Carl Malmsten: Design och hantverksutbildningar
Möbeldesign
- Möbelkonservering
- Möbeltapetsering
- Möbelsnickeri
Inom utbildningsprogrammen finns flera studieinriktningar/profiler. Studieinriktningarna/profilerna samt regler för val av dessa framgår av de programspecifika utbildningsplanerna.
b1.2 Examensfordringar
Högskolelagen 1 kap. 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
b 1.2.1 Krav för civilingenjörsexamen
Examensordningen SFS1998:1003
11. Civilingenjörsexamen
För att erhålla civilingenjörsexamen skall studenten ha
- tillägnat sig kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen i en sådan omfattning som fordras för att förstå och kunna tillämpa de matematiska och naturvetenskapliga grunderna för det valda teknikområdet,
- förvärvat kunskaper om och färdigheter i att utforma produkter, processer och arbetsmiljö med hänsyn till människors förutsättningar och behov samt till samhällets mål avseende sociala förhållanden, resurshållning, miljö och ekonomi,
- förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar att, efter något års yrkesverksamhet inom sitt område, självständigt kunna svara för utveckling eller utnyttjande av ny teknik på internationellt konkurrenskraftig nivå.
Fordringarna för civilingenjörsexamen och magisterexamen (kandidatexamen) på datavetenskapliga programmet vid LiTH är fullgjorda när den studerande har
- dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser jämte övningar och laborationer den studerande enligt föreskrifterna i respektive utbildningsplan skall läsa
- utfört ett examensarbete enligt föreskrifterna i avsnitt b3.1
Civilingenjörsutbildningen omfattar totalt 180 poäng. Datavetenskapliga utbildningsprogrammet omfattar 160 poäng.
b1.2.2 Krav för examen på matematiskt-naturvetenskapliga programmen
Utdrag ur "Benämningar och lokala tillämpningsregler avseende generella examina" från beslut i Universitetsstyrelsen 1994-03-17.
|
1. Magisterexamen (Master of ...)
1.1 Bestämmelser i examensordningen
1.1.1 Omfattning
Magisterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån med godkänt resultat.
1.1.2 Mål
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.
1.1.3 Övrigt
För att erhålla magisterexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildning tillgodoräknas.
I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.
1.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler
1.2.1 Filosofie magisterexamen
Huvudämnen: Bl a Biologi, Fysik, Kemi och Matematik (samt Datalogi).
2. Kandidatexamen (Bachelor of ...)
2.1 Bestämmelser i examensordningen
2.1.1 Omfattning
Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat.
2.1.2 Mål
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.
2.1.3 Övrigt
För att erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet.
I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.
2.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler
2.2.1 Filosofie kandidatexamen
Huvudämnen: Bl a Biologi, Fysik, Kemi och Matematik (samt Datalogi).
3. Högskoleexamen (Diploma in ..)
3.1 Bestämmelser i examensordningen
3.1.1 Omfattning
Högskoleexamen kan uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 80 poäng med viss inriktning enligt respektive högskolas närmare bestämmande.
3.1.2 Mål
De allmänna målen i 1 kap. 9§ högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.
3.1.3 Övrigt
I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.
3.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler
3.2.1 Högskoleexamen
Lokal tillämpningsregel: Minst 40 p i ett ämne.
|
b1.2.3 Krav för högskoleingenjörsexamen
Omfattning
Högskoleingenjörsexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng.
Fordringarna för högskoleingenjörsexamen vid LiTH är fullgjorda när den studerande har
- dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser, jämte övningar och laborationer den studerande enligt utbildningsplanen för respektive program skall läsa
- dels fullgjort examensarbete enligt föreskrifterna i avsnitt b3.2.
Högskoleingenjörsutbildningen omfattar vid LiTH totalt minst 120 poäng. Utbildningens kurser framgår av utbildningsplanerna. Dessutom kan frivilliga kurser ingå.
b1.2.4 Krav för yrkeshögskoleexamen
Omfattning
Yrkeshögskoleexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 80 poäng.
Fordringarna för yrkeshögskoleexamen vid LiTH är fullgjorda när den studerande har
- dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser, jämte övningar och laborationer den studerande enligt utbildningsplanen för respektive program skall läsa
- dels fullgjort ett examensprojekt enligt föreskrifterna i avsnitt b3.3.
