TAOP02 Optimeringslära, grundkurs, 3,5 poäng
/Introduction to Operations Research/

För: I2, Ii2

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen ska tillsammans med TAOP 27 Optimeringslära, fortsättningskurs för åk 3, ge grundläggande kunskaper i optimeringslära. Kursen behandlar i huvudsak problem med kontinuerliga variabler. Efter kursen ska de studerande (I) ha kännedom om viktiga klasser av optimeringsproblem och olika tillämpningsområden för optimeringsmodeller (II) ha förståelse för den grundläggande matematiska teorin på vilken modeller och algoritmer bygger (III) kunna analysera och formulera verkliga problem från ekonomisk och teknisk verksamhet med hjälp av optimeringsmodeller (IV) kunna lösa optimeringsproblem såväl manuellt som med dator, samt ha förståelse för hur optimeringsalgoritmer uppbyggs.

Förkunskaper:
Analys och (Linjär) Algebra samt någon erfarenhet av arbete med dator.

Påbyggnadskurser:
TAOP 27 Optimeringslära fortsättningskurs. TPPE 27 Ekonomisk analys: Ekonomisk teori TPPE 28 Ekonomisk analys: Besluts- och finansiell metodik TPPE 07 Produktionsekonomi.

Organisation:
Storseminarierna behandlar den för algoritmutvecklingen erforderliga matematiska teorin samt övningar i modellformulering och problemlösning.

Kursinnehåll:
Linjärprogrammering: Linjära optimeringsmodeller, grafisk lösning, sökmetoder, linjärprogrammeringens matematiska teori, simplexmetoden, känslighetsanalys, dualitet. Ickelinjär programmering: Ickelinjära optimeringsmodeller med/utan bivillkor, konvexa mängder och funktioner, brantaste lutningsmetoden, Newtons modifierade metod, Frank-Wolfe algoritmen, Karush-Kuhn-Tucker villkoren, Lagrangedualitet

Kurslitteratur:
Rardin R.L.,Optimization in Operations Research, Prentice Hall, 1998

TEN1En skriftlig tentamen omfattande problemformulering, problemlösning samt teorifrågor. , 3 p.
LAB1Laborationer omfattande lösning av optimeringsproblem med hjälp av dator., 0,5 p.

Undervisningsspåk är svenska.

Engelsk kursplan

Gäller 1999, beslut av utbildningsnämnden november 1998