UTBILDNINGSPLANER FÖR
HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING OCH YRKESTEKNISK HÖGSKOLEUTBILDNING
b1 GEMENSAMMA BESTÄMMELSER
b1.1 Utbildningsprogram
Vid LiTH anordnas följande utbildningsprogram (60-120 poäng)
Högskoleingenjörsutbildningar (120 poäng)
o Byggnadsteknik (BI) i Norrköping
o Data- och elektroteknik (DE) i Norrköping
o Datateknik (DI) i Linköping
o Elektroteknik (EI) i Linköping
o Kemiteknik (KI) i Norrköping ( fr o m hösten 1999
i Linköping)
o Maskinteknik (MI) i Linköping
o Medie- och kommunikationsteknik (MK) i Norrköping
Yrkesteknisk högskoleutbildning (60 poäng)
o Industriell elektronik (IEN) i Norrköping
o Industriell träteknik (ITT) i Nässjö (ges endast
efter beslut)
Inom utbildningsprogrammen finns flera studieinriktningar/profiler.
Studieinriktningarna/profilerna samt regler för val av dessa framgår
av de programspecifika utbildningsplanerna.
En mer detaljerad beskrivning av utbildningsprogrammen och deras
studieinriktningar finns i avsnitt c.
b1.2 Krav för högskoleingenjörsexamen
Omfattning
Högskoleingenjörsexamen uppnås efter fullgjorda
kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng.
Mål (utöver de allmänna målen i 1 kap 9§
högskolelagen)
För att erhålla högskoleingenjörsexamen
skall studenten ha
• tillägnat sig kunskaper i matematik och naturvetenskapliga
ämnen i en sådan omfattning som fordras för att förstå
och kunna tillämpa de matematiska och naturvetenskapliga grunderna
för det valda teknikområdet,
• förvärvat kunskaper om och färdigheter i att
handha produkter, processer och arbetsmiljö med hänsyn till människors
förutsättningar och behov och till samhällets mål
avseende sociala förhållanden, resurshushållning, miljö
och ekonomi,
• förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar
att, efter något års yrkesverksamhet inom sitt område,
kunna medverka i utveckling av och svara för utnyttjande av känd
teknik i produktion och konstruktion.
Utöver högskoleförordningens allmänna mål
ovan gäller de mål som respektive högskola bestämmer.
Dessa mål finns formulerade i utbildningsplanerna för respektive
program. Fordringarna för högskoleingenjörsexamen vid LiTH
är fullgjorda när den studerande har
• dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser,
jämte övningar och laborationer den studerande enligt utbildningsplanen
för respektive program skall läsa
• dels fullgjort av utbildningsnämnden godkänd praktik
• dels fullgjort examensarbete enligt föreskrifterna nedan.
Högskoleingenjörsutbildningen omfattar vid LiTH totalt
120 poäng.-- Utbildningens kurser framgår av utbildningsplanerna.
Dessutom kan frivilliga kurser ingå enligt nedan.
b1.3 Krav för yrkesteknisk examen
Omfattning
Yrkesteknisk examen uppnås efter fullgjorda kursfordringar
om minst 60 poäng. Därtill ställs krav på tidigare,
relevant yrkeserfarenhet.
Mål (utöver de allmänna målen i 1 kap 9§
högskolelagen)
För att erhålla yrkesteknisk examen skall studenten
ha
• tillägnat sig relevanta ämneskunskaper i en sådan
omfattning som fordras för att förstå och kunna tillämpa
de teoretiska grunderna för det valda området,
• förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar
att använda kända metoder inom det valda området,
• förvärvat kunskaper och färdigheter i att handha
produkter, processer och arbetsmiljö med hänsyn till människors
förutsättningar och behov samt till samhällets mål
avseende sociala förhållanden, resurshushållning, miljö
och ekonomi.
Utöver högskoleförordningens allmänna mål
ovan gäller de mål respektive högskola bestämmer.
Fordringarna för examen inom YTH vid LiTH är fullgjorda när
hela utbildningen gåtts igenom med minst betyget godkänd i ingående
kurser enligt läro- och timplanen. Utbildningen omfattar 60 poäng.
b1.4 Krav för teknologie kandidatexamen
Bestämmelser för kandidatexamen framgår av högskoleförordningen
samt universitetsstyrelsens beslut 1994-03-17:
"Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om
sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade
studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat. För
att erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt
arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i
huvudämnet.
Lokal tillämpningsregel:
1.Minst 20 poäng i matematik
2.Kunskaper motsvarande kraven för 80 poäng högskoleingenjörsexamen
vid Linköpings universitet inom program som motsvarar huvudämnet
eller motsvarande kunskaper."
