c3 UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR KEMI,
120-160 poäng
/ Chemistry /
PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c3.1 Utbildningsprogrammets syfte
Utbildningsprogrammet för kemi, det s.k. kemiprogrammet,
syftar till att den studerande skall tillägna sig och utveckla grundläggande
kunskaper och färdigheter inom det kemiska ämnesområdet,
fördjupade kunskaper inom vissa delar av kemin, samt stödkunskaper
i angränsade områden. Målet är att förbereda
den kemistuderande för fortsatta studier/forskarutbildning inom kemiområdet
och framtida yrkesverksamhet inom näringslivet och den offentliga
sektorn. Vidare skall utbildningen ge de studerande en beredskap för
förändringar i samhället på det vetenskapliga
och tekniska planet samt ge dem en grund för att självständigt
utveckla och värdera ny kunskap inom kemiområdet.
Utöver de mera generella målen avser utbildningen
ge
- kunskap om olika kemiska substansers egenskaper
och funktion
- kunskaper om de lagar som styr kemiska förlopp
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera
experiment
- förmåga att använda mät- och analysmetoder,
samt att tolka och utvärdera mätresultat
- träning i muntlig och skriftlig framställning
och att inhämta ny kunskap som behövs
för att analysera, formulera och lösa problem
- förmåga att bedöma kemiska ämnens
påverkan på människa och miljö
c3.2 Utbildningsprogrammets uppläggning
I Linköping inriktas universitetsutbildningen i kemi mot
att i första hand ge en gedigen kunskapsbas med stora inslag av laborativ
verksamhet. Utbildningen i kemiprogrammet är upplagd enligt den tradition
som är vanlig inom matematisk-naturvetenskaplig utbildning, dvs kurserna
läses koncentrerat och normalt bara en i taget.
Ett basblock om 80 poäng inleder studierna. Det innehåller
förutom kemi även matematik (10 poäng) samt en grundläggande
kurs om datorer och programmering (5 poäng). Basblocket skall ge kunskaper
och färdigheter i kemi och utgöra en god grund för vidare
studier.
Under tredje och fjärde åren ges möjlighet till
påbyggnad och fördjupning inom ett eller flera områden.
Kurserna kan här i stort sett väljas fritt såvida förkunskapkrav
är tillgodosedda. Ett huvudalternativ för val av kurser anges
i blockschemat under punkten utbildningens innehåll. Utbudet av dessa
kurser kan ändras/kompletteras kontinuerligt.
Genom valet av påbyggnads- och fördjupningskurser
under de avslutande två åren kan programmet ge olika profiler.
Fördjupningskurser ges inom delämnena: analytisk kemi, biokemi,
fysikalisk kemi, oorganisk kemi och organisk kemi.
Kemiprogrammet omfattar antingen 160 eller 120 poäng och
avslutas med ett examensarbete om 20 respektive 10 poäng för
magister- resp. kandidatexamen.
c3.3 Utbildningens innehåll
Basblocket om två år (80 poäng) innehåller
kemins olika delämnen samt breddgivande kurser i matematik och datoranvändning.
Kurserna i allmän kemi under den första terminen, utgör
en bred introduktion till kemi och innehåller grundläggande
avsnitt från fem av kemins delämnen:
• Oorganisk kemi behandlar kemiska egenskaper hos
grundämnena och viktiga oorganiska föreningar, vidare komplexkemi
och fasta tillståndets kemi.
• Organisk kemi behandlar kolföreninganas struktur
och egenskaper, samt hur man med olika reaktionstyper kan syntetisera
organiska föreingar.
• Fysikalisk kemi behandlar bl.a. reaktionskinetik,
kvantmekanik, spektroskopi, elektrokemi, termodynamik och ytkemi.
• Analytisk kemi behandlar olika kvantitativa
och kvalitativa analysmetoder, såväl klassiska våtkemiska
metoder som moderna instrumentella metoder..
• Biokemi behandlar proteinkemi, enzymers reaktionsmekanismer
och kinetik, molekylärgenetik och DNA-metodik samt metaboliska förlopp.
