|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 3, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - kritiskt granska hälso- och välfärdsorganisationer utifrån olika socialpsykologiska teorier, - genomföra en teoretisk analys av samspelet klient/patient, profession och organisation, - demonstrera en fördjupad förståelse för forskningsprocessen, - planera och konstruera studier med avancerad såväl kvantitativ som kvalitativ metod, - självständigt genomföra en studie, analysera och presentera insamlade data med en relevant vetenskaplig och teoretisk förankring och med hänsyn till etiska aspekter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Individen i vård- och omsorgssystemet, 7,5 hp (The Individual in the Health- and Welfare Organization) I kursen behandlas teoretiska perspektiv och centrala begrepp inom socialpsykologin. Ett viktigt inslag är att utifrån socialpsykologisk begreppsbildning undersöka och analysera individers och gruppers samspel och kommunikation i ett organisatoriskt sammanhang. Detta omfattar samspelet mellan personal, brukare och organisation samt socialpsykologiska aspekter på organisationer i förändring. Centrala socialpsykologiska begrepp och processer som behandlas är exempelvis identitetsbildning, yrkessocialisation, kommunikation och samtal samt makt. Vetenskaplig metod II, 7,5 hp (Research Methodology II) - Forskningsprocessens logik vid kvalitativa metodansatser - Datainsamlingstekniker - Deskriptiv respektive teorigenererande kvalitativ analys - Presentation av resultat - Kvalitetskriterier. Uppsats, 15 hp (Thesis) Den studerande ska författa ett arbete och därvid utgå från vetenskaplig teoribildning och forskning samt välja modeller, tekniker och metoder. Uppsatsen ska uppfylla de teoretiska, metodiska och dispositionsmässiga krav som ställs på fördjupningsnivå. Uppsatsen bör innehålla en kritisk reflektion över det egna arbetet samt följa de formalia som handledare och examinator anvisar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förutom att delta i föreläsningar och läsa litteratur ska den studerande delta i grupparbeten och, enskilt eller i grupp, genomföra förelagda seminarieuppgifter samt skriva uppsats-PM. Den studerande ska, enskilt eller tillsammans med annan studerande, utifrån vetenskaplig teoribildning och forskning och med eget val av modeller, tekniker och metoder författa ett självständigt arbete. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsformen varierar beroende på innehåll och upplägg av de olika delkurserna. Examination sker fortlöpande via försvar och opposition av grupparbeten och förelagda uppgifter samt uppsats-PM vid obligatoriska seminarier. Den studerande ska vidare försvara sitt självständiga arbete, genomföra opposition på annat arbete samt aktivt delta i planerad uppsatsverksamhet. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer grundkurs, 30 hp och genomgången Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer fortsättningskurs med minst 22,5 hp godkända, vari ska ingå metodkurs 7,5 hp och projekt 7,5 hp. (motsv) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|