NBIA09 | MILJÖVÅRD A, 10 poäng /Environmental Management/ För: fristående kurs | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Biologi | ||
Fördjupningsnivå: A | ||
Mål: Kursen skall ge olika perspektiv på, samt fördjupa de studerandes kunskap om, aktuella miljöproblem och samhällets metoder och möjligheter att lösa dem. Dessutom skall de studerande få träning i litteratursökning samt kritisk granskning av litteratur inom området miljövård.Förkunskaper: Grundläggande behörighetOrganisation: Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier. Till seminarierna förutsätts de studerande vara förberedda med frågeställningar kring den aktuella litteraturen. Vidare ingår obligatoriska studiebesök, exkursioner och laborationer. Varje student genomför, individuellt, ett litteraturarbete, där tillfälle ges att fördjupa sig i ett relevant resurs- eller miljöproblem. Denna uppgift redovisas skriftligt och muntligt i slutet av kursen.Kursinnehåll: Kursen omfattar en genomgång och diskussion av hur vi använder viktiga naturresurser, påverkan på biogeokemiska kretslopp och observerade effekter i olika landskapstyper. Moment som t ex människans markanvändning förr och nu, avfallshantering och övergödning tas upp i den lokala och regionala skalan. Det globala perspektivet tas upp något. Därtill kommer en genomgång av hur vi i samhället hanterar miljöfrågor via lagstiftning och andra styrmedel (t ex ekonomiska), samt på ett ideologiskt och politiskt plan. Det praktiska miljövårdsarbetet i kommuner och länsstyrelser belyses också.Kurslitteratur: Bertills U och Hanneberg P. 1995. Försurning i Sverige - vad vet vi egentligen? Rapport 4421. Naturvårdsverket, Solna. 104 sid. SNV, 1991. Kvicksilver i Sverige. Problem och åtgärder. Naturvårdsverket, Solna. SNV 1993. Hur ska Sverige må år 2020? Rapport 4104, Naturvårdsverket, Solna. 127 sid. NUTEK. Avfall-94. Rapport 1994:17, Närings- och teknikutvecklingsverket. 90. Kompendier. | ||
TEN 1 | Skriftlig examination. 7 p | |
UPG 1 | Litteraturuppgift. 3 p |