LiTH Studiehandbok ht-98    
Innehåll | Utbildningsplaner    

  c3 UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR KEMI,  120-160 poäng  
 / Chemistry / 

 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN 

c3.1 Utbildningsprogrammets syfte 

 Utbildningsprogrammet för kemi, det s.k. kemiprogrammet, syftar till att den studerande skall tillägna sig och utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter inom det  kemiska ämnesområdet, fördjupade kunskaper inom vissa delar av kemin, samt stödkunskaper i angränsade områden. Målet är att förbereda  den kemistuderande för fortsatta studier/forskarutbildning inom kemiområdet och framtida yrkesverksamhet inom näringslivet och den offentliga sektorn. Vidare skall utbildningen ge de studerande en beredskap för förändringar i samhället  på det vetenskapliga och tekniska planet samt ge dem en grund för att självständigt utveckla och värdera ny kunskap inom kemiområdet. 
 Utöver de mera generella målen avser utbildningen ge 
 -  kunskap om olika kemiska  substansers egenskaper och funktion 
 -  kunskaper om de lagar som styr kemiska förlopp 
 -  förmåga att planera, genomföra och utvärdera experiment 
 -  förmåga att använda mät- och analysmetoder, samt att tolka och utvärdera     mätresultat 
 -  träning i muntlig och skriftlig framställning och att inhämta ny  kunskap     som behövs för att  analysera, formulera och lösa problem 
 -  förmåga att bedöma kemiska ämnens påverkan på människa och miljö 

c3.2 Utbildningsprogrammets uppläggning 

 I Linköping inriktas universitetsutbildningen i kemi mot att i första hand ge en gedigen kunskapsbas med stora inslag av laborativ verksamhet. Utbildningen i kemiprogrammet är upplagd enligt den tradition som är vanlig inom matematisk-naturvetenskaplig utbildning, dvs kurserna läses koncentrerat och normalt bara en i taget. 
 Ett basblock om 80 poäng inleder studierna. Det innehåller förutom kemi även matematik (10 poäng) samt en grundläggande kurs om datorer och programmering (5 poäng). Basblocket skall ge kunskaper och färdigheter i kemi och utgöra en god grund för vidare studier. 
 Under tredje och fjärde åren ges möjlighet till påbyggnad och fördjupning inom ett eller flera områden. Kurserna kan här i stort sett väljas fritt såvida förkunskapkrav är tillgodosedda. Ett huvudalternativ för val av kurser anges i blockschemat under punkten utbildningens innehåll. Utbudet av dessa kurser kan ändras/kompletteras kontinuerligt. 
 Genom valet av påbyggnads- och fördjupningskurser under de avslutande två åren kan programmet ge olika profiler.  Fördjupningskurser ges inom delämnena: analytisk kemi, biokemi, fysikalisk kemi, oorganisk kemi och organisk kemi. 
 Kemiprogrammet omfattar antingen 160 eller 120 poäng och avslutas med ett examensarbete om 20 respektive 10 poäng för magister- resp. kandidatexamen. 
 

