TAOP27 | OPTIMERINGSLÄRA, fortsättningskurs, 3,5 poäng /Operations Research, extended course/ För: I3 | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Matematik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Kursen ska tillsammans med TAOP02 Optimeringslära grundkurs, ge grund läggande kunskaper i optimeringslära. Kursen behandlar i huvudsak problem och modeller med diskreta variabler. Efter kursen ska de studerande (I) ha kännedom om viktiga klasser av optimeringsproblem och olika tillämpningsområden för optimeringsmodeller (II) ha förståelse för den grundläggande matematiska teorin på vilken modeller och algoritmer bygger (III) kunna analysera och formulera verkliga problem från ekonomisk och teknisk verksamhet med hjälp av optimeringsmodeller (IV) kunna lösa optimeringsproblem såväl manuellt som med dator, samt ha förståelse för hur optimeringsalgoritmer uppbyggs.Förkunskaper: TAOP02 Optimeringslära, grundkurs.Påbyggnadskurser: TAOP34 Optimering av stora system TAOP39 Tillämpad kombinatorisk optimering TAOP 41 Matematisk optimering TPPE40 Material- och produktionsstyrning.Organisation: Föreläsningarna behandlar den för modell- och algoritmutveckling erforderliga matematiska teorin. Lektionerna ägnas åt övning i modellformulering och problemlösning.Kursinnehåll: Nätverksoptimering Problem med nätverksstruktur, linjärprogrammering med heltalsegenskap, billigaste vägar, flöden i nätverk, minkostnadsflödesproblem, heltals problem med grafstruktur. Heltalsprogrammering Optimeringsmodeller med diskreta variabler, lösningsmetoder baserade på trädsökning, plansnittning och Lagrangerelaxation. Dynamisk programmering Problemformulering, optimalitetsprincipen, tillämpningar på lagerhållningsproblem och resursallokeringsproblem, stokastiska problem.Kurslitteratur: Winston, W L.: Introduction to mathematical programming: Applications and algorithms, Wadsworth Publishing Company, 1995, Kompletterande material. | ||
LAB1 | Laborationer omfattande lösning av optimeringsproblem med hjälp av dator. | |
TEN1 | En skriftlig tentamen omfattande problemformulering, problemlösning samt teorifrågor. |