Studiehandbok ht-98
Innehåll | Utbildningsplaner |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c4 UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR MATEMATIK,
120-160 poäng
/Mathematics/ PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN c4.1 Syfte Genom utbildningsprogrammet för matematik skall den studerande få grundläggande kunskaper i ämnesområdet matematik samt i programmeringsmetodik för matematiska tillämpningar, fördjupade teoretiska kunskaper inom delar av matematikområdet samt insikt i hur matematiken kan användas inom olika problemområden. Ämnesområdet matematik används här som sammanfattande beteckning för delämnena matematik, numerisk analys, optimeringslära och matematisk statistik. Den obligatoriska delen ger en matematisk grund för fortsatta studier även i andra ämnen, såsom ekonomi och biologi/kemi. Utbildningsprogrammet skall förbereda för yrkesverksamhet med matematisk inriktning i näringslivet och den offentliga sektorn. De teoretiska kunskaperna i matematik skall ha ett sådant djup att den studerande efter studierna har möjlighet att ständigt på nytt anpassa sig till de snabbt växlande kraven i yrkeslivet och också har en grund för att självständigt utveckla ny kunskap inom matematikområdet. Den studerande skall också ha goda förutsättningar att samarbeta med specialister inom andra områden. Med val av lämplig inriktning ger programmet även en god bas för fortsatta studier/forskarutbildning inom ämnesområdet matematik. c4.2 Programmets uppläggning Programmet omfattar maximalt 160 poäng. Det inleds med ett tvåårigt basblock av obligatoriska kurser innehållande 40 poäng i matematik samt vardera 10 poäng i numerisk analys, programmering, optimeringslära och matematisk statistik. Basblocket ger grundläggande kunskaper och färdigheter i det matematiska ämnesområdet och är en god grund för fortsatta studier i matematisk-naturvetenskapliga ämnen. Kurserna läses koncentrerat, normalt ges en kurs i taget.
Ett betydande inslag av datorlaborationer finns. Syftet med dessa
är dels att ge en uppfattning om olika algoritmers egenskaper genom
egna experiment, dels att orientera om existerande programbibliotek och
deras användning för att lösa matematiska problem.
I tabellen nedan ges även exempel på andra kurser
som under läsåret
För att möjliggöra ytterligare fördjupning i matematiska ämnen kan även kurser från forskarutbildningen inom matematiska institutionen utnyttjas. Utbildningen kan även ges en mera programmeringsinriktad profil. I första hand rekommenderas de datalogikurser som listas i tabellen men det är möjligt att läsa även andra kurser som institutionen för datavetenskap ger inom civilingenjörsutbildning och datavetenskaplig utbildning. Studievägledaren kan ge förslag på en lämplig kombination av kurser för en inriktning mot datororienterad tillämpad matematik. Matematikprogrammet kan omfatta 160 poäng eller 120 poäng och avslutas med ett examensarbete om 20 resp 10 poäng. c4.3 Utbildningens innehåll Nedan ges en kortfattad presentation av programmets karaktärsämnen. För en utförlig beskrivning av innehållet i olika kurser hänvisas till respektive kursplan. Programmet inleds med att ge de nödvändiga matematiska grunderna. Dessa utnyttjas och befästs sedan i kurserna i numerisk analys, optimeringslära och matematisk statistik. Matematiken har länge varit ett hjälpmedel för att beskriva omvärlden. Ända sedan Newton ställde upp reglerna för sin mekanik har matematiken varit det språk som används av vetenskapsmän för att formulera modeller och utveckla teorier inom många områden. I programmet ges kurser i algebra, linjär algebra, matematisk analys, linjär analys och differentialekvationer. Dessutom erbjuds ett flertal andra kurser som ger goda möjligheter till fördjupade eller breddade studier. I ämnet numerisk analys utvecklas och analyseras metoder för effektiv och noggrann lösning av naturvetenskapliga och tekniska problem med hjälp av datorer. Kurserna Numeriska metoder 1 och Numeriska metoder 1, forts i basblocket presenterar grunderna i ämnet. Påbyggnadskurserna ger fördjupade kunskaper om numeriska metoder för problem inom fyra stora områden: lineär algebra, icke-lineär optimering, ordinära och partiella differentialekvationer. Användning av splinefunktioner för datorstödd konstruktion behandlas i en separat kurs. För att kunna använda datorer som hjälpmedel för att lösa matematiska problem, krävs även kännedom om datorer och färdighet att använda programmeringsspråk. Detta förmedlas i grundkursen i programmering. I fortsättningskursen fördjupas dessa kunskaper. Även teknik för icke-numeriska tillämpningar behandlas i denna kurs. Inom ämnet optimeringslära studeras optimeringsmodeller och tillhörande metoder för analys av olika typer av beslutsproblem inom områdena teknik, ekonomi och samhälle. Det matematiska verktyget är matematisk programmering som inkluderar bl a lineär programmering, icke-lineär programmering och heltalsprogrammering. I matematikprogrammet ges en grundkurs i optimeringslära och en påbyggnadskurs. Ämnet matematisk statistik behandlar modeller för
försök, vilkas resultat påverkas av slumpmässiga faktorer.
