TSIT05 | Grundläggande telekommunikationsteori, (doktorandkurs Ecsel), 3 poäng /Basic Telecommunication Theory/ För: För D, C | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Elektroteknik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Ett mål med kursen är att få en sådan förståelse för teori för telekommunikationsteori att deltagarna skall kunna samarbeta med forskare inom ämnet. Ett annat mål är att ge träning i att själv planera och styra sina studier. Förkunskaper: Grundläggande matematikOrganisation: Kursen består av föreläsningar och eget arbete.Kursinnehåll: Som utgångspunkt användes problemet att sända svensk text och ljud (mono och stereo) med 56 kbit/sek över en störd kanal. Inledningsvis diskuterar vi stokastiska variabler samt tidskontinuerliga och tidsdiskreta stokastiska processer som modeller för signaler och brus. Viktiga begrepp är fördelnings- och täthetsfunktion, ensemble- och tidsmedelvärden, autokorrelationsfunktion, spektraltäthet samt linjära, tidsinvarianta system. De teoretiska verktygen illustreras med modeller för ljud och för text. Sedan de grundläggande matematiska verktygen för att beskriva signaler har diskuterats betraktar vi de olika stegen i en transmissionskedja från en källa (ljud eller text) till en slutdestination. Vi börjar med källkodning, som innefattar digitalisering och datakompression. Då kommer vi också in på begreppet entropi. Nästa steg är felkontroll för att komma till rätta med de fel som bruset på kanalen förorsakar. Andra aspekter som naturligt kommer in är signalutformning på kanalen, geometriska signalmodeller, användning av signalkonfigurationer med olika former av felkontroll samt teoretiska begränsningar i form av kanalkapacitet och dess samband med entropi Kursen är i hög grad deltagarstyrd så att var och en väljer vilka delar av telekommunikationsteorin han eller hon vill fördjupa sig i, vilket kursmaterial som användes och hur resultatet av studierna skall presenteras. Kurslitteratur: Exempel på lämplig litteratur är: Ulf Henrikson, Anders Lindman: Signalteori , kompendium, Linus och Linnea. Simon Haykin: Digital Communications, Wiley, 1988. | ||
UPG1 | Varje kursdeltagare utformar ett personligt mål som efter godkännande av examinator examineras på det sätt studenten och examinator överenskommer., 3 p. |
Undervisningsspåk är svenska.
Engelsk kursplan