Yrkeshögskoleexamen omfattar vid LiTH totalt minst 80 poäng. Utbildningens kurser framgår av utbildningsplanen.
b1.2.5 Krav för teknologie kandidatexamen
Bestämmelser för kandidatexamen framgår av högskoleförordningen samt universitetsstyrelsens beslut (LiU 883/02-40):
"Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet".
Lokal tillämpningsregel:
- Minst 20 poäng i matematik inom civilingenjörs- och/eller högskoleingenjörsprogram vid LiTH eller motsvarande.
- Minst 30 poäng i kurser motsvarande civilingenjörs- och/eller högskoleingenjörsprogram och/eller fristående kurser vid Linköpings Tekniska Högskola, samt ett examensarbete om minst 10 poäng examinerat vid Linköpings Tekniska Högskola.
Huvudämne
Huvudämne i teknologie kandidatexamen vid LiTH är följande teknikområden: byggteknik, datateknik, elektroteknik, kemiteknik, maskinteknik och medieteknik.
Biämne
Utöver huvudämnet skall matematik ingå som biämne med lägst 20 poäng.
b1.2.6 Krav för teknologie magisterexamen med ämnesdjup.
Bestämmelser för magisterexamen framgår av högskoleförordningen samt universitetsstyrelsens beslut (LiU 883/02-40):
"Magisterexamen med ämnesdjup uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån med godkänt resultat. För erhållande av magisterexamen med ämnesdjup skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildning tillgodoräknas.".
Lokal tillämpningsregel:
- Minst 20 poäng i matematik
- Minst 20 poäng breddning i matematik/naturvetenskap/teknik som är skiljt från huvudämnet.
- Minst 40 poäng i kurser motsvarande program och/eller fristående kurser vid Linköpings Tekniska högskola samt ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng examinerat vid Linköpings Tekniska Högskola. För de fall det självständiga arbetet utgörs av två 10-poängsarbeten skall det sista arbetet vara examinerat av Linköpings Tekniska högskola
Huvudämne
Huvudämne i teknologie magisterexamen med ämnesdjup vid LiTH är följande områden: Industriell ekonomi, Datateknik, Maskinteknik, Teknisk fysik, Elektroteknik, Transportsystem, Medieteknik.
Biämne
Utöver huvudämnet skall matematik ingå som biämne med lägst 20 poäng.
b2 KURSER
b2.1 Obligatoriska och valfria kurser
I läro- och timplanerna för respektive utbildningsprograms olika årskurser anges vilka kurser som är obligatoriska (o) resp. valbara (v). Regler för val bland valbara kurser framgår av utbildningsplanen för respektive utbildningsprogram samt av avsnitt a4.
I högskoleingenjörsexamen får ingå 5 poäng valfria universitetspoäng under förutsättning att det inte föreligger något överlapp av kursinnehållet med någon annan kurs i examen.
Önskar den studerande läsa annan kombination än den i läro- och timplanerna angivna skall ansökan därom inges till utbildningsnämnden.
b2.2 Frivilliga kurser (avser studerande på program 160-180 poäng)
Frivilligt kan - i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig - läsas samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga utbildningsprogram. Vid val av frivillig kurs gäller dock att de i kursplanen för kursen angivna förkunskaperna måste vara inhämtade.
De kurser som är valbara på annat utbildningsprogram kan efter särskilt beslut av utbildningsnämnden inräknas som valfri i examen. De kurser som anges som frivilliga (f) i läro- och timplan kan dock räknas endast som frivilliga.
Vid resursbrist kan LiTH:s styrelse besluta om inskränkning i rätten att läsa frivilliga kurser.
b2.3 Frivilliga kurser (avser studerande på utbildningar 60-120 poäng)
Studenten kan frivilligt - i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig - läsa samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga högskoleingenjörsprogram vid LiTH. Denna möjlighet gäller dock inte generellt för kurser inom utbildningar 160-180 poäng. Vid val av frivillig kurs för antagna till utbildningar 60-120 poäng gäller att de i kursplanen för kursen angivna förkunskaperna måste vara inhämtade.