Allmänna krav
Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om
sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade
studier på C-nivån med godkänt resultat. För att
erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt
arbete (examensarbete) om minst 10 poäng.
Huvudämne
Huvudämne i teknologie kandidatexamen vid LiTH är följande
teknikområden: byggteknik, datateknik, elektroteknik, kemiteknik
och maskinteknik.
Biämne
Utöver huvudämnet skall matematik ingå som biämne
med lägst 20 poäng.
Examensarbete
10 poäng, utföres inom huvudämnet på C-nivå.
Se regler för examensarbete.
Övriga lokala tillämpningsregler
Kurser om minst 50 poäng i huvudämnet skall ingå
för samtliga, varav minst 10 poäng på lägst C-nivå.
Samtidigt krävs i huvudämnet kunskaper motsvarande kraven för
80 poäng högskoleingenjörsexamen vid Linköpings universitet
inom program som motsvarar huvudämnet eller motsvarande kunskaper.
Frågor i samband med erhållande av examen, besvaras
av examensenheten StudentCentrum, Hus Zenit, tfn 013-281000 (växel)
b2 KURSER
b2.1 Obligatoriska och valfria kurser
I läro- och timplanerna för respektive utbildnings
olika årskurser anges obligatoriska kurser samt valfria kurser. Regler
för val av kurser framgår av utbildningsplanen för respektive
utbildningsprogram samt av a4.
Önskar den studerande läsa annan kombination än
den i läro- och timplanerna angivna skall ansökan därom
inges till utbildningsnämnden.
b2.2 Frivilliga kurser (avser studerande på utbildningar
60-120 poäng)
Studenten kan frivilligt - i den mån resurserna så
tillåter och plats finns tillgänglig - läsa samtliga kurser,
som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga ingenjörsutbildningar.
Denna möjlighet gäller dock inte generellt för kurser vid
utbildningar 160-180 poäng. Vid val av frivillig kurs för antagna
till utbildningar 60-120 poäng gäller att de i kursplanen för
kursen angivna förkunskaperna måste vara inhämtade.
Vid resursbrist kan LiTH:s styrelse besluta om inskränkningar
i rätten att läsa frivilliga kurser.
b2.3 Anmälan
För anmälan till kurser se avsnitt a4.
b3 EXAMENSARBETE
Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet.
Utbildningsnämnden har dessutom fastställt programspecifika regler.
Dessa återfinns under resp program.
b3.1 Allmänna bestämmelser
För att få avlägga högskoleingenjörsexamen
eller teknologie kandidatexamen fordras att den studerande har utfört
ett godkänt examensarbete.
b3.2 Mål
Målet med examensarbetet är att visa att den studerande
• kan använda sina under studietiden förvärvade
kunskaper vid lösning av en förelagd uppgift med anknytning till
utbildningen,
• har god förmåga till professionell skriftlig och
muntlig kommunikation,
• kan tillgodogöra sig innehållet i facklitteratur
på området och sätta in sitt arbete i detta sammanhang,
• kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift
framlagt examens arbete,
• kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits
vid studier på fördjupningsnivå C (60-poängsnivån).
För teknologie kandidat och högskoleingenjörsexamen 120
poäng skall examensarbetet vara på C-nivå.
b3.3 Omfattning
Examensarbetet omfattar 10 poäng för högskoleingenjörsutbildningen
och för teknologie kandidatexamen.
b3.4 Plats
Arbetet utföres inom eller utom LiTH. I de fall då
examinator är anställd vid LiTH avslutas alltid examensarbetet
med en framläggning vid högskolan. Examensarbetet kan, efter
godkännande från utbildningsnämnden, utföras vid en
annan svensk teknisk högskola eller motsvarande lärosäte
i Sverige eller utomlands. Om i sådana fall examinator ej är
anställd vid LiTH följer examensarbetet bestämmelser vid
det aktuella lärosätet. Detta innebär att även opposition
och framläggning följer de regler som gäller vid det aktuella
lärosätet.
b3.5 Redovisning
Examensarbetet skall redovisas muntligt och skriftligt på
svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge användning
av andra språk. Den muntliga redovisningen skall ske vid en offentlig
framläggning. Den skriftliga redovisningen skall ske i form av en
professionellt utformad rapport. Rapporten och framläggningen skall
följa de anvisningar som ges nedan. Rapporten är efter framläggningen
offentlig.
b3.6 Examinator
Examinator skall minst vara behörig för tjänst
som universitetsadjunkt vid LiTH inom ämne med anknytning till examensarbetet.
