TAMS11 SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK, grundkurs, 4 poäng
/Probability and Statistics, first course/

För: M3

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen avser att lära den studerande förstå och utnyttja grundläggande sannolikhetslära och statistik, dvs teorin för försök som påverkas av slumpmässiga faktorer. Kursen inriktas speciellt på sådana grundläggande kunskaper som krävs för tillämpningar inom teknik, ekonomi och naturvetenskap.

Förkunskaper:
Analys; speciellt integraler, derivator, potensserier och differentialekvationer. Algebra.

Påbyggnadskurser:
TAMS70 Planering och statistisk analys av experimentella försök TMQU10 Kvalitetsstyrning, fortsättningskurs TMQU17 Kvalitetsstyrning, grundkurs TPPE07 Produktionsekonomi TPPE40 Material- och produktionsstyrning

Organisation:
Undervisningen ges i lektionsgrupper och består av teorigenomgångar och räkneövningar.

Kursinnehåll:
Sannolikhetslära: Händelser och sannolikheter i utfallsrum. Stokastiska variabler, sannolikhetsfördelningar, väntevärden och standardavvikelser. Bl a behandlas likformig-, exponential-, normal-, binomial-, Poission- och hypergeometrisk fördelning. Kombinatorik. Beroende och oberoende variab ler, något om beroendemått. Summor och andra funktioner av stokastiska variabler. Centrala gränsvärdessatsen och stora talens lag. Betingning. Statistik: Punktskattningar och deras osäkerhet, maximum-likelihood -skattningar, momentskattningar och minsta kvadratskattningar. Chi-två- och t-fördelning. Intervallskattning. Hypotestestning med och utan parametriska förutsättningar. Enkel linjär regressionsanalys. Problemlösning inriktad på problemställningar från teknik, naturvetenskap, kvalitetskontroll mm.

Kurslitteratur:
Blom, G: Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar. Studentlitteratur. Exempelsamling och kompletterande material utgivna av institutionen. Institutionens formelsamling i matematisk statistik.

TEN1Tentamen.
UPG1Inlämningsuppgift.

Engelsk kursplan

Gäller 1997/98, beslut av utbildningsnämnden maj-97