TDDB47 | REALTIDSSYSTEM, 3 poäng /Real Time Systems/ För: M4, Y4, I4, D4, C4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Datalogi | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Att ge kunskaper och färdigheter att programmera i språk avsedda för realtidssystem. Att ge förståelse för problemställningar, metoder och struktureringsmekanismer för design och implementering av realtidssystem.Förkunskaper: För Yoch I: - kunskaper i programmering i C, Ada, Pascal eller annat högnivåspråk motsvarande grundkurs i programmering (TDDB20, TDDB26, TDDB22). - kunskaper i datastrukturer motsvarande denna del av följande kurser i programmering (TDDB20, TDDB21), alternativt kursen i datastrukturer (TDDA29). - TDDB01 Systemprogramvara, eller motsvarande. För 97/98 gäller att dispens kan ges från förkunskapskrav i TDDB01 eftersom möjlighet inte funnits för alla studenter att läsa denna kurs. Påbyggnadskurser: TDDB30 Systemspecifikation, verifikation och valideringOrganisation: På föreläsningarna genomgås den teoretiska delen. Lektionerna syftar till att öva de genomgångna momenten samt förbereda för laborationskursen. Kursen hålls på engelska.Kursinnehåll: Realtidssystem - definition, önskvärda egenskaper som feltolerans och punktlighet, design av realtidssystem. Språk för programmering av realtidssystem - Ada, Occam och C - principer för kommunikation mellan processer i dessa språk. Atomära händelser och tillförlitlighet i realtidssystem. Användning av tidsfunktioner. Resurshantering och schemaläggning. ExempelKurslitteratur: Burns, Wellings: "Real Time Systems and their Programming Languages", Addison-Wesley Laborationsmaterial, utgivna av institutionen för datavetenskap. | ||
TEN1 | En skriftlig tentamen | |
LAB1 | En laborationskurs |