TAMS11 Sannolikhetslära och statistik, grundkurs, 4 poäng
/Probability and Statistics, first course/

För: M3

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen avser att lära den studerande förstå och utnyttja grundläggande sannolikhetslära och statistik, dvs teorin för försök som påverkas av slumpmässiga faktorer. Kursen inriktas speciellt på sådana grundläggande kunskaper som krävs för tillämpningar inom teknik, ekonomi och naturvetenskap.

Förkunskaper:
Analys; speciellt integraler, derivator, potensserier och differentialekvationer. Algebra.

Påbyggnadskurser:
TAMS 70 Planering och statistisk analys av experimentella försök TMQU 10 Kvalitetsstyrning, fortsättningskurs TMQU 17 Kvalitetsstyrning, grundkurs TPPE 07 Produktionsekonomi TPPE 40 Material- och produktionsstyrning

Organisation:
Undervisningen ges i lektionsgrupper och består av teorigenomgångar, räkneövningar samt obligatoriska datorövningar.

Kursinnehåll:
Sannolikhetslära: Händelser och sannolikheter i utfallsrum. Kombinatorik. Betingade sannolikheter. Stokastiska variabler, sannolikhetsfördelningar, väntevärden och standardavvikelser. Bl a behandlas likformig-, exponential-, normal-, binomial-, Poission- och hypergeometrisk fördelning. Tvådimensionella stokastiska variabler. Beroende och oberoende variabler. Centrala gränsvärdessatsen och stora talens lag. Statistik: Punktskattningar och deras osäkerhet, maximum-likelihood -skattningar, momentskattningar och minsta kvadratskattningar. Chi-två- och t-fördelning. Intervallskattning. Hypotestestning. Enkel linjär regressionsanalys. Problemlösning inriktad på problemställningar från teknik, naturvetenskap, kvalitetskontroll mm.

Kurslitteratur:
Blom, G: Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar. Studentlitteratur. Exempelsamling och kompletterande material utgivna av institutionen. Institutionens formelsamling i matematisk statistik.

TEN1Tentamen, 3,5 p.
UPG1Genomförda datorövningar, 0,5 p.

Undervisningsspåk är svenska.

Engelsk kursplan

Gäller 1999, beslut av utbildningsnämnden november 1998