c3.3 Utbildningens innehåll 

 Basblocket  om två år (80 poäng)  innehåller kemins olika delämnen samt breddgivande kurser i matematik och datoranvändning. Kurserna i allmän kemi under den första terminen, utgör en bred introduktion till kemi och innehåller grundläggande avsnitt från fem av kemins  delämnen: 
 • Oorganisk kemi  behandlar kemiska egenskaper hos grundämnena och viktiga oorganiska föreningar, vidare komplexkemi och fasta tillståndets kemi. 
 • Organisk kemi  behandlar kolföreninganas struktur och egenskaper,  samt hur man med olika reaktionstyper kan syntetisera organiska föreingar. 
 • Fysikalisk kemi  behandlar bl.a. reaktionskinetik, kvantmekanik, spektroskopi, elektrokemi, termodynamik och ytkemi. 
 • Analytisk kemi   behandlar olika kvantitativa och kvalitativa analysmetoder, såväl klassiska våtkemiska metoder som moderna instrumentella metoder.. 
 • Biokemi  behandlar proteinkemi, enzymers reaktionsmekanismer och kinetik, molekylärgenetik och DNA-metodik samt metaboliska förlopp. 
 Dessa delämnen behandlas sedan ytterligare under de följande terminerna i form av påbyggnadskurser. Kursen  Matematik  och statistik  för kemister är anpassad till kemiutbildningen efter de förkunskapsskrav som är uppställda för påbyggnadskurser,  bl.a.  Fysikalisk kemi 2.  Kursen  Datorer och programmering är en grundläggande kurs i datoranvändning och syftar till att studenten ska kunna lära sig använda datorer för senare verksamhet på kurser och i arbetslivet. 
 Under tredje året ges möjlighet till ytterligare påbyggnad och fördjupning av kunskaperna i kemi med anknytning till tidigare lästa kurser. 
 Under det fjärde året sker en tydlig profilering av utbildningen. Hela utbildningen under magisteråret har en stark koppling till pågående forskning inom kemiämnet. Fördjupning ges inom delområdena analytisk kemi, fysikalisk kemi, oorganisk kemi, proteinkemi  och organisk syntes. Magisterutbildningen avslutas med ett examensarbete  på 20 poäng (under termin 8),  där  den studerande tränas att självständigt formulera problem och söka lösningar till dessa. Examensarbetet utförs inom ett ämnesområde med naturlig koppling till ämnesvalet i termin 5-7. I examensbeviset kan den som så önskar få en vald profilering angiven och ingående kurser uppräknadeunder förutsättning att för profilen rekommenderade kurser, eller motsvarande omfattande minst 20 poäng C/D kurser är godkända samt att examensarbetet gjorts inom profilens ämnesområde. De ämnesområden inom kemi som kan ges som profil är: 

  ANALYTISK KEMI 
  BIOKEMI 
  FYSIKALISK/OORGANISK KEMI 
  ORGANISK KEMI 

  Studievägledaren kan ge upplysningar om vilka kurser vid institutionen    som kan inräknas i respektive profilering. 

c3.4 Tröskelregler för uppflyttande till årskurs 3 
 
 För att den studerande skall få påbörja studierna i årskurs tre fordras att han eller hon klarat minst 50 av de 80 poängen under basblocket.  Av dessa skall minst 25 poäng avse teorimoment. Kurser som har angetts som förkunskapskrav skall vara genomgångna, dvs studenten ska ha varit registrerad på kursen och godkänd på alla obligatoriska moment. Utöver tröskelregeln till år tre och examensarbete (se nedan) finns inga andra krav på att enskilda kurser skall vara godkända, endast att  kurser är genomgångna.En studerande som inte uppfyller kraven för att börja år 3 skall i samråd med studievägledare lägga upp ett individuellt studieprogram.  

c3.5 Examensarbete 

c3.5.1 Allmänt 

 Examensarbetet avslutar utbildningen och avser att  ge den studerande möjlighet att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift av forskningskaraktär. Arbetsuppgifterna hämtas från pågående forskningsverksamhet vid universitetet eller utvecklingsarbete vid något företag eller myndighet.  Projektarbetet sker inom ett område som ansluter till kemiutbildningens mål och innehåll. Valet av innehåll sker i samråd med en examinator i god tid före kursstart.  Examinatorn,  dvs den som slutligen godkänner arbetet,  skall vara en lärare som tjänstgör vid kemi avdelningen och väljs med tanke på examensarbetets inriktning. 
 Då examensarbetet utförs på annan plats än vid kemiavdelningen måste en examinator enligt ovan ge sitt godkännande innan arbetet påbörjas.  Vidare ska en kontaktperson (handledare) finnastillgänglig där examensarbetet utförs. 
 Examensarbetet för magisterexamen skall redovisas skriftligt i en rapport och muntligt i form av ett seminarium. För kandidatexamen är muntlig redovisning inte obligatorisk. För godkänt examensarbete på D-nivå krävs det också att den studerande genom opposition vid framläggning av annat examensarbete visat sin förmåga att kritiskt granska och diskutera en i tal och skrift presenterad teknisk eller vetenskaplig rapport. För närmare information om examensarbetets utförande och rapportens omfattning och utformning hänvisas till särskilda anvisningar från resp. examinator. 

c3.5.2 Tröskelregler för examensarbete. 