I sannolikhetsläran arbetar man med konstruktion och analys
av slumpmodeller med vilkas hjälp sannolikheter för intressanta
händelser kan beräknas och variationer i mätvärden
förklaras. Statistisk teori innehåller metoder för att
utgående från observerade data dra slutsatser om de system
som genererat data samt bedöma osäkerheten i slutsatserna. Statistiska
metoder har tillämpningar inom medicin, teknik, naturvetenskap, ekonomi,
etc. I matematikprogrammet ges en grundkurs i matematisk statistik inom
det obligatoriska blocket samt flera fortsättningskurser.
c9.4 Tröskelregler för uppflyttande till årskurs tre För att en programstuderande skall få påbörja kurser inom matematikområdet i programmets tredje och fjärde år fordras att kursernas förkunskapskrav är uppfyllda. En studerande som inte uppfyller kraven för att få börja i årskurs tre skall i samråd med studievägledare lägga upp ett individuellt studieprogram. c4.5 Examensarbete Med examensarbetet, som avslutar utbildningen, skall den studerande
visa sin förmåga att tillämpa under studietiden förvärvade
kunskaper genom att självständigt behandla en förelagd uppgift
och redovisa sina kunskaper och resultat muntligt och skriftligt. För
godkänt examensarbete på D-nivå krävs det också
att den studerande genom opposition vid framläggning av annat examensarbete
visat sin förmåga att kritiskt granska och diskutera en i tal
och skrift presenterad teknisk eller vetenskaplig rapport.
Uppgiften för examensarbetet hämtas ofta från ett företag eller en myndighet, men kan även härröra från ett forskningsprojekt inom matematiska institutionen. Medan handledaren i regel är knuten till det ställe där examensarbetet utförs, skall examinator, dvs den som bedömer arbetet, tjänstgöra som lärare vid matematiska institutionen. Val av examinator görs med tanke på examensarbetets inriktning. Den studerande skall kontakta en examinator, visa en skriftlig arbetsplan för aktuellt projekt, redovisa uppfyllda förkunskapskrav och få klartecken från examinatorn innan ett examensarbete påbörjas. För att få magister- (kandidat-) examen i matematik skall examensarbetet utföras med anknytning till något av ämnena matematik, numerisk analys, matematisk statistik, optimeringslära. För närmare information om opposition, examensarbetets utförande och rapportens omfattning och utformning hänvisas till särskilda anvisningar från matematiska institutionen. För att få påbörja ett examensarbete om
10p på C-nivå för filosofie kandidatexamen skall den studerande
ha godkänts i kurser om minst 80 poäng, varav minst 50
poäng skall ligga inom huvudämnet matematik. Speciellt skall
följande kurser, eller motsvarande, vara godkända:
• Algebra, 5p (NMAA11)
Utöver de ovan uppräknade kurserna skall kurser om minst
20 poäng sammanlagt i ämnena matematisk statistik, optimeringslära
eller numerisk analys vara godkända.
Fördjupade studier utöver villkoren ovan kan krävas beroende på examensarbetets inriktning. Reglerna om tid för påbörjande av examensarbete gäller också för opposition av examensarbete. c4.6 Examensförordning Programmet avslutas med filosofie magisterexamen eller filosofie kandidatexamen med matematik som huvudämne. Examina regleras av högskoleförordningen, se allmänt avsnitt i handboken. c4.7 Särskild behörighet För att antas till matematikprogrammet krävs, förutom villkoren för grundläggande behörighet, följande standardbehörighet: Standardbehörighet E.2.1:
c4.8 Blockschema för matematikprogrammet UTBILDNINGSPROGRAM FÖR MATEMATIK
Matematikkurser
|