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd/Ej
godkänd.
b3.7 Handledare
Handledare för examensarbetet utses i samråd med examinator.
b3.8 Kvalitetsansvar
Utbildningsnämnden har det övergripande ansvaret för
kvaliteten på examensarbeten inom nämndens ansvarsområde.
Kvalitetskontrollen skall ske enligt bestämmelser som fastställs
av LiTH-styrelsen.
b3.9 Tid för påbörjande av examensarbete
För högskoleingenjörsexamen 120 poäng och
teknologie kandidatexamen får examensarbetet påbörjas
tidigast efter uppnådda 90 poäng.Anmälan till examensarbete
sker på berörd institution enligt institutionens anvisningar.
Registrering av examensarbete i Ladok sker antingen i samband med kursval
eller genom anmälan till centrala studerandeexpeditionen i hus Zenit.
Registrering och anmälan skall ske före påbörjandet
av examensarbetet.
b3.10 Val av examensarbete
Val av examensarbete sker i samråd med examinator som ansvarar
för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller
de krav som ställs vid respektive utbildningsprogram. För examensarbeten
utförda i näringslivet skall, i förekommande fall, frågor
rörande patent, upphovsmannarätt med mera regleras genom avtal
före arbetets igångsättning. Efter framläggningen
är examensarbetet offentligt.
b3.11 Rapporten
Rapporten som dokumenterar examensarbetet skall vara utförlig,
väldisponerad och professionellt skriven. Det skall vara lätt
att tillgodogöra sig innehållet i rapporten, varför stor
vikt skall fästas vid den skriftliga framställningen. I rapporten
skall tydligt framgå motivering till valet av lösningsmetod
och det skall finnas en tydlig koppling mellan resultatanalys och åtgärdsförslag.
Diskussionen av resultatet skall vara utförlig och visa på den
studerandes förmåga till kritiskt tänkande.
Rapporten skall innehålla referenser och en kort sammanfattning.
Om rapportspråket är svenska skall rapporten även innehålla
en sammanfattning på engelska.
b3.12 Framläggningen
Den muntliga framläggningen av arbetet sker efter att examinator
anser att arbetet är färdigt för presentation. Framläggningen
skall ske under terminstid och tidigast när den studerande varit närvarande
vid en framläggning av ett annat examensarbete. Den muntliga presentationen
av examensarbetet skall ge en sammanfattande bild av problemformuleringen,
en beskrivning av lösningsarbetet och en presentation av det resultat
som arbetet lett fram till.
Den studerande skall göra en framläggning som är
riktad till auditoriet som helhet och inte enbart till dem som redan är
insatta i arbetet. Under eller i anslutning till framläggningen skall
tillfälle till frågor ges. Efter framläggningen skall opponenternas
kritik bemötas. Arbetet kan godkännas först när det
har redovisats muntligt, opponenternas kritik bemötts och rapporten
vid behov slutjusterats. Den studerande skall också vara godkänd
som opponent på ett annat examensarbete innan poängen får
tillgodoräknas i examen.
b3.13 Opposition
Opposition genomförs antingen före eller efter framläggning
av eget examensarbete men får genomföras först när
den studerande varit närvarande vid en annan framläggning. För
att räknas som en del av examensarbetet måste närvaron
vid framläggningar av andra arbeten ske efter det att spärreglerna
för respektive utbildningsprogram är uppfyllda.
Opponenten skall främst diskutera och kommentera lösningsmetod
och tänkbara alternativa lösningar och källbehandling. Därutöver
skall rapportens principiella uppläggning, formella stilistiska synpunkter
och det muntliga framförandet kommenteras. Avslutningsvis skall opponenten
belysa det presenterade arbetets förtjänster och brister.
Oppositionen skall förmedla helhetsintrycket av arbetet och
rapporten och opponenten skall därvid ge balanserad och konstruktiv
kritik.Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma
omfattning som framläggningen. Den skall inkludera en diskussion där
den som lägger fram sitt arbete bemöter och kommenterar opponenternas
kritik.
b3.14 Examinators uppgifter
Examinator är ansvarig för att det godkända examensarbetet
uppfyller högskolans krav. Innan examensarbetet får påbörjas
åligger det examinator att fastställa inriktning och huvuduppgifter,
vilka skall dokumenteras. Examinator övervakar kontinuerligt att handledaren
eller handledarna fullgör sina uppgifter väl. Examinator betygsätter
examensarbetet med en av betygsgraderna Godkänd eller Ej godkänd.
b3.15 Handledarens uppgifter
Handledaren ska hjälpa den studerande att planera sitt arbete
väl, se till att den studerande väljer en lämplig lösningsmetod
och i övrigt engagera sig så att arbetet går framåt
och blir färdigt enligt tidsplanen. Handledaren bör särskilt
hjälpa till med att formulera inriktning och nödvändiga
avgränsningar så att de motsvarar kraven på examensarbetets
omfattning.
b4 PRAKTIK
För att erhålla högskoleingenjörsexamen fordras
att den studerande har fullgjort minst sex veckors praktik i form av heltidsarbete.
