|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Makroekonomi; teori och politik. Sverige (Macroeconomic Theory and Policy: Sweden), 7,5hp |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - förklara hur en makroekonomisk modell grundad på jämviktsvillkoren i varu-, finans- och arbetsmarknaden bildas. - förstå varför denna modell möjliggör en integrerad ekonomisk konjunkturanalys. - använda modellen för att beskriva och analysera den svenska ekonomin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll - det makroekonomiska modellbygget som har sin början i en kärnmodell för kortsiktig makroekonomisk konjunkturanalys, sk IS-LM modell, där varu- och finansmarknader ingår, - en utvecklad kärnmodell, genom att inkludera arbetsmarknaden, till en modell för mellansiktig konjunkturanalys, sk AS-AD modell, - en kort introduktion till tillväxtteoriers grundmodell, sk Solow modell, - tillämpningar och exempel på modellen resulterar i en introduktion till den svenska ekonomin: nationalräkenskaper, finans- och penningpolitik, ekonomisk tillväxt etc. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning består av föreläsningar, som behandlar centrala makroekonomiska teorier och instrument, samt övningar, där studenten i mindre grupper får möjlighet att i) öva på att lösa och analysera utvalda makroekonomiska frågor och uppgifter, ii) ställa frågor om litteraturen, föreläsningar, aktuella makroekonomiska händelser etc. samt iii) utveckla sin presentationsteknik. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. Undervisningsspråk: spanska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktivt och obligatoriskt deltagande vid övningar. Skriftlig salstentamen. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREREQUISITOS Para partcipar en el curso es necesario tener aprobado el primer curso de macroeconomía. Además el estudiante debe tener español como lengua materna o haber estudiado dos años en el “Internationella civilekonomprogrammet- Spanska” o haber estudiado (y aprobado) un mínimo de 30hp en el area de lengua española (o equivalente). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|