LiTH Studiehandbok 1997/98ÊÊÊ 
Innehåll | UtbildningsplanerÊÊÊ 

Ê UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR KEMI, 120-160 poängÊ 

/ Chemistry /Ê 

PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLANÊ 

c3.1 Utbildningsprogrammets syfteÊ 

Utbildningsprogrammet för kemi, det s.k. kemiprogrammet, syftar till att den studerande skall tillägna sig och utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter inom det kemiska ämnesområdet, fördjupade kunskaper inom vissa delar av kemin, samt stödkunskaper i angränsade områden. Målet är att förbereda den kemistuderande för fortsatta studier/forskarutbildning inom kemiområdet och framtida yrkesverksamhet inom näringslivet och den offent liga sektorn. Vidare skall utbildningen ge de studerande en beredskap för förändringar i samhället på det vetenskapliga och tekniska planet samt ge dem en grund för att självständigt utveckla och värdera ny kunskap inom kemi området.Ê 

Utöver de mera generella målen avser utbildningen geÊ 

- kunskap om olika kemiska substansers egenskaper och funktionÊ 

- kunskaper om de lagar som styr kemiska förloppÊ 

- förmåga att planera, genomföra och utvärdera experimentÊ 

- förmåga att använda mät- och analysmetoder, samt att tolka och utvärdera mätresultatÊ 

- träning i muntlig och skriftlig framställning och att inhämta ny kunskap som behövs för att analysera, formulera och lösa problemÊ 

- förmåga att bedöma kemiska ämnens påverkan på människa och miljöÊ 

c3.2 Utbildningsprogrammets uppläggningÊ 

I Linköping inriktas universitetsutbildningen i kemi mot att i första hand ge en gedigen kunskapsbas med stora inslag av laborativ verksamhet. Utbildningen i kemiprogrammet är upplagd enligt den tradition som är vanlig inom filosofisk utbildning, dvs kurserna läses koncentrerat och normalt bara en i taget.Ê 

Det inleds med ett basblock om 80 poäng, innehållande kemi och matematik (10 poäng) samt en grundläggande kurs i datorer och programmering (5 poäng). Basblocket skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i kemi och utgöra en god grund för vidare studier.Ê 

Under tredje och fjärde åren ges möjlighet till påbyggnad och fördjupning inom ett eller flera områden. Kurserna kan här i stort sett väljas fritt såvida förkunskap krav är tillgodosedda. Ett huvudalternativ för val av kurser anges i block schemat under punkten utbildningens innehåll. Utbudet av dessa kurser kanÊ 

ändras/kompletteras kontinuerligt.Ê 

Genom valet av påbyggnads- och fördjupningskurser under de avslutande två åren ges programmet en speciell profil. För närvarande ges fördjupningskurser inom de delämnen där forskning bedrivs, nämligen: analytisk kemi, biokemi och organisk kemi.Ê 

Kemiprogrammet omfattar antingen 160 eller 120 poäng och avslutas med ett examensarbete om 20 respektive 10 poäng för magister- resp. kandidatexamen.Ê 

För studerande inom matematisk-naturvetenskaplig linje, inriktning kemi gäller samma regler som för utbildningsprogrammet i kemi för att erhålla nämnda titel på examina.Ê 

c3.3 Utbildningens innehållÊ 

Basblocket om två år (80 poäng) innehåller kemins olika delämnen samt breddgivande kurser i matematik och datoranvändning. Kurserna i allmän kemi under den första terminen, utgör en bred introduktion till kemist utbildningen och innehåller grundläggande avsnitt från fem av kemins del ämnen:Ê 

· Oorganisk kemi behandlar kemiska egenskaper hos grundämnena och viktiga oorganiska föreningar, vidare stökiometriska samband och kemisk jämvikt.Ê 

· Organisk kemi behandlar kolföreninganas struktur och egenskaper, samt hur man med olika reaktionstyper kan omvandla och bygga upp organiska föreingarÊ 

· Fysikalisk kemi behandlar bl.a. reaktionskinetik, kvantmekanik, spektro skopi, elektrokemi, termodynamik och ytkemi.Ê 

· Analytisk kemi behandlar olika kvantitativa och kvalitativa analysmetoder, såväl klassiska våtkemiska metoder som moderna apparatmetoder.Ê 

· Biokemi tar upp metaboliska förlopp, proteinkemi, enzymers reaktions mekanismer och kinetik, samt molekylärgenetik och DNA-metodik.Ê 

Dessa delämnen behandlas sedan ytterligare under de följande terminerna i form av påbyggnadskurser. Kursen Matematik och statistik för kemister är anpassad till kemiutbildningen efter de förkunskapsskrav som är uppställda för påbyggnadskurser, bl.a. Fysikalisk kemi 2. Kursen Datorer och programmering är en grundläggande kurs i datoranvändning och syftar till att studenten ska kunna lära sig använda datorer för senare verksamhet på kurser och i arbetsli vet.Ê 

