TGTU04 LEDARSKAP, 4 poäng
/Leadership/

För: M4, Y4, D4, C4, BI3, KI3, DI3, DE/de3, EI3

Utbildningsområde: Humaniora    Ämnesgrupp: Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Att ge kunskaper och insikter för att analysera och förstå lednings-, utvecklings- och förändringsprocesser inom grupper och organisationer. Kunskaperna ska vidare förbereda för arbete med personal- och organisationsutveckling ur ett ledningsperspektiv. Särskilt projektledningsrollen betonas.

Förkunskaper:
Allmän behörighet. Ett par års studier vid högskola eller universitet.

Organisation:
Föreläsningar och seminarier

Kursinnehåll:
Kursen tar sin utgångspunkt från organisationsteori, och kommer genom organisationsspel, att illustrera fenomen och skeenden i organisationer och grupper. En stor vikt kommer att läggas på relationen ledare och ledda, makt och auktoritet och hur arbetsledning, grupprocesser och medbestämmande kan utformas. Begrepp som affärsidé, personalidé och chefsidé behandlas genom teorier och modeller för ledarskap. Chefens och ledarens arbetsuppgifter analyseras. Sambandet mellan ledarstilar, ledningsfilosofi och förändringsstrategier dis kuteras. Seminarier: Två halvdagar ägnas åt organisationspel och andra relationsövningar med efterföljande diskussioner. Storseminarier: Genomförande av utredningsuppgifter inom ledning-, personal- och organisationsområdena ute i olika industrier. Muntliga och skriftliga redovis ningar.

Kurslitteratur:
Mats Alvesson: Ledning av kunskapsföretag , Nordsteds förlag. Philip W. Metzger: Managing programming people , Prentice-Hall 1987. Gary Yukl: Leadership in organisations , Prentice-Hall. Kurskompendium med artiklar.

UPG1Utredningsuppgifter (presenteras muntligt och skriftligt)
ANN1Deltagande i organisationsspel
TEN1Skriftlig tentamen

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97