TDDB13 MÄNNISKA-DATORINTERAKTION, 5 poäng
/Human-Computer Interaction/

För: C4, D4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Datalogi
Fördjupningsnivå: C

Klassning för datavetenskaplig examen: Datavetenskap

Mål:
Kursens mål är att deltagarna ska få - kunskap om metoder och tekniker för användbarhetsorienterad design, prototyping och utvärdering; - kunskap om generell psykologisk teori av relevans för studium och utformning av människa-datorinteraktion; - viss förståelse för användbarhetsarbetets förhållande till den professionella systemutvecklingens krav.

Förkunskaper:
20 poäng datalogi på A- och B-nivå. För de studenter som läst TDDB34 Objektorienterad utveckling av användbara system ger kursen möjlighet att bredda, fördjupa och teoretiskt förankra tidigare kunskaper. Det är alltså önskvärt att ha läst TDDB34, men inget förkunskapskrav.

Påbyggnadskurser:
TDDB 60 Programutvecklingsmetodik och programmeringsprojekt, där kurs innehållet kan omsättas i praktik.

Organisation:
Kursen är uppbyggd kring en sekvens av praktiska uppgifter som examineras fortlöpande genom muntlig och skriftlig presentation. Föreläsningar används främst för att introducera nya områden. Vid lektioner och laborationer arbetar studenterna med uppgifterna under handledning.

Kursinnehåll:
Momentet Teoretiska grunder behandlar psykologisk teori av relevans för människa-datorinteraktion, främst inom kognition och perception. Momentet Användbarhet behandlar användbarhetsbegreppets olika tolkningar och kopplingar till professionell systemutveckling. Momentet Fältstudier behandlar metoder och tekniker för att skaffa ett tillfredställande underlag för användbarhetsorienterad design: arbetsstudier, användarstudier, uppgiftsanalys. De olika metodernas bruksegenskaper och inbördes förhållanden är av särskild vikt. Momentet Design behandlar användbarhetsorienterad design av datorsystem på olika nivåer: arbete, uppgift, systemmodell, interaktionsteknik, in- och utmatningsenheter, grafisk form. För varje nivå diskuteras riktlinjer och gestaltningstekniker. Momentet Prototyping behandlar verktyg för att gestalta en systemdesign: lofi- och hifi-prototyping. De olika verktygens bruksegenskaper och inbördes förhållanden är av särskild vikt. Momentet Utvärdering behandlar metoder och tekniker för att värdera ett datorsystems användbarhet: analytiska metoder, inspektionsmetoder och empiriska metoder. De olika metodernas bruksegenskaper och inbördes förhållanden är av särskild vikt.

Kurslitteratur:
Huvudbok för kursen är Newman, W., Lamming, M. (1995) Interactive System Design. Addison-Wesley, Harlow, England. Kompletterande material genom institutionens försorg.

Examination:
UPG1Inlämningsuppgifter
Studenternas skriftliga och muntliga presentationer av arbete med de olika uppgifterna bedöms enligt en på förhand känd lista av kriterier. Resultaten på uppgifterna vägs samman till ett slutbetyg: Godkänd/Väl Godkänd för C, 3/4/5 för D.


Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97