 För att få påbörja ett examensarbete om 10 poäng för kandidatexamen skall den studerande ha godkänts i kurser om minst 80 poäng, inkluderande alla kemikurser inom basblockets A- och B-nivå. 
 För att få påbörja ett examensarbete för magisterexamen om 20 poäng (alternativt 10 poäng, om 10 poängs examensarbete för kandidatexamen redan godkänts) skall den studerande ha godkänts i kurser om minst 110 poäng,  inkluderande alla kemikurser inom basblockets A- och B-nivå, samt kurser inom huvudämnet kemi på C/D-nivån motsvarande minst 20 poäng. Inom ramen för dessa poäng kan specifika kurser krävas beroende på examensarbetets inriktning. 

c3.6 Examensförordning. 

 Utbildningsprogrammet avslutas med filosofie magisterexamen eller filosofie kandidatexamen  med kemi som huvudämne. Examina regleras av högskoleförorningen, se allmänt avsnitt i  studiehandboken. I examensbeviset kan den som önskar få en vald profilering angiven och ingående kurser uppräknade under förutsättning att för profilen rekommenderade kurser, eller motsvarande omfattande minst 20 poäng kurser på C/D nivå, är godkända samt att examensarbetet gjorts inom profilens ämnesområde (se även utbildningens innehåll ovan). De inriktningar inom kemi som för närvarande kan ges som profiler är: analytisk kemi, biokemi, fysikalisk/oorganisk kemi och organisk kemi. 

c3.7 Särskild behörighet 

 För att antas till kemiprogrammet krävs, förutom villkoren för grundläggande behörighet, följande standardbehörighet: 

 Standardbehörighet E.1: 
                     Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B. 
 
 

c3.8 Blockschema för kemiprogrammet  

 

Kemikurser 
 
Kurskod Poäng Kursnamn Period
TGTU00 1 Datorkörkort hösten
NBIB17 5 Farmakologi v7-11/99
NDDA40 5 Datorer och programmering v12-22/99
NKEA14 6 Allmän kemi 1 v35-39/98
NKEA15 6 Allmän kemi 2 v40-44/98
NKEA16 4 Organisk kemi 1 v45-48/98
NKEA17 4 Biokemi 1 v48/98-1/99
NKEB21 10 Oorganisk kemi 2 v3-11/99
NKEB22 10 Organisk kemi 2 v12-22/99
NKEB33 10 Fysikalisk kemi 2 v44/98-2/99
NKEB44 10 Analytisk kemi 2 v3-11/99
NKEC41 5 Jämviktskemi och datorstödda tillämpningar v12-22/99
NKEC52 10 Biokemi 2 v35-43/98
NKEC53 10 Organisk kemi 3 v44/98-2/99
NKEC61 5 Genteknik v3-7/99
NKEC62 5 Kemisk bindning v3-7/99
NKEC63 5 Fysikalisk-organisk kemi v12-17/99
NKEC65 10 Naturvattenkemi med spårelementanalys v12-22/99
NKEC67 5 Materialkemi v17-22/99
NKEC72 10 Organisk analytisk kemi v35-43/98
NKED73 10 Organisk syntes v44/98-2/99
NKED74 10 Proteinkemi v44/98-2/99
NKED76 5 Proteiners struktur och funktion v44-48/98
NKED77 10 Oorganisk kemi 3 v35-43/98
NMAA30 10 Matematik och statistik v35-43/98