TATM58 PARTIELLA DIFFERENTIALEKVATIONER OCH FINITA ELEMENT, 3 poäng
/Partial Differential Equations/

För: Y4, matematik åk 3-4

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Kursen behandlar huvudsakligen linjära partiella differentialekvationer av andra ordningen. Den ger kunskaper om hur de olika typerna av ekvationer uppträder i fysiken; främst mekanik och elektricitetslära. Den ger vidare insikter i existens- och entydighetsfrågor och tar upp de matematiska principer som ligger till grund för finita elementmetoden. Väsentligt är också att skapa förståelse för olika lösningars egenskaper i stort, samt färdighet i hur man i konkreta fall angriper skilda typer av randvärdesproblem och begynnelse problem. Att söka lösningar medelst separation av variabler samt användning av transformer är ett annat centralt moment.

Förkunskaper:
TATM 06 Analys Y, TATM18 Linjär algebra, TATM41 Vektoranalys, TATM50 Funktionsteori, TATM51 Transformteori. eller TNMAA12 Linjär algebra, NMAA13 Matematisk analys I, NMAB13 Matematisk analys II, NMAC09 Analytiska funktioner och NMAC07 Linjär analys eller motsvarande

Organisation:
Undervisningen ges i seminarieform.

Kursinnehåll:
Härledning av värmeledningsekvationen, Laplaces ekvation och vågekvationen utifrån fysikaliska balanslagar. Klassificering av ekvationer. Karakteristikor. Poissons formler. Egenskaper hos harmoniska funktioner. Samband med komplex analys. Allmänt om elliptiska ekvationer. Egenskaper hos lösningar till tidsberoende problem. Vågutbredning. Utveckling i egenfunktioner. Integraltransformer. Distributioner. Greens funktion. Fundamentallösning. Maximumprinciper. Eulerekvation. Introduktion till finita element. Svaga lösningar, svag formulering. Naturliga och väsentliga randvillkor. Begreppet Sobolevrum. Enkel felanalys. Styvhetsmatris och assemblering.

Kurslitteratur:
Strauss, W.A: Partial Differential Equations. An introduction. John Wiley & Sons 1992.

TEN1En skriftlig tentamen.

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97