UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR
INFORMATIONSTEKNOLOGI
/Master of Science in Information Technology/
c 7 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c 7.1 Mål
Informationsteknologi är läran om tekniken för
informationshantering. Utbildningsprogrammets övergripande mål
är att skapa civilingenjörer med helhetssyn på tekniken.
Förutom det tekniska kunnande som civilingenjören traditionellt
har ska det nya programmet ge honom eller henne en större förmåga
att sätta in tekniken i sitt sammanhang, att kommunicera med yrkesmänniskor
inom ekonomi, beteendevetenskap, samhällsvetenskap och humaniora samt
ge träning i ledarrollen. Ytterligare ett mål är att öka
andelen kvinnliga studerande.
c 7.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen M,
Y, I, Ii, D, TB, IT och C finns sammanställda i avsnitt b1-b6.
c 7.3 Uppläggning av utbildningen
I utbildningen används framförallt problembaserad inlärning,
PBL, som arbetsform..
PBL är en undervisningsfilosofi som har tre karakteristiska
drag:
-Verklighetsanknutna situationer utgör utgångspunkter
för problembearbetningen och är en bas för inlärningen.
-Självstyrt lärande, gör att den studerande själv
tar ansvar för sin egen inlärning. -Arbete i grupp
Kunskapsstoffet delas in i ett antal teman. För varje tema
finns formulerade övergripande mål och relativt detaljerade
kunskapsmål. Dessa mål ska nås av varje student, men
vägen dit bestämmer studenterna själva. Ett tema omfattar
2-10 poäng, dvs ungefär lika många veckor. Temana ersätter
de kurser som utgör enheter i den traditionella utbildningen. Till
skillnad från konventionella kurser är temana ofta tvärdisciplinära
och de olika ämnen som ingår i ett tema integreras så
långt som möjligt.
När det gäller centrala delar av utbildningen är
målet att de ska återkomma flera gånger under utbildningen.
Ett exempel: I ett tema i lägre årskurs introduceras ett ämne,
exempelvis en viktig del av matematiken, eller en aspekt på skriftlig
presentation. Därefter återkommer ämnet i en högre
årskurs för en mer utförlig behandling. Till sist innefattas
ämnet i ett tema i en av de högsta årskurserna för
att ge ytterligare djup i inlärningen.
Studenterna är indelade i basgrupper som själva styr
sin inlärning för att uppfylla de angivna målen. Basgrupperna
innehåller 6-8 studenter och de omformas varje termin; de skapas
så att grupperna blir varierade vad gäller bakgrund, ålder,
kön och erfarenhet. Varje grupp har en handledare vars uppgift är
att underlätta, stödja och stimulera samarbetet i gruppen. Handledaren
i basgruppen lär således inte ut; han eller hon styr istället
varsamt gruppens egna arbete så att det inte inriktas på triviala
eller oöverstigligt svåra problem eller riskerar att komma utanför
ämnet.
Basgruppen utgår från situationer, beskrivna kortfattat
i text. Situationerna utgår från respektive temas huvudinnehåll
och är så långt det är möjligt sådana
som civilingenjören konfronteras med. Syftet med detta är att
ge en uppfattning om civilingenjörens yrkesroll.
PBL ställer krav på studenternas förmåga
att arbeta självständigt och i grupp; därtill ger arbetsformen
träning i att fortlöpande och kritiskt värdera inhämtade
kunskaper. Lärarnas - föreläsares och andra resurspersoners
- roll är mer att underlätta studenternas inlärningsprocess
än att förmedla en stor mängd fakta som går att söka
på annat sätt, t ex i kurslitteraturen.
Inom PBL anges inte endast en kursbok per tema utan lärarna
tillhandahåller litteraturlistor. Informationssökning med hjälp
av biblioteket, och kraven på tillgänglig litteratur blir högre
än inom andra undervisningsformer.
c 7.4 Uppflyttning till högre årskurs
Den som har mindre än 25 poäng godkända teman
i årskurs 1 (avser obligatoriska, godkända kurser/teman i programmets
årskurs 1) skall senast 1 oktober termin 3 söka upp studievägledningen
för studieplanering. Tillsammans avgör man om ett "kontrakt"
skall upprättas, kontraktet innebär att studenten förbinder
sig att följa den studieplanering som gjorts tillsammans med studievägledningen.
Önskar studenten inte upprätta ett kontrakt eller om kontraktet
inte följs går ärendet vidare till verkställande avdelningen.
Motsvarande poäng för årskurs 2 är 50 poäng,
(avser obligatoriska, godkända kurser/teman i programmets årskurs
1-2).
c 7.5 Studieinriktningar/profiler
Inom utbildningsprogrammet för Informationsteknologi (IT)
finns nio profiler:
Ddav Datavetenskap /Computer Science/
Dpvp Programvaruproduktion /Software Engineering/
Ddas Datorsystem /Computer Systems Architecture/
Daut Automation /Automation/
Delk Elektronik /Electronics/
Ddag Datorseende och grafik /Computer Vision & Graphics/
Dtmk Telematik /Telematics/
Dmed Medicinsk teknik /Biomedical Engineering/
Mein Medieinformatik/
Profilerna påbörjas under period 3 eller
4 i årskurs 3. En profil omfattar kurser om ca 28 poäng. För
att en profil skall ingå i examen måste minst 20 poäng
av profilkurserna läsas.
