studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2007

MASTERPROGRAMMET i FYSIK OCH NANOVETENSKAP 120 hp
/Physics/

Syfte/vision

Masterprogrammet i fysik och nanovetenskap syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet eller för forskarutbildning inom fysikområdet. Utbildningsprogrammet svarar mot såväl nationella som internationella behov inom fysikområdet, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på en ämnesbas från relaterad kandidatutbildning och avser att ge fördjupad förståelse inom området och en grund till forskarutbildning inom fysikområdet.

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska:

  • ha genomgått en av landets mest attraktiva fysikutbildningar på avancerad nivå
  • vara väl förberedda för forskarstudier men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt
  • vara väl förberedda för avancerad naturvetenskaplig och matematisk kommunikation med skilda målgrupper
  • kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället

Programmål

  • Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper
    Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska visa kunskap och förståelse inom fysikområdet inbegripet ett brett kunnande om området såväl som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Fokus ligger på avancerade frågeställningar inom fysikområdet där den utexaminerade ska kunna visa god fömåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha övergripande kunskaper om den aktuella fysikrelaterade forskningen.
    Utöver de mer generella målen ska studenterna från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ha tillgodogjort sig:
    • en djup förståelse för de centrala begreppen inom klassisk och modern fysik
    • en förmåga att använda och skapa matematiska modeller för att beskriva fysikaliska företeelser samt förmåga att bedöma modellernas tillämpbarhet och begränsningar
    • en förmåga att använda avancerade teoretiska modeller och metoder för att beskriva fysikaliska företeelser
    • en förmåga att välja och använda metoder för fysikaliska experiment
  • Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
    Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna kritiskt och systematiskt integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar även med begränsad information. De utexaminerade ska också kunna ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under fortsatta forskarstudier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet. Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska också kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
  • Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
    Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska kunna samverka med andra personer. Detta innebär förmåga att på, ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter. De utexaminerade kan även initiera, planera, leda och utvärdera omfattande grupparbeten.
    De ska dessutom ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation. Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift, såväl på svenska som på engelska för olika målgrupper.
  • Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till samhälleliga och ekonomiska behov och krav
    Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska ha kunskaper om naturvetarens och naturvetenskapens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv. De utexaminerade ska också ha förståelse för de samhälleliga och ekonomiska villkor som råder inom området och för relaterad forskningsverksamhet. De ska också kunna initiera, arbeta i och leda avancerade utvecklingsprojekt med de metoder som är vedertagna inom området. Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska vidare kunna planera, genomföra och redovisa ett forskningsprojekt. De utexaminerade ska också ha förståelse för hur forskningsresultat kan överföras till företagsmässigt användande.

Programmets upplägg och organisation

Masterprogrammet omfattar två års studier och ger en naturvetenskaplig masterexamen i fysik. Valfriheten i utbildningen är stor då endast ett fåtal av kurserna är obligatoriska. Kursutbudet framgår av programplanen. Undervisningen är upplagd så att man vanligtvis läser högst tre kurser parallellt. De flesta fysikkurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar och lektioner. I vissa kurser ingår omfattande laborationsarbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. Deltagandet i föreläsningar/lektioner och räkneövningar är i de flesta fall frivilligt medan laborationer, laborationsgenomgångar och anordnade seminarier är obligatoriska. Kurslitteraturen är ofta på engelska. Utbildningen avslutas med ett examensarbete om 30 hp.

Programmets innehåll

Inom masterprogrammet läses fysikkurser på främst avancerad nivå. I kursutbudet ingår både mer teoretiska och mer experimentella kurser. De flesta kurser är valbara vilket ger studenten en stor frihet att utforma sin masterutbildning. Det finns också utrymme för att komplettera fysikkurserna med kurser från andra ämnesområden som t.ex. matematik, biologi, kemi, medicin eller ekonomi.

För att ge studenten en god naturvetenskaplig grund på avancerad nivå är några kurser med denna inriktning obligatoriska. Här ingår en kurs i vetenskapsteori och ett omfattande forskningsprojekt där hela processen från att söka medel till att muntligt och skriftligt presentera resultaten på en konferens ingår. Programmet avslutas med ett examensarbete som kan utföras på ett företag eller på universitetet.

Programansvariga rekommenderar gärna spår genom utbildningen. På så sätt kan profilering mot exempelvis något av universitets starka forskningsområden inom fysik erhållas vilket tillsammans med examensarbetet kan vara en god introduktion till vidare studier på forskarnivå.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Utbildningsledare, val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2008-10-08 17:46