och diskutera slutsatser och slutledande argumentationer; - relevanta metoder för att kombinera kreativt och akademiskt skrivande och metoder för att använda teater och andra muntliga format pedagogiskt i akademiska och andra professionella eller bredare allmänt offentliga kontexter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen baseras på workshop format och äger rum på campus. Som förberedelse inför workshoparna, ska studenterna självständigt studera litteraturen. Studenterna ska också kommunicera med varandra i lärandegrupper ledda av tutorer som är studenter. Vid handledning skapar studenterna scenarier relaterade till karriärvägar inom fältet, och pröva olika kommunikationsfärdigheter i övningar relaterade till scenarierna. Undervisningsspråk: engelska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande i face-to-face workshopar på campus, vilket inkluderar deltagande i rollspelsuppgifter, såväl som skriftliga uppgifter. Detaljerad information om examinationen finns i studiehandboken och dokumentet Key Information. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kandidatexamen inom humaniora eller samhällsvetenskap med minst 30 hp i genusvetenskap eller motsvarande kvalifikationer. * dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B; det vill säga engelska som modersmål, eller styrkta engelskkunskaper genom ett internationellt erkänt test, exempelvis TOEFL (lägsta resultat: papperstest 575 +,TWE-poäng 4.5, och internetbaserat 90), eller IELTS (lägsta resultat: medelpoäng 6.5 och inget delresultat under 5.5), eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyg enligt ECTS betygsskala A-F. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examensenheten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|