2007
KANDIDATPROGRAMMET FÖR INNOVATIV PROGRAMMERING, 180 hp
/Bachelor of Science in Programming/
PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
Syfte/vision
En kandidat från Innovativ programmering (IP) har utvecklat sin individuella förmåga att utveckla program, dels på egen hand och dels tillsammans med andra genom olika typer av gruppverksamheter. Kandidaten behärskar ett stort antal programmeringstekniker, språk och plattformar samt har utvecklats och fått erfarenhet genom utförande av ett flertal projekt, som kan redovisas i en projektportfölj med sina utvecklade program.
En kandidat från IP är väl rustad att vara med och utveckla program för många olika tillämpningar, speciellt webb- och gränssnittbaserade informationshanterande system med användning av dagens plattformar och system.
I jämförelse med utbildningar i datavetenskap och datateknik, som baseras på en mer omfattande matematisk och allmänorienterad teoretisk fördjupning, kommer Innovativ programmering att fördjupa den individuella skickligheten som programmerare.
Programmål
Innovativ programmering identifierar och använder sig av tre s.k. dimensioner för utbildning:
- hantverk: den (ofta tysta) kunskap och individuell förmåga som studenten bygger upp genom att arbeta praktiskt med programmering, själv, i projekt och i community. Här betonas både att arbeta innovativt och mot beställare.
- ämne: principiell kunskap som ingår som en del i den vetenskapliga teoribyggnaden runt programmering och datorer, främst inom den datavetenskapen.
- teknik: kunnande om den teknik som finns för programmering och datorer, främst med fokus på programmeringsspråk och plattformar.
Hantverket är huvuddimensionen för IP runt vilken både kurser och projekt är orienterade. För att fånga även dimensionerna ämne och teknik bokförs de som s.k. aspekter på varje kurs och projekt. Aspekterna som tas upp under de tre läsåren inom ämne och teknik skapar en tabell över det totala innehållet i utbildningen ur dessa synvinklar.
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
Programmets uppläggning och organisation
Programmet har gemensamma kurser under de fyra första terminerna. Genomgående för alla terminer är ett projekt. Under sista året kommer en större grad av valfrihet att välja kurser att finnas. Då kan även kurser från andra program vara möjliga att välja.
Programansvarig, terminsansvarig och projektdelsansvarig lärare fungerar som samordnare för hela utbildningen. Terminerna organsieras övergripande med terminsansvarig där projekt och kurser koordineras.
Undervisning i IP består av programmmeringsnära teori och omfattande egen programmering och systemhantering. Betoningen ligger på att omsätta en relativt begränsad men högst användbar teori genom omfattande utveckling av den egna hantverkarkompetensen. Det viktiga är att den kunskap som lärs drivs ända fram till yrkesmässigt användbar förmåga, på bekostnad av att en mindre mängd 6auml;mnen kan täckas in. Ämnena väljs baserat på vilka tillämpningar som bedöms som industriellt relevanta när studenten går ut i arbetslivet. Dessa ämnen och universitetets kompetens för IP kommer därmed förändras över tiden på ett kontrollerat sätt. Vi förutser också att det trots allt kommer finnas en grund som inte förändras så snabbt, vad gäller språk och plattformar och hantverksregler.
Kurser drivs normalt i traditionell pedagogisk form med en mix av föreläsningar och laborationer. Kurserna har oftast en tillämpad karaktär med stort inslag av teknik och teknisk programvaruinnovation. Stor vikt kommer läggas vid att kurser och projekt flätas samman väl.
För projektdelen av IP tar vi intryck från hur man arbetar inom andra mer traditionella kreativa utbildningar, liksom andra liknande programmeringsutbildningar. Projekten kommer bedrivas löpande inom utbildningen inom en gemensam community som sträcker sig mellan årskullarna. Vi kommer att betona både att studenterna ska mötas on-campus men samtidigt utnyttja det senaste inom Internetbaserade kommunikationsverktyg för att stödja denna IP-community online. Den sociala dimension är speciellt viktigt för att stödja horisontell inlärning från student till student inom IP-communityn.
Projekten kommer anknyta till parallella eller tidigare lästa kurser. Uppgifterna kommer att följa de tillämpningsområden som vi pekat ut för utbildningen. Arbetsformerna kommer att variera så att man får tillfälle att arbeta både ensam, i par, och i grupp. Att lära sig lyssna på användare, kunna ta emot en beställning och att lära av och samverka med andra grupper betonas som extra viktigt. Projekten kommer följa den i dagsläget bäst lämpliga metodiken för olika projekt, vilket idag återfinns bland annat inom den s.k. agila metodiken för mindre företag och grupper.
Projektdelen kommer ställa krav både på resultat och genomförande. För att säkerställa kvalitén på genomförandet kommer moment vara obligatoriska. T.ex. obligatorisk närvaro och att man gör ett obligatoriskt antal timmar med egen programmering i olika projekt.
Studenten kommer gradvis bygga upp sin egen portfolio av arbete. Vi kommer understödja detta genom att studenterna får bygga upp sin egen miljö online där de hela tiden får paketera och presentera sina resultat via sin portfolio. Vid utbildningens slut är tanken att deras portfolio redan ska finnas online och vara väl presenterad. Detta är också en viktig pedagogisk poäng så att portfolion blir den röda tråden rent konkret resultatmässigt i utbildningen.
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt fakultetsstyrelsens direktiv
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
Gemensamma regler enligt fakultetsstyrelsens direktiv.
Personlig profilering
Under de två första läsåren finns en hög grad av valfrihet inom ramen för studenternas projekt, men kurser och projekt är gemensamma. Under tredje läsåret finns utrymme för personlig profilering. Detta gäller både kurser och val av projekt.
Examensarbete
Examensarbete för kandidatexamen omfattar 16 högskolepoäng. För IP kommer examensarbetet att utgöra den sista delen i strimman av projekt. Tidigare projekt kommer träna studenten på de olika delmoment som till sist ska göras tillsammans i avslutningsprojektet.
Allmänna bestämmelser för examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.
Sammanfattning av examenskrav
Kandidatprogrammet i Innovativ progrmamering omfattar tre års studier motsvarande 180 högskolepoäng och leder till en kandidatexamen i programmering /Programming/.
Gemensamma bestämmelser för kandidatexamen återfinns i avsnitt b1.2.2.
Samband mellan programmel och kursmel
En s.k. programmatris tas fram där samtliga kurser bedöms utifrån CDIO syllabus. Programmatrisen ger då hela programmets måluppfyllelse.
|