TDDB61 Programvaruprojekt i ett helhetsperspektiv, 8 poäng
/Software Engineering Project from a wide perspective/

För: C3, C4, D4, IT4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Datalogi
Fördjupningsnivå: C

Klassning för datavetenskaplig examen: Datavetenskap

Mål:
Ge kunskap om hur större programmeringsprojekt organiseras och därigenom ge förmåga att effektivt deltaga i sådana projekt. Att få insikt i och lösa de problem som uppkommer då en grupp ställs inför uppgiften att genomföra ett större projekt inom databehandlingsområdet. Att få perspektiv på projekts påverkan på och beroende av såväl närmaste omgivningen som samhället i stort.

Förkunskaper:
Vara väl förtrogen med programmering i minst ett programspråk. Ha använt avancerade algoritmer och datastrukturer.

Organisation:
På föreläsningar behandlas teorin. Projektet genomföres på laborationstid och fritid. Det beräknas i genomsnitt ta 200 arbetstimmar. Storseminarier ägnas åt introduktion, diskussion och muntliga presentationer av projekten, inklusive deras samhällsaspekter. Då en grupps projekt är av en sådan karaktär att det inte ger någon bra grund för diskussioner kring samhällsaspekter, skall denna del av kursen i stället behandlas från exempel som ges av kursledningen.

Kursinnehåll:
Teoridel: Program som produkter och produktkvalitet. Projektarbete, projektfaser och livscykeln för programvara. Innehåll och ändamål med dokument som t ex kravspecifikation och funktionell specifikation. Specifikations- och utvecklingsmetodik för att uppnå tillförlitlighet. Testning och verifikation. Genomgång av några programdesignmetoder. Projektdel: Att i en grupp på omkring 7 personer praktiskt genomföra ett programmeringsprojekt. Uppgifterna anknyter till verklighetsnära problem och skall genomföras under realistiska former. Under storseminarier redogör projektmedlemmarna för de resultat som uppnåtts under arbetets olika faser som t ex kravspecifikation, tidsplan, systemskiss, detaljerad systembeskrivning och gör också en demonstration. Att reflektera över vunna erfarenheter under projektet och vidareutveckla utvecklingsprocesser och mallar. Grundläggande orientering om begrepp för analys av samhällsaspekter, t ex etik, juridik, historik. Att reflektera över det egna projektets eller ett annat projekts samhällsaspekter.

Kurslitteratur:
Projektdeltagarna väljer själva läroböcker. Kompletterande material utgivet av institutionen för datavetenskap.

TEN1Hemtentamen., 1,5 p.
PRA1 Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbetets olika faser. , 3 p.
UPG1Två uppsatser, 3,5 p.

Undervisningsspåk är .

Engelsk kursplan

Gäller ht-98, beslut av utbildningsnämnden maj-98