' LiTH - Studiehandboken 2007 - Datavetenskaplig utbildning
studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2007

KANDIDATPROGRAMMET FÖR DATAVETENSKAP 180 hp
/Bachelor of Science in Computer Science/

Programnet syfte/vision

En kandidat i datavetenskap, en datavetare (a computer scientist), utgår från en fast teoretisk grund i matematik och formella metoder, är orienterad i kognitionsvetenskap och datorteknik samt behärskar ett brett spektrum av programmeringsparadigm och har god kännedom om och erfarenhet av algoritmer och datastrukturer, principer för programspråk, programmeringsmetoder och olika verktyg för programmering och operativsystem.

En datavetare är väl rustad att åtaga sig de mest kvalificerade programmeringsjobben, delta i projekt inom områden där behov av avancerade datavetenskapliga metoder behövs och med sin teoretiska bakgrund kunna finna de effektivaste sätten att lösa problem.

Det datavetenskapliga programmet ger mycket goda förutsättningar för att läsa vidare med påbyggnadsutbildning på masternivån.

Programmål

Efter genomgången utbildning förväntas en kandidat från det datavetenskapliga programmet ha följande kunskaper och färdigheter:

  • Datavetenskapliga och matematiska kunskaper
    En datavetare har födjupade kunskaper inom det datavetenskapliga området med kunskaper i programmeringsparadigm, olika programspråk, verktyg i form av kompilatorer och utvecklingsmiljöer och principer för språk samt kan förstå och analysera algoritmer och olika sätt att organisera data. Dessutom har datavetaren kunskaper om de grundläggande principerna för artificiell intelligens och systemprogramvara, operativsystem och kompilatorer.
    En datavetare har en bred matematisk bas baserad på diskret matematik, logik och kontinuerlig matematik med envariabelanalys och linjär algebra samt statistik. En datavetare skall kunna se sambanden mellan matematiska och datalogiska begrepp, t.ex. induktion och rekursion.
  • Kognitionsvetenskapliga kunskaper
    En datavetare har förståelse om människans kognitiva förmåga genom kognitionsvetenskapliga inslag mot människa-dator-interaktion.

Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för samtliga program vid LiTH finns sammanställda i avsnitt b1-b6.

Programmets innehåll

Programmet innehåller

  • ett programmeringsblock med kurser i flertalet programmeringsparadigm (funktionell, imperativ och objektorienterad) och programmeringsspråk (Lisp, Ada, Java, C, C++); dessutom programmeringskurser mot interaktion och mot Internet
  • kurser om formella språk och principer för programspråk samt verktyg för programspråk i form av kompilatorer
  • kurser för att strukturera och hantera data och analys av algoritmer samt metoder inom artificiell intelligens
  • matematikkurser bestående dels av diskret matematik och logik, kontinuerlig matematik med analys och linjär algebra samt tillämpad matematik i form av matematisk statistik
  • kognitionsvetenskapliga kurser som ger grunderna i kognitiv psykologi, insikt i användbarhet samt metoder och teknik för människa-dator-interaktion
  • kurser i digitalteknik, datorteknik och säkerhet
  • kurser i interaktion och språkteknologi med grundkurs i lingvistik
Under sista avslutande åren ges studenten en större valfrihet för att dels kunna fördjupa sig inom ett datavetenskapligt område och dels kunna bredda sig genom att välja kurser inom angränsande områden eller andra kurser, som kan vara relevanta för området.

Sista året finns två profiler, en mot programvaruteknik och en mot interaktion och språkteknologi. Programmet avslutas med ett examensarbete inom huvudområdet. Arbetet omfattar 16 hp, där 1 hp skall omfatta vetenskapligt skrivande.

Programmets organisation

Det datavetenskapliga programmet har en programplan med tre kurser parallellt, vanligen en matematisk eller formell kurs, en kurs med programmering och en i kognitionsvetenskap eller datorteknik.

Programmet innehåller många kurser med laborativa och projektorienterade moment.

I programplanen finns angivet vilka kurser som är obligatoriska, valbara eller frivilliga för respektive termin. De obligatoriska kurserna måste ingå i examen medan de valbara och frivilliga får ingå i datavetenskaplig examen; se sammanfattningen av examenskrav för mer detaljerade regler gällande poängkrav inom olika huvudområden. Programn¨mnden bestämmer vilka kurser som skall vara obligatoriska och vilka som för skilda studerandegrupper inom utbildningen utgör valbara alternativ. Kurser som överlappar varandra får ej ingå i examen samtidigt. Andra kurser kan efter beslut av programnämnden räknas som valbar kurs.

Beaktande av särskilda perspektiv

Enligt styrelsens direktiv

Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

Fastställs senare.

Inriktning och fördjupning med profiler

En profil påbörjas termin 5 och omfattar minst 30 hp. En profil innehåller vanligen fler kurser att välja bland. Varje profil har ett regelverk hur profilkurser kan väljas. Det kan finnas krav på att vissa profilkurser måste ingå i profilen eller att man kan komponera vilka profilkurser, som skall ingå, helt fritt.

Examensbeviset anger namnet på profilen som inriktning.

Inom kandidatprogrammet i datavetenskap finns två profiler:

  • Programvaruteknik
  • Interaktion och språkteknologi

Examensarbete

Examinator skall vara anställd vid LiU samt verksam inom ett av programmet relevant ämnesområde. I övrigt hänvisas till de gemensamma reglerna för examensarbetet för kandidatprogram (under utarbetande).

Studerande bör välja sådant examensarbete som motsvarar profilens allmänna inriktning.

Sammanfattning av examenskrav

För att uppfylla teknologie kandidatexamen inom huvudområdet datavetenskap, 180 hp, gäller följande:

  • minst 75 hp (exklusive examensarbete) inom huvudområdet datavetenskap, varav minst 20 hp av kurserna på G2-nivå
  • minst 30 hp kurser i matematik
  • examensarbete inom huvudområdet datavetenskap på minst 15 hp
  • totalt 180 hp med obligatoriska kurser, profilkurser, valfria kurser och examensarbete

Samband mellan programmål och kursmål

En s.k. programmatris tas fram där samtliga kurser bedöms utifrån CDIO syllabus. Programmatrisen ger då hela programmets måluppfyllelse.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Utbildningsledare, val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2007-02-09 09:57