Dessa delämnen behandlas sedan ytterligare under de följande
terminerna i form av påbyggnadskurser. Kursen Matematik
och statistik för kemister är anpassad till kemiutbildningen
efter de förkunskapsskrav som är uppställda för påbyggnadskurser,
bl.a. Fysikalisk kemi 2. Kursen Datorer och programmering
är en grundläggande kurs i datoranvändning och syftar till
att studenten ska kunna lära sig använda datorer för senare
verksamhet på kurser och i arbetslivet.
Under tredje året ges möjlighet till ytterligare påbyggnad
och fördjupning av kunskaperna i kemi med anknytning till tidigare
lästa kurser.
Under det fjärde året sker en tydlig profilering av
utbildningen. Hela utbildningen under magisteråret har en stark koppling
till pågående forskning inom kemiämnet. Fördjupning
ges inom delområdena analytisk kemi, fysikalisk kemi, oorganisk kemi,
proteinkemi och organisk syntes. Magisterutbildningen avslutas med
ett examensarbete på 20 poäng (under termin 8),
där den studerande tränas att självständigt formulera
problem och söka lösningar till dessa. Examensarbetet utförs
inom ett ämnesområde med naturlig koppling till ämnesvalet
i termin 5-7. I examensbeviset kan den som så önskar få
en vald profilering angiven och ingående kurser uppräknadeunder
förutsättning att för profilen rekommenderade kurser, eller
motsvarande omfattande minst 20 poäng C/D kurser är godkända
samt att examensarbetet gjorts inom profilens ämnesområde. De
ämnesområden inom kemi som kan ges som profil är:
ANALYTISK KEMI
BIOKEMI
FYSIKALISK/OORGANISK KEMI
ORGANISK KEMI
Studievägledaren kan ge upplysningar om vilka kurser vid
institutionen som kan inräknas i respektive profilering.
c3.4 Tröskelregler för uppflyttande till årskurs
3
För att den studerande skall få påbörja
studierna i årskurs tre fordras att han eller hon klarat minst 50
av de 80 poängen under basblocket. Av dessa skall minst 25 poäng
avse teorimoment. Kurser som har angetts som förkunskapskrav skall
vara genomgångna, dvs studenten ska ha varit registrerad på
kursen och godkänd på alla obligatoriska moment. Utöver
tröskelregeln till år tre och examensarbete (se nedan) finns
inga andra krav på att enskilda kurser skall vara godkända,
endast att kurser är genomgångna.En studerande som inte
uppfyller kraven för att börja år 3 skall i samråd
med studievägledare lägga upp ett individuellt studieprogram.
c3.5 Examensarbete
c3.5.1 Allmänt
Examensarbetet avslutar utbildningen och avser att ge den
studerande möjlighet att tillämpa sina under studietiden förvärvade
kunskaper genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift
av forskningskaraktär. Arbetsuppgifterna hämtas från pågående
forskningsverksamhet vid universitetet eller utvecklingsarbete vid något
företag eller myndighet. Projektarbetet sker inom ett område
som ansluter till kemiutbildningens mål och innehåll. Valet
av innehåll sker i samråd med en examinator i god tid före
kursstart. Examinatorn, dvs den som slutligen godkänner
arbetet, skall vara en lärare som tjänstgör vid kemi
avdelningen och väljs med tanke på examensarbetets inriktning.
Då examensarbetet utförs på annan plats än
vid kemiavdelningen måste en examinator enligt ovan ge sitt godkännande
innan arbetet påbörjas. Vidare ska en kontaktperson (handledare)
finnastillgänglig där examensarbetet utförs.
Examensarbetet för magisterexamen skall redovisas skriftligt
i en rapport och muntligt i form av ett seminarium. För kandidatexamen
är muntlig redovisning inte obligatorisk. För godkänt examensarbete
på D-nivå krävs det också att den studerande genom
opposition vid framläggning av annat examensarbete visat sin förmåga
att kritiskt granska och diskutera en i tal och skrift presenterad teknisk
eller vetenskaplig rapport. För närmare information om examensarbetets
utförande och rapportens omfattning och utformning hänvisas till
särskilda anvisningar från resp. examinator.
c3.5.2 Tröskelregler för examensarbete.