Praktiken skall vara fullgjord efter det att att studierna vid högskolan
har påbörjats.
Den som haft minst nio månaders sammanhängande heltidsanställning
före studiernas början kan få hela praktiken godkänd
under förutsättning att praktikens innehåll överensstämmer
med nedanstående syfte och regler.
Om det i högskoleingenjörsutbildningens program ingår
s k varvad utbildning med praktikperiod fordras ej någon ytterligare
praktik för att erhålla högskoleingenjörsexamen.
Praktiken skall godkännas av utbildningsnämnd.
b4.1 Syfte
Syftet med praktiken är att teknologen efter hela praktikperioden
skall vara förtrogen med arbetsmiljön i en verksamhet utanför
högskolan och kunna fungera som medarbetare i en grupp. Teknologen
skall också få praktisk erfarenhet av teknik, och produktion
av varor och tjänster, samt erfarenhet från samverkan på
en arbetsplats. Vidare skall praktiken öka teknologens förmåga
att ta personligt ansvar och ge erfarenhet utöver den tekniska.
b4.2 Regler
- Praktiken skall omfatta minst sex veckor.
- Praktiken skall vara fullgjord efter fyllda 16 år.
- Minst sex veckor av praktiken skall fullgöras efter det
att studierna vid högskolan har påbörjats. Undantag kan
göras för den som arbetat mer än nio månader sammanhängande.
Detta under förutsättning att övriga praktikregler uppfylls.
- Kortaste praktikperiod som godkänns är fyra veckors
heltidsarbete.
- Praktiken godkänns endast i form av heltidsarbete, enligt
gällande arbetstidsmått. Deltidsarbete på minst 75% godkänns
efter omräkning till heltid
- Praktiken skall utföras i en arbetsgrupp om minst fem
personer.
- Militärtjänstgöring, utöver total försvarsplikt,
godkänns med högst fyra veckor.
- Praktiken skall utföras utanför universitet/högskola.
Ansökan om godkännande av praktik skall göras på
särskild blankett.
Till ansökan skall bifogas betyg eller andra handlingar
som den sökande önskar åberopa i vidimerad
avskrift. Intyg om praktik skall innehålla tydliga uppgifter
om arbetets beskaffenhet.
b5 DEL AV UTBILDNINGEN UTOMLANDS
Studerande kan byta ut studier vid LiTH mot studier vid en utländsk
högskola och/eller förlägga examensarbetet utomlands. Det
finns också möjlighet att helt eller delvis förlägga
praktiken utomlands.
Nedan anges ett antal program som ger möjlighet till utlandsstudier.
Vid utbyte av studier (kurser) vid LiTH mot studier utomlands svarar berörd
utbildningsnämnd (utbildningsledare) för beslut om i förväg
uppgjorda individuella studieprogram och om slutligt kursgodkännande
och tillgodoräknande. Studerande som planerar att delta i ett utlandsprogram
skall därför kontakta utbildningsledare (motsv) vid Tekniska
fakultetskansliet i hus Origo.
Studiemedel utgår enligt samma regler som för studier
i Sverige. En del program fördelar stipendier som bidrag till att
täcka merkostnader.
b5. 1 SOKRATES/ERASMUS - programmet
SOKRATES/ERASMUS-programmet ger möjlighet till utlandsstudier
i ett annat EU-land och i Norge, på Island eller i Lichtenstein under
minst tre och högst tolv månader. Tiden kan användas för
kursstudier och/eller examensarbete.
b5. 2 Fjärde läsåret utomlands
Studerande i civilingenjörsutbildning och matematisk-naturvetenskaplig
utbildning har möjlighet att förlägga fjärde årets
studier till vissa utländska högskolor inom ramen för ett
särskilt program. De studerande erhåller visst ekonomiskt stöd
för studierna utomlands varför antalet platser beror på
den budget som utbildningsnämnden tilldelar programmet.
b5. 3 NORDPLUS-programmet
För utbyte med universitet och högskolor i de nordiska
länderna finns ett speciellt utbytesprogram, NORDPLUS. Inom ramen
för NORDPLUS finns bl a NORDTEK som är ett nätverk för
civilingenjörsutbildningar med ett antal tekniska högskolor i
Norden.