Utöver de nio profilerna har den studerande möjlighet
att välja en individuell inriktning. Ansökan om individuell inriktning
lämnas till Tekniska fakultetskansliet varefter beslut fattas av utbildningsnämnden.
Individuell inriktning skall ha teknisk karaktär.
c 7.6 Examensarbete
Allmänna bestämmelser om examensarbetet återfinns
i avsnitt b3.
Examensarbetet avser att visa, huruvida den studerande besitter
förmåga att tillämpa sina under studietiden förvärvade
kunskaper och att självständigt eller i undantagsfall tillsammans
med annan studerande behandla henne/honom förelagd uppgift och omfattar
för D-utbildningen 20 poäng, vilket motsvarar en tid av 20 effektiva
arbetsveckor.
Examinator skall vara anställd vid LiTH samt verksam inom
ett av följande ämnesområden:
Bildbehandling Informatik
Bildkodning Informationsteori
Datalogi Kvalitetsteknik
Datatransmission Matematisk statistik
Datorlingvistik Medicinsk infobehandl
Datorsystem Medicinsk teknik
Ekonomiska informationssystem Mätteknik
Elautomatik och datamaskinteknik Numerisk analys
Elektroniksystem Optimeringslära
Elektroniska komponenter Reglerteknik
Energisystem Tekniska informations-
Fordonssystem system
Industriell ergonomi
Efter ansökan kan nämnden i undantagsfall besluta om
annan examinator.
Studerande bör välja sådant examensarbete som
motsvarar studiernas allmänna inriktning. Regler för examensarbete
finns under de gemensamma bestämmelserna avsnitt b 3
c 7.8 Praktik
Bestämmelser för den praktik som erfordras för
avläggande av civilingenjörsexamen finns i avsnitt b4.
c 7.9 Examination
Examination sker per tema i form av tentamen, rapporter eller
andra färdighetsprov. För varje tema i sin helhet ges betyget
"Godkänd" eller graderat betyg (3, 4 eller 5).
Studiepoäng ges per avklarat tema. Delpoäng för
enskilda examinationsmoment i temat ges enligt särskilt beslut, se
kursplan. Utöver detta registreras för en del teman även
betyg för i temana ingående ämnen. Sådana betyg ges
antingen per ämne inom ett tema eller per ämne över en termin,
och dessa ämnesbetyg kan vara "Godkänd" eller graderade
(3, 4 eller 5). För överbetyg i enskilda ämnen som ingår
i temana (högre betyg än 3) krävs särskilda prestationer
utöver avklarad temaexamination. Det kan vara viss kvalitet på
ämnesbehandlingen i rapporter, tillräckligt bra svar på
ämnesdelen i tentamensfrågor, särskilda uppgifter som inte
är obligatoriska för endast godkänt på temat, o s
v. Närmare information om detta ges i god tid före examinationen.
För ämnen med graderade betyg, som ingår i godkänt
tema, registreras betyg 3 fram till dess att samtliga krav för högre
betyg uppfyllts.
c 7.10 Kurser som överlappar varandra
Kurser som överlappar varandra får ej ingå i
examen samtidigt.
c 7.11 Registrering på termin och kurs
Se avsnitt a 4.
Följande ändringar av läro- och timplanen planeras
för våren 1999.
Beslut om ändringar tas av utbildningsnämnden i november
1998.
Termin 2, preliminär
Ingen ändring
Termin 4, preliminär
TTIT 45 ny kod TTIT 40 Analys IT, del II, 6 poäng
TEN 1 Skriftlig tentamen, graderade betyg
graderat betyg ges på TTIT 45
TTIT 46 Tema 1: Matematiska verktyg, 7 poäng.
Tema 1 ger endast betyg G
TEN 1 Skriftlig tentamen. Matematisk statistik, 3 poäng.
Moment Matematisk statistik ger graderat betyg.
TEN 2 Skriftlig tentamen, Linjära system I, 4 poäng,
graderat betyg UPG 1 Inlämningsuppgift i Linjära system
I (0 p)
Graderat betyg ges på Moment Linjära system I efter
TEN 1 och UPG 1.
TTIT 47 Tema 2: Matematiska modeller, 7 poäng
Tema 2 ger endast betyg G
UPG 2 Skriftlig rapport, Programmering och modellering, 4 poäng.
Moment Programmering och modellering ger betyg G
TEN1 Skriftlig tentamen Linjära system II (3p)
UPG 1 Inlämningsuppgift Linjära system II (0p)
Moment Linjära system II ger graderat betyg efter det att
TEN 1 och UPG 1 är klara.
Termin 6, preliminär
Ingen ändring
Termin 8, preliminär
Se Datateknikutbildningen |