TEIM25 Industriella marknadsstrategier, 4,5 poäng
/Industrial Marketing Strategies/

För: I4, Ii4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Industriell ekonomi
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Kursens syfte är att ge kunskap om industriföretagets strategiska utveckling speciellt med avseende på konkurrensstrategier och teknikutvecklingens betydelse för dessa samt de interna processernas roll i denna utveckling. Målen kan sammanfattas med att deltagarna skall: - kunna förstå och använda teorier och modeller för konkurrens- och teknikstrategier - förstå relationen mellan konkurrenskraft och teknikstrategier - förstå hur strategier utvecklas och de interna processernas roll i denna utveckling - kunna genomföra och förmedla resultatet av teoretiska och empiriska studier - mer kritiskt kunna värdera teorier och modeller

Förkunskaper:
TEIM06 Grundläggande marknadsföring TEIM 21 Industriell marknadsanalys TEIE79 Nationalekonomi

Organisation:
Under period 2 studeras teorier och modeller samt genomförs litteraturseminarier. Under period 3 tillämpas teorier och modeller på ett projektarbete som innefattar insamling av primärdata. Projektarbetet genomförs i smågrupper.

Kursinnehåll:
Innehållet i kursen fokuserar på konkurrensstrategier och teknikstrategier ur ett ledningsperspektiv. Konkurrensstrategier handlar om hur man kan och bör agera på marknaden, från ren konkurrens till samarbete. Teknikstrategier omfattar såväl strategier för FoU och produktutveckling som processutveckling och utveckling av administrativa system m m. För att ge en helhetsförståelse för företagsutveckling kommer också den strategiska förändringsprocessen ur ett övergripande perspektiv och de interna processer som påverkar denna att beröras.

Kurslitteratur:
Meddelas senare.

TEN1Muntlig tentamen på läsblocket., 4,5 p.
ANN1Muntligt delprov på läsblocket, 0 p.
UPG1Skriftlig rapport och muntlig presentation av litteraturstudie och projektarbete. , 0 p.


Undervisningsspåk är svenska.

Engelsk kursplan

Gäller 1999, beslut av utbildningsnämnden november 1998