TDDB34 | OBJEKTORIENTERAD UTVECKLING AV ANVÄNDBARA SYSTEM, 6 poäng /Object-Oriented Development of Usable Systems/ För: C3, C4, D3, DX3, DI3, matematik 3-4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Datalogi | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Klassning för datavetenskaplig examen: Datavetenskap | ||
Mål: Kursdeltagarna ska efter kursen - förstå den objektorienterade modellen samt hur man använder den vid objektorienterad analys och design av programvarusystem; - förstå principer för hur man bygger förändringsbara system med hjälp av återanvändbara komponenter; - kunna använda ett objektorienterat programmeringsspråk för implementation; - behärska tekniker och metoder för utveckling av system som passar användningssituationen och användarnas förutsättningar.Förkunskaper: Erfarenhet av något högnivåspråk samt kunskaper om datastrukturer och algoritmer.Organisation: Föreläsningar används för teorigenomgång. Lektioner och seminarier ger möjlighet att tillämpa teorin och förbereda projektarbetet, som genomförs i grupp.Kursinnehåll: Kursen behandlar moment från objektorienterad systemutveckling, människa -datorinteraktion och arbetsvetenskap enligt följande. OOSU: grundläggande objektorienterade begrepp som objekt, klass, arv, mm; principer för objektorienterad analys och design; analys- och designkvalitet; objektorienterad implementation; översikt över olika objektorienterade programmeringsmiljöer. MDI: begreppet användbarhet; användbarhetsorienterad design av system tjänster och använda gränssnitt; tekniker för att gestalta en design (skisser, scenarier, lofi-prototyper, etc); implementation av objektorienterade användargränssnitt; grundläggande användbarhetsutvärdering. ArbVet: människan/användaren sedd ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv; hur man optimerar samspelet människa-dator.Kurslitteratur: Kursbok meddelas senare. Kompendium från Institutionen för datavetenskap.Examination: | ||
PROJ 1 | Obligatorisk projektuppgift med skriftlig och muntlig redovisning. | |
Endast betygen Godkänd och Underkänd ges på kursen. |