TGTU03 PERSPEKTIV PÅ EUROPA. HISTORIENS HUVUDLINJER, 4 poäng
/History in a European Perspective/

För: M4, Y4, D2, D4, C4, DI3, EI3, TB3

Utbildningsområde: Humaniora    Ämnesgrupp: Historia
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Att förvärva kunskaper om huvuddragen i den historiska, kulturella och idéhistoriska utvecklingen i Europa, vilket är av grundläggande vikt för förståelse av dagens Europa.

Förkunskaper:
Allmän behörighet för högskolan.

Organisation:
Kursen är uppbyggd kring en serie av föreläsningar och två seminarietillfällen med diskussion av kursinnehållet.

Kursinnehåll:
a. Historiens huvudlinjer Avsnittet indelas i två moment. Det första momentet syftar till att utifrån den europeiska och svenska historiska utvecklingen ge den studerande en kronolo gisk stomme i huvudsak baserad på den politiska kartbildens förändring. I momentet betonas de långsiktiga sambanden av politisk-historisk och ekonom historisk art. Det andra momentet består av en serie av tematiskt inriktade föreläsningar, vilka syftar till att komplettera den skelettartade översikten av europeisk och svensk historia enligt momentet ovan. Dessa tematiska föreläsningar kan t ex behandla det nordiska agrarsamhället, den europeiska staden, kampen om den politiska makten i Sverige, nordisk teknikhistoria. b. Idéhistorisk orientering Kursmomentet syftar till att ge de studerande en kort orientering om huvuddra gen i Västerlandets idéhistoria. Framförallt betonas synen på människan, naturen och vetenskap

Kurslitteratur:
S. Andersson, C-A Aurelius, O. Elgström m. fl. , Tidernas Europa, (1991). (Valda delar). Alternativt kan B. Bergström, A. Löwgren, H. Almgren, (1985, eller senare upplaga) läsas. (Valda delar). A Åhberg, (1985, eller senare upplaga). Sveriges historia i fickformat. G. Eriksson, T. Frängsmyr, Idéhistoriens huvudlinjer, (1975, eller senare upplaga) Stencilmaterial.

TEN1Skriftlig examination
UPG1Deltagande i seminarierna

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97