TRTE02 | Miljövetenskap, 20 poäng /Environmental Science/ För: TB4 | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap/teknik Ämnesgrupp: Biologi, kemi och industriell miljöteknik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Utbildningen avser att förbereda för yrkesverksamhet i framtidens samhälle, såväl inom den offentliga sektorn som inom industrin, där miljöfrågorna kommer att spela en allt större roll. För att uppnå detta ges kunskaper inom biogeokemi, transportmekanismer i naturen och miljödataanalys som en bas för fördjupning inom områdena analys av miljödata och materialflöden, design och styrning av ekologiskasystem samt kunskap om de "verktyg", som idag används inom miljöarbetet inom industri t ex miljöledningssystem, miljökonsekvensbeskrivningar, livscykelanalyser. Förkunskaper: Storskaliga biologiska processer (TRTE 01) eller motsvarande kunskaper, TFBI 05 Biologi.Organisation: Profilblocket består av en inledande kurs med biogeokemi, flöden och transporter, miljödataanalys samt en introduktion i miljöteknik (10p) till vilken en palett av fördjupningsmöjligheter om 5p erbjuds. Dessa består dels av behandling av specifika miljöproblemområden, där studenterna bedriver sina studier i anslutning till pågående forskningsverksamhet och dels av kurser eller kursavsnitt som ges vid Avd. för Industriell miljöteknik och Biologi. Utöver den inledande kursen väljer studenterna två av fördjupningsblocken, varav ett lämpligen är en inkörsport till examensarbetet.Kursinnehåll: Biogeokemi (4p). Kursen skall ge fördjupade kunskaper om biogeokemiska processer och kretslopp i naturen och människans påverkan och styrning av dessa processer. Organismers betydelse för regleringen av de biogeokemiska kretsloppen. Delmoment är: Växelverkan mellan biosfär, hydrosfär och atmosfär med antroposfären, naturens tålighet, långsiktiga förändringar, de stora miljöproblemen (t ex försurning, atmosfärsförändringar, klimatutveckling, storskalig föroreningsspridning). I dessa moment berörs jämvikt-ickejämviktssystem och effekter i olika tid- och rumskalor. Flödesvektorer (3p). Vatten är den huvudsakliga vektorn för transport av ämnen i naturen. Denna del av kursen kommer att ge grundläggande kännedom om vattnets rörelse från nederbörden, genom vegetation och mark, via grundvattnet ut i vattendrag och sjöar för att slutligen nå havet. Miljödataanalys (3p). Analysproblem och utvecklingsmöjligheter är i fokus för denna del, som omfattar: Utformning av mätprogram, mätstrategi, val av mätparametrar, tolkning och syntes av mätdata med koppling till biogeokemiska processer och ekologiska konsekvenser. I baskursen ges också ett antal föreläsningar inom ämnet industriell miljötekniks olika delar. Fördjupningsmoment: I. Analys av miljödata och materialflöden. Analys av miljödata med deterministiska modeller och statistiska metoder (5p). Kursen skall ge de studerande en ingående förståelse för problem och möjligheter vid användandet av statistik och modeller i miljösammanhang. Kursen syftar till att utnyttja de studerandes kunskaper inom matematik, statistik, hydrologi, kemi och biologi i integrerande aktiviteter för framtagande av biogeokemiska budgetar, deterministiska numeriska modeller och i statistisk analys. Data för övningar hämtas från existerande övervakningsprogram. Materialflödesanalys (5p). Materialflödena skapade av vårt samhälle är i dag i många fall större än de naturliga flödena. Med ett lån av begrepp från biologins område brukar man tala om samhällets metabolism. Kursen presenterar metoder för analyser av flöden på olika systemnivåer som individ, hushåll, företag, storstad, regioner. Flödenas utvecklingen över tiden analyseras med avseende på metaller, näringsämnen och exempelvis organiska föreningar. II. Design och styrningar av ekologiska system Biogeokemiska barriärer i miljöarbetet (5p). Här behandlas biologiska och kemiska processer samt biologiska samhällen, som kan utnyttjas och styras för att omvandla olika substanser och förhindra miljöpåverkan. Delmoment är deponiers funktion, marksanering, utnyttjande av markfilter och våtmarker för vattenrening och fällning av metaller, omsättning av organiska restprodukter såsom blandade avfall och specifika föroreningar i reningsverk, deponier och komposter men också i mark- och grundvatten. Design av naturlandskap (5p). Kursen syftar till att ge insikt i hur vi kan använda biologisk kunskap för att utforma och styra ekologiska system. Genom att integrera kunskap om hydrologi, mikrobiologi, växt- och djursamhällen kan vi tills viss del utforma ett landskap så att önskvärda mål uppnås. De senare kan t ex vara restaurering efter täktverksamhet eller stora föroreningsutsläpp. III. Bedömning av miljökonsekvenser. Kurser vid Avd. för industriell miljöteknik IFM (5-10p). Detta avsnitt avser att förbereda för yrkesverksamhet fr a inom framtidens industri, där miljöfrågorna kommer att spela en allt större roll. Detta uppnås genom att lära sig de verktyg, som idag används inom industrin. Exempel på sådana verktyg kan vara: Miljöledningssystem, miljökonskvensbeskrivningar, livscykelanalyser, materialflödesanalyser och ekodesign. Biologisk effektanalys - organismer och toxiska substanser (5p). Kursen behandlar effekter av olika ekotoxikologiskt viktiga föroreningar på organismer och biologiska system som resultat av miljöstörningar t ex utsläpp. Metodik ges för övervakning och testning effekterna, som behandlas ur medicinska, toxiska och ekologiska perspektiv, varav det senare belyses över kort tid men också evolutionsbiologiskt. Kurslitteratur: Eftersom en stor del av undervisningen kommer att ske i tät anslutning till pågående forskning kommer vetenskapliga artiklar att till stor del utgöra studiematerial. |
Undervisningsspåk är svenska.
Engelsk kursplan