|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svenska språket och samhället, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna - redogöra för det svenska språkets uttrycksmöjligheter, både i skrift och i muntlig framställning, särskilt med avseende på språkliga situationer relevanta för arbetslivet, - demonstrera kunskaper om språkliga och formella krav vid skrivande av akademiska arbeten inom svensk högskola, - visa kännedom om svensk arbetsmarknad med betoning på arbetsmarknadspolitik, arbetsrätt och svenska arbetsvillkor, - definiera ett antal grundläggande begrepp relevanta för arbetsmarknaden, - beskriva vissa grundläggande samhällförhållanden inom kursens område, - diskutera kring något av samhällsförhållandena inom kursens område, - visa förtrogenhet med villkor och förhållanden inom något yrkesområde i Sverige. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den samhällsvetenskapliga delen av kursen innehåller moment som arbetsmarknadens struktur, rörlighetsfrämjande åtgärder, sysselsättningsskapande åtgärder samt skyddslagstiftning i arbetslivet. Den språkliga delen omfattar färdighetsövningar i svenskt uttal och grammatik. Egen textproduktion inriktas mot bl.a. redogörelser, rapporter, curriculum vitae och yrkesanalys. Dessutom diskuteras kunskapssyn, kunskapsbearbetning och arbetsformer vid svenska universitet och högskolor. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, studiebesök, seminarier samt basgruppsarbete. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker fortlöpande och genom aktivt deltagande i basgruppsarbete och seminarier. Kursen avslutas med skriftlig och muntlig tentamen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den sökande skall ha annat modersmål än svenska samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige inkluderande godkända kunskaper i svenska (SvB/Sv 2B eller motsv, t ex godkänt TISUS) samt godkända kunskaper i engelska (Engelska A eller motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|