Under tredje året ges möjlighet till ytterligare påbyggnad och fördjupning av kunskaperna i kemi med anknytning till tidigare lästa kurser.Ê 

Under det fjärde året sker en tydlig profilering av utbildningen. Hela ut bildningen under magisteråret har en stark koppling till pågående forskning inom ämnet. Fördjupning ges inom delområden där forskning bedrivs: f.n. analytisk kemi, proteinkemi och organisk syntes. Den analytiska fördjupningsprofilen är kopplad till miljöforskningen vid Tema Vatten i natur och samhälle. Under den 7:e terminen kan två av de i blockschemat angivna fördjupningsÊ 

kurserna väljas. Magisterutbildningen avslutas med ett examensarbete på 20 poäng (under termin 8), där den studerande tränas att självständigt formulera problem och söka lösningar till dessa. Examensarbetet utförs inom ett ämnes område med naturlig koppling till ämnesvalet i termin 5-7.Ê 

c3.4 Tröskelregler för uppflyttande till årskurs 3Ê 

För att den studerande skall få påbörja studierna i årskurs tre fordras att han eller hon klarat minst 50 av de 80 poängen under basblocket. Av dessa skall minst 25 poäng avse teorimoment. Kurser som har angetts som förkunskapskrav skall vara genomgångna dvs att studenten skall vara registrerad på kursen och godkänd på alla obligatoriska moment. Utöver tröskelregeln till år tre och examensarbete (se nedan) finns inga andra förkunskapskrav på att enskilda kurser skall vara godkända, endast att kursen är genomgången.Ê 

En studerande som inte uppfyller kraven för att få börja i tredje årskurs skall i samråd med studievägledare lägga upp ett individuellt studieprogram.Ê 

c3.5 ExamensarbeteÊ 

c3.5.1 AllmäntÊ 

Examensarbetet avslutar utbildningen och avser att ge den studerande möjlig het att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper genom att själv ständigt behandla och redovisa en uppgift av forskningskaraktär. Arbetsuppgifte rna hämtas från pågående forskningsverksamhet vid universitetet eller utveck lingsarbete vid något företag eller myndighet. Projektarbetet sker inom ett område som ansluter till kemiutbildningens mål och innehåll. Valet av innehåll sker i samråd med en examinator i god tid före kursstart. Examinatorn, dvs den som slutligen godkänner arbetet, skall vara en lärare som tjänstgör vid kemi avdelnigen och väljs lämpligen med tanke på examensarbetets inriktning.Ê 

Då examensarbetet utförs på annan plats än vid kemiavdelningen måste en examinator enligt ovan finnas som givit sitt medgivande innan arbetet påbör jats. Vidare ska en kontaktperson (handledare) även finnas på det externa ställe där examensarbetet utförs.Ê 

Examensarbetet för magisterexamen skall redovisas skriftligt i en rapport och muntligt i form av ett seminarium. För kandidatexamen är muntlig redovisning inte obligatorisk. För godkänt examensarbete på D-nivå krävs det också att den studerande genom opposition vid framläggning av annat examensarbete visat sin förmåga att kritiskt granska och diskutera en i tal och skrift presenterad teknisk eller vetenskaplig rapport. För närmare information om examens arbetets utförande och rapportens omfattning och utformning hänvisas till särskilda anvisningar från resp. examinator.Ê 

c3.5.2 Tröskelregler för examensarbete.Ê 

För att få påbörja ett examensarbete om 10 poäng för kandidatexamen skall den studerande ha godkänts i kurser om minst 80 poäng, inkluderande alla kemi kurser inom basblockets A- och B-nivå.Ê 

För att få påbörja ett examensarbete för magisterexamen om 20 poäng (alter nativt 10 poäng, om 10 poängs examensarbete för kandidatexamen redan godkänts) skall den studerande ha godkänts i kurser om minst 110 poäng, inkluderande alla kemikurser inom basblockets A- och B-nivå, samt kurser inom huvudämnet kemi på C/D-nivån motsvarande minst 20 poäng. Inom ramen för dessa poäng kan specifika kurser krävas beroende på examens arbetets inriktning.Ê 

c3.6 Examensförordning.Ê 

Utbildningsprogrammet avslutas med filosofie magisterexamen eller filosofie kandidatexamen med kemi som huvudämne. Examina regleras av högskoleförorningen, se allmänt avsnitt i studiehandboken.Ê 

c3.7 Särskild behörighetÊ 

För att antas till kemiprogrammet krävs, förutom villkoren för grundläggande behörighet, följande standardbehörighet:Ê 

Standardbehörighet E.1:Ê 

Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B.Ê 

c3.8 Blockschema för kemiprogrammetÊ