b5. 4 Examensarbete utomlands
Examensarbete utomlands kan fullgöras inom ramen för
ett utbytesprogram eller på egen hand efter godkännande av examinator.
b5. 5 Praktik utomlands
Praktik utomlands kan i begränsad omfattning ordnas genom
IAESTE samt genom EU-programmet LEONARDO. Dessutom finns ett mindre antal
platser för praktik och/eller examensarbete vid CERN i Geneve.
b5.6 Information om utlandsstudier
En informationsbroschyr om utlandsstudier samt erforderliga anmälningsblanketter
kan erhållas i hus Origo och på studerandeexpeditionen i hus
Zenit samt i Kåkenhus. Ev frågor besvaras av Kristina
Dembrower, TFK, tel 013-281028 och Anja Nordlund, TFK, tel 013-281270.
Ytterligare information finns också på internet. För adress
se punkt a3.
b6 ÖVRIGA BESTÄMMELSER OCH ANVISNINGAR
b6.1 Bestämmelser för särskild behörighet
Den särskilda behörigheten är indelad i standardbehörigheter.
Dessa uttrycks i form av kurser från det nya programgymnasiet. Även
den som gått i det gamla linjesystemet på gymnasiet uppfyller
behörighetskraven. Förutom den grundläggande behörigheten
krävs följande standardbehörighet:
b6.2 Högskoleingenjörsutbildning
(grundläggande behörighet krävs alltid)
Standardbehörighet E.3
b6.3 Yrkesteknisk högskoleutbildning
Standardbehörighet E.6
Urval görs efter meritpoäng, som ges för godkänd
yrkesverksamhet utöver de år som krävs enligt den särskilda
behörigheten. Poängen beräknas med 0,1 poäng per heltidsmånad.
Poäng ges inte för yrkesutbildning (motsvarande) som krävs
för behörigheten.
Högskoleprovet används inte vid urvalet.
Detaljerad information om urvalet ges i särskilda anvisningar
från StudentCentrum/antagningen vid universitetet.
b6.4 Anvisningar för studieplanering
Studerande som ej uppfyller villkor för uppflyttning till
högre årskurs skall planera sina studier med hänsyn till
detta. Resterande kurser och ett rimligt antal nya kurser skall samplaneras
så att inhämtande av de resterande gynnas. Detta innebär
bl a att kurserna tillsammans inte bör överstiga 150 timmar per
period och att antalet tentamina bör hållas lågt.
Utöver vad som sagts ovan gäller också vad som
anges om årligt val av inriktningar och kurser i den lokala utbildningsplanen
för respektive program.
Studerande som ej blivit studieberättigade, se bestämmelser
för uppflyttning till högre årskurser för resp program,
äger ej rätt att delta i tentamen och laboration i dessa årskurser.
Kontroll avseende studieberättigande sker vid rättningen och
vid felaktigt deltagande översänds meddelande om detta till studievägledningen,
som efter kontroll, vid behov, överlämnar ärendet till utbildningsnämnden.
b6.5 Använda förkortningar
FÖ föreläsningar
LE lektioner
GU gruppundervisning
SS storseminarier
S seminarier
ÖVN övningar, då definitiv uppdelning på
olika övningstyper ej kan ges
LA laborationer
TEN examinationsmoment i form av tentamen
KTR examinationsmoment i form av kontrollskrivning
LAB examinationsmoment (i form av laboration)
ÖVR andra examinationsmoment (projekt,
uppgift etc)
X poäng på alternativ examinationsform
o obligatorisk kurs
v valfri kurs
f frivillig kurs
mts kurs inom människa, teknik, samhälleområdet
b6.6 Förklaring till läro- och timplan
Kurser angivna i läro- och timplan grupperas programvis.
Inom ett program sorteras de på programtermin och läsperiod.
I texten förekommer förkortningar som:
1ht0 som betyder Programtermin 1 hösten 0-perioden (inledande
perioden)
1ht1 som betyder Programtermin 1 hösten och period 1
2vt2 som betyder Programtermin 2 våren och period 2 (i
tidigare studiehandböcker benämnd period 4).
forts vt betyder att kurserna fortsätter under vårterminen.
Vilka kurser som börjar i ht1 och fortsätter i ht2
framgår av läro- och timplanen.
På varje rad skrivs först kurskod och kursnamn och
sedan om kursen är obligatorisk, valfri eller frivillig. Därefter
skrivs undervisningstimmar av olika slag med förkortningar enligt
ovan och med timmarna. Efter det följer ett semikolon och sedan
examinationsmoment av olika slag med antal poäng. I förekommande
fall kan examinationsmoment fortsätta på raden under.
|