TBMT22 INTENSIVVÅRD OCH REHABILITERING, 5 poäng
/Intensive Care and Rehabilitation/

För: Y4, I4, D4

Utbildningsområde: Medicin    Ämnesgrupp: Medicinsk teknik
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Kursen ger kunskap om metodik och teknik vid intensivvårdsövervakning, anestesi och kirurgi samt kunskap om modeller för rehabilitering och tekniska hjälpmedel för att ersätta eller kompensera olika typer av funktionsnedsättning. Kursen belyser de speciella problemställningar som är förknippade med handikapphjälpmedel och övervakning av vitala funktioner och betonar ge nomgående nytta utifrån medicinska, sociala och etiska aspekter.

Förkunskaper:
TBME50 Medicin och teknik TBME02 Anatomi och fysiologi

Organisation:
Kursen meddelas i form av föreläsningar, demonstrationer och symposier (50h), laborationer (12h) och ett projektarbete (18h).

Kursinnehåll:
Intensivvårdsövervakning Ambulanssjukvård, narkos och narkosövervakning, övervaknings system, respiratorer, hjärt-lung maskiner, artificiella hjärtpumpar Vätske-, elektrolyt- och läkemedelsadministration Dödsbegreppet, etiska problemställningar Kirurgi operationsteknik, plastikkirurgi, brännskadebehandling, transplanta tionsteknik, implantat av proteser Handikapphjälpmedel, proteser och protesstyrning Sinnesorganen och dess handikapphjälpmedel synsinnets fysiologi, synhjälpmedel, oftalmiatriska mätmetoder, ERG, hörselsinnets fysiologi, teknisk audiologi, balanssinnet Utvärdering av medicinsk teknologi innovation och spridning av teknologier, metoder för utvärdering, ekonomisk utvärdering (CBE, CEA, CUA), etiska, sociala, legala och tekniska aspekter

Kurslitteratur:
Tortora G, Grabowski S. Principles of Anatomy and Physiology , Harper Collins College Publishers 1993. Webster. Medical instrumentation. Houghton Mifflin 1992. Bertil Jacobson, Medicin och teknik, Studentlitteratur 1995. Intensivvård och rehabilitering, kompendium IMT.

LAB 1En laborationkurs.
PRA 1Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
TEN 1En skriftlig tentamen.

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97