TDDB61 PROGRAMUTVECKLINGSMETODIK OCH PROGRAMMERINGS PROJEKT, 8 poäng
/Methodology of Program Development and Programming Development Project/

För: C3, D4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Datalogi
Fördjupningsnivå: C

Klassning för datavetenskaplig examen: Datavetenskap

Mål:
Ge kunskap om hur större programmeringsprojekt organiseras och därigenom ge förmåga att effektivt deltaga i sådana projekt. Att få insikt i och lösa de problem som uppkommer då en grupp ställs inför uppgiften att genomföra ett större projekt inom databehandlingsområdet.

Förkunskaper:
Vara väl förtrogen med programmering i minst ett programspråk. Ha använt avancerade algoritmer och datastrukturer.

Organisation:
På föreläsningar behandlas teorin. Projektet genomföres på laborationstid och fritid. Det beräknas i genomsnitt ta 200 arbetstimmar. Storseminarier ägnas åt introduktion, diskussion och muntliga presentationer av projekten.

Kursinnehåll:
Teoridel: Program som produkter och produktkvalitet. Projektarbete, projektfaser och livscykeln för programvara. Innehåll och ändamål med dokument som t ex kravspecifikation och funktionell specifikation. Specifikations- och utvecklingsmetodik för att uppnå tillförlitlighet. Testning och verifikation. Genomgång av några programdesign metoder. Projektdel: Att i en grupp på omkring 7 personer praktiskt genomföra ett programmerings projekt. Uppgifterna anknyter till verklighetsnära problem och skall genomföras under realistiska former. Under storseminarier redogör projektmedlemmarna för de resultat som uppnåtts under arbetets olika faser som t ex kravspecifikation, tidsplan, systemskiss, detaljerad systembeskrivning och gör också en demonstration. Att reflektera över vunna erfarenheter under projektet och vidareutveckla utvecklingsprocesser och mallar.

Kurslitteratur:
Projektdeltagarna väljer själva läroböcker. Kompletterande material utgivet av institutionen för datavetenskap.

PRA 1Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbetets olika faser.
TEN 1Hemtentamen.

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97