För att få påbörja ett examensarbete om
10 poäng för kandidatexamen skall den studerande ha godkänts
i kurser om minst 80 poäng, inkluderande alla kemikurser inom basblockets
A- och B-nivå.
För att få påbörja ett examensarbete för
magisterexamen om 20 poäng (alternativt 10 poäng, om 10 poängs
examensarbete för kandidatexamen redan godkänts) skall den studerande
ha godkänts i kurser om minst 110 poäng, inkluderande alla
kemikurser inom basblockets A- och B-nivå, samt kurser inom huvudämnet
kemi på C/D-nivån motsvarande minst 20 poäng. Inom ramen
för dessa poäng kan specifika kurser krävas beroende på
examensarbetets inriktning.
c3.6 Examensförordning.
Utbildningsprogrammet avslutas med filosofie magisterexamen eller
filosofie kandidatexamen med kemi som huvudämne. Examina regleras
av högskoleförorningen, se allmänt avsnitt i studiehandboken.
I examensbeviset kan den som önskar få en vald profilering angiven
och ingående kurser uppräknade under förutsättning
att för profilen rekommenderade kurser, eller motsvarande omfattande
minst 20 poäng kurser på C/D nivå, är godkända
samt att examensarbetet gjorts inom profilens ämnesområde (se
även utbildningens innehåll ovan). De inriktningar inom kemi
som för närvarande kan ges som profiler är: analytisk kemi,
biokemi, fysikalisk/oorganisk kemi och organisk kemi.
c3.7 Särskild behörighet
För att antas till kemiprogrammet krävs, förutom
villkoren för grundläggande behörighet, följande standardbehörighet:
Standardbehörighet E.1:
Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B.
c3.8 Blockschema för kemiprogrammet
Kemikurser
Kurskod |
Poäng |
Kursnamn |
Period |
|
TGTU00 |
1 |
Datorkörkort |
hösten |
NBIB17 |
5 |
Farmakologi |
v7-11/99 |
NDDA40 |
5 |
Datorer och programmering |
v12-22/99 |
NKEA14 |
6 |
Allmän kemi 1 |
v35-39/98 |
NKEA15 |
6 |
Allmän kemi 2 |
v40-44/98 |
NKEA16 |
4 |
Organisk kemi 1 |
v45-48/98 |
NKEA17 |
4 |
Biokemi 1 |
v48/98-1/99 |
NKEB21 |
10 |
Oorganisk kemi 2 |
v3-11/99 |
NKEB22 |
10 |
Organisk kemi 2 |
v12-22/99 |
NKEB33 |
10 |
Fysikalisk kemi 2 |
v44/98-2/99 |
NKEB44 |
10 |
Analytisk kemi 2 |
v3-11/99 |
NKEC41 |
5 |
Jämviktskemi och datorstödda tillämpningar |
v12-22/99 |
NKEC52 |
10 |
Biokemi 2 |
v35-43/98 |
NKEC53 |
10 |
Organisk kemi 3 |
v44/98-2/99 |
NKEC61 |
5 |
Genteknik |
v3-7/99 |
NKEC62 |
5 |
Kemisk bindning |
v3-7/99 |
NKEC63 |
5 |
Fysikalisk-organisk kemi |
v12-17/99 |
NKEC65 |
10 |
Naturvattenkemi med spårelementanalys |
v12-22/99 |
NKEC67 |
5 |
Materialkemi |
v17-22/99 |
NKEC72 |
10 |
Organisk analytisk kemi |
v35-43/98 |
NKED73 |
10 |
Organisk syntes |
v44/98-2/99 |
NKED74 |
10 |
Proteinkemi |
v44/98-2/99 |
NKED76 |
5 |
Proteiners struktur och funktion |
v44-48/98 |
NKED77 |
10 |
Oorganisk kemi 3 |
v35-43/98 |
NMAA30 |
10 |
Matematik och statistik |
v35-43/98 |
|
|