TAOP02 Optimeringslära, grundkurs, 3,5 poäng
/Introduction to Operations Research/

För: I2, Ii2, TB2

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen ska tillsammans med TAOP 27 Optimeringslära, fortsättningskurs för åk 3, ge grundläggande kunskaper i optimeringslära. Kursen behandlar i huvudsak problem med kontinuerliga variabler. Efter kursen ska de studerande (I) ha kännedom om viktiga klasser av optimeringsproblem och olika tillämpningsområden för optimeringsmodeller (II) ha förståelse för den grundläggande matematiska teorin på vilken modeller och algoritmer bygger (III) kunna analysera och formulera verkliga problem från ekonomisk och teknisk verksamhet med hjälp av optimeringsmodeller (IV) kunna lösa optimeringsproblem såväl manuellt som med dator, samt ha förståelse för hur optimeringsalgoritmer uppbyggs.

Förkunskaper:
Analys och (Linjär) Algebra samt någon erfarenhet av arbete med dator.

Påbyggnadskurser:
TAOP 27 Optimeringslära fortsättningskurs. TPPE 01 Kostnads- och intäktsanalys. TPPE 07 Produktionsekonomi.

Organisation:
Storseminarierna behandlar den för algoritmutvecklingen erforderliga matematiska teorin samt övningar i modellformulering och problemlösning.

Kursinnehåll:
Linjärprogrammering Linjära optimeringsmodeller, grafisk lösning, linjäroptimeringens matematiska teori, simplexmetoden, känslighetsanalys, dualitet. Ickelinjär programmering Ickelinjära optimeringsmodeller med/utan bivillkor, konvexa mängder och funktioner, lokala och globala optima, brantaste lutningsmetoden, Newtons modifierade metod, Frank-Wolfe algoritmen, Kuhn-Tucker villkoren, Lagrangedualitet

Kurslitteratur:
Winston, W.L.: Introduction to mathematical programming: Applications and algorithms, Wadsworth Publishing Company, 1995.

TEN1En skriftlig tentamen omfattande problemformulering, problemlösning samt teorifrågor. , 3 p.
LAB1Laborationer omfattande lösning av optimeringsproblem med hjälp av dator., 0,5 p.

Undervisningsspåk är .

Engelsk kursplan

Gäller ht-98, beslut av utbildningsnämnden maj-98