studiehandbok@lith | ||
2007 MÖBELDESIGN 120 poäng
Organisation Möbeldesignutbildningen är en treårig grundutbildning och ett av fem fristående program som administreras av Carl Malmsten - Centrum för Träteknik & Design. Utbildningen är yrkesförberedande och vilar på såväl hantverksmässig, konstnärlig som vetenskaplig grund. I relevanta delar samordnas undervisningen med centrumbildningens övriga utbildningsprogram. Utbildningen ges endast vid Linköpings universitet. Förkunskapskrav För att antas till möbeldesignutbildningen krävs grundläggande behörighet för högskola och universitet. Därutöver fordras särskild behörighet i form av dokumenterad/vitsordad erfarenhet inom träteknik och konstnärlig begåvning inom det område som utbildningen avser. Utbildningens inriktning och mål Utbildningens mål är att frambringa grundligt skolade möbeldesigners med en bred kunskapsbas, god insikt i tillverkningsprocessen och projekteringsvana (inövad designmetodik). I syfte att lägga grunden för en tvärvetenskapligt förankrad yrkespraxis avser utbildningen att utifrån såväl konstnärliga, tekniska, humanistiska som naturvetenskapliga kunskapsområden förmedla ett brett synsätt där stor vikt läggs vid att utveckla förståelsen för de olika värderingar och acossiationer som är förknippade med form, gestaltning och uttryck.Vidare att bibringa studenterna insikter om betydelsen av möbelhistoriska studier och konstnärlig träning. Utbildningens mål är också att tillvarata och utveckla det traditionella möbelhantverkets materialbehandling och teknologi i industriella tillverkningsprocesser. Utbildningen skall hos den studerande utveckla förmåga att:
Utbildningen skall ge den studerande:
Den studerande förväntas efter genomgången utbildning äga förmåga att självständigt kunna genomföra designuppdrag, från att formulera idékoncept till färdig produkt. Den examinerade möbeldesignern ska äga förmåga att analysera, planera och dokumentera inom verksamhetsområdet förekommande arbetsuppgifter. Utbildningen avser att förbereda de studerande för såväl privatpraktiserande verksamhet som för anställning vid möbelproducerande industrier som möbeldesigner/produktutvecklare. Utbildningens innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya tekniska och vetenskapliga rön integreras i kurserna. Vidare bör utbildningens forsknings- och producentanknytning stärkas i takt med att kunskapsbasen utvecklas. Utbildningens innehåll och uppläggning Programmet omfattar totalt 120 poäng. Studierna är uppdelade på tre årskurser:
Undervisningen förmedlas genom föreläsningar, lektioner, seminarier och studiebesök men framförallt i projektform. För att de studerande ska tillägna sig ett holistiskt perspektiv och därigenom insikter om möbeldesignerns tvärvetenskapliga karaktär är utbildningen uppbyggd kring ämnesintegrerade kunskapsområden. Studierna är därför tematiskt organiserade vilket innebär att flera projekt kan löpa parallellt samtidigt som den teoretiska undervisningen där så är möjligt integreras i de praktiska tillämpningsövningarna. Årskurs I, 1-40 poäng Utbildningens första år har karaktär av basutbildning och syftar till att ge de studerande grundläggande kunskaper inom konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden av betydelse för möbeldesignerns verksamhetsområde. I syfte att utveckla de studerandes manuella färdigheter och förtrogenhetsbaserade kunskaper innehåller den praktiska delen av undervisningen under första året delkurser i relevanta möbelhantverks-, modell-, skiss- och ritningstekniker, måttstudier och ergonomi. Efter att ha genomgått utbildningens första årskurs förväntas de studerande ha tillägnat sig ett tvärvetenskapligt förhållningssätt gentemot områdets övergripande problemställningar. De ska också äga insikter i designmetodikens och möbeldesignerns förutsättningar och teorier samt besitta grundläggande manuella färdigheter och teoretiska kunskaper inom de i traditionell möbelproduktion förekommande materialen och teknikerna. Årskurs II, 41-80 poäng Under utbildningens andra år ska de studerande parallellt med studier i framförallt formlära och produktutvecklingsmetodik beredas möjlighet att under handledning genomföra designuppdrag. Stor vikt läggs vid skriftlig redovisning med rapportskrivning och presentationsteknik av designprocessen. Efter att ha genomgått utbildningens andra årskurs ska de studerande självständigt kunna planera och genomföra enklare designuppdrag. Årskurs III, 81-120 poäng Utbildningen under tredje året syftar till att ge de studerande fördjupade praktiska och teoretiska kunskaper, insikter och färdigheter. Under tredje årets första termin ska den studerande formulera och genomföra ett arbetsplatsförlagd industriellt samarbetsprojekt. Tredje årets andra termin ska efter studier i administration och ekonomi avsättas för studier i vetenskapsteori och ett examensarbete. Fördjupningsstudierna i detta skede av utbildningen ska syfta till att utveckla studenternas förmåga att självständigt formulera och genomföra avancerade utvecklingsprojekt, att såväl praktiskt som vetenskapligt bearbeta, formge och gestalta produktkoncept och dokumentera den föregivna designuppgiften. Examensarbetet syftar till att utveckla studenternas förmåga att såväl praktiskt som vetenskapligt bearbeta, lösa och dokumentera ett valt problem/problemområde alternativt en föregiven designuppgift. Examensarbetet ska således inrymma både en teoretisk och en praktisk del med åtföljande muntlig och skriftlig rapportering. Metodutveckling samt tillämpad forskning kring samtida material/tekniker bör ges hög prioritet. Den skriftliga delen av examensarbetet ska baseras på såväl empiriska förvärvade insikter som traditionell vetenskaplig källforskning. Efter examination förväntas de studerande äga erforderliga kunskaper för att bedriva professionell yrkesverksamhet alternativt beredas tillträde till fortsatta studier inom designområdet. |
|