Vid resursbrist kan LiTH:s styrelse besluta om inskränkningar i rätten att läsa frivilliga kurser.
b2.4 Forskarutbildningskurser
Det finns möjligheter för de studerande i civilingenjörsutbildning och matematiskt- naturvetenskaplig utbildning att läsa vissa forskarutbildningskurser. Information lämnas av respektive institutions forskarstudierektor.
b2.5 Anmälan
För anmälan till kurser se avsnitt a4.
b2.6 Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av utbildningsnämnden.
b2.7 Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser lägges inget centralt schema.
b3.1 EXAMENSARBETE (Civilingenjörsexamen samt magisterutbildning)
Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Varje utbildningsnämnd har kompletterande programspecifika regler, som återfinns i utbildningsplanen eller i kursplanen för exjobbet. Rutiner för exjobb kan också se olika ut på olika institutioner.
b3.1.1 Allmänna bestämmelser
För avläggande av civilingenjörsexamen, teknologie magisterexamen, datavetenskaplig magisterexamen eller magisterexamen inom matematik/naturvetenskap fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete. Examensarbetet består av tre moment:
- genomförande, muntlig framläggning samt skriftlig redovisning
- opposition
- tre auskultationer
b3.1.2 Mål
Examensarbetet syftar till att visa att den studerande
- kan använda förvärvade kunskaper och med vetenskaplig ansats lösa en uppgift med anknytning till utbildningen,
- har förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
- kan tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur relatera sitt arbete till den
- kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensarbete
- kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå C (41-60-poängsnivå) och D (61-80-poängsnivå).
Det är den studerande ska visa på egen initiativförmåga till planering och utförande, men också vid behov kunna söka handledning och stöd hos handledaren.
b3.1.3 Omfattning
Examensarbetet omfattar 20 poäng på D-nivå.
b3.1.4 Miljö där examensarbetet genomförs
Arbetet utförs som
- ett internt examensarbete vid någon institution inom LiTH eller någon annan i utbildningen medverkande institution vid LiU.
- ett externt examensarbete, t.ex. på ett företag, myndighet, eller annan organisation i Sverige eller utomlands, som bedöms kunna hantera ett examensarbete som uppfyller de kravs om ställs.
b3.1.5 Examensarbete inom avtal i samband med utlandsstudier
Vid utlandsstudier inom avtal tillämpas speciella regler. I sådana fall följer examensarbetet bestämmelser vid det aktuella lärosätet. Detta innebär att även oppositionen och framläggningen följer de regler som gäller där.
Vid kontakt med det utländska universitetet ansvarar nätverksansvarig lärare/koordinator för att det planerade examensarbetet utförs i relevant område. Godkända ämnesområden för examensarbete finns angivna i utbildningsplanen för respektive program.
Intyg om godkänt examensarbete samt två exemplar av examensarbetesrapporten ska lämnas till respektive utbildningsnämnd. Utbildningsnämnden lämnar ett exemplar av rapporten till universitetsbiblioteket.
b3.1.6 Val av examensarbete
Examensarbetet väljs i samråd med examinator som också ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs av LiTH och av respektive utbildningsnämnd. För examensarbeten utförda i näringslivet ska i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt m.m. regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man ska säkerställa att examensarbetesrapporten blir offentlig.
b3.1.7 Påbörjande av examensarbete
Examensarbete för civilingenjörsutbildningen får påbörjas tidigast efter uppnådda 140 poäng inom programmet.
Examensarbete för filosofie magister inom matematik, naturvetenskap eller datavetenskap, eller för teknologie magister, får påbörjas tidigast efter uppnådda 120 poäng, av för examen relevanta kurser, med minst 60p inom ämnet, och därutav minst 20p av dessa är kurser på C-nivå. Beroende på ämnesområdesval kan dessutom särskilda förkunskapskrav föreligga vilka redovisas i respektive utbildningsplan.
Examensarbeten inom magisterprogram som ges på engelska har mera specifika krav, vilka återfinns i respektive utbildningsplan.
Anmälan till examensarbetet görs via en komplettering av kursanmälan vid examensarbetets påbörjan på blankett 'Komplettering av kursanmälan' (pdf). Registrering på examensarbetet ska ske före arbetets start.
Studenten ska även anmäla påbörjan av examensarbetet på berörd institution enligt examinators anvisning.
b3.1.8 Examensarbete tillsammans med annan studerande
I de fall två studerande utför examensarbete tillsammans kan med fördel vars och ens bidrag till arbetets olika delar redovisas. Arbetets volym och skriftliga dokumentation ska då sammantaget motsvara två individuella arbeten. Examinator ska kunna examinera de individuella bidragen till helheten.
b3.1.9 Examinator
Examinatorn ska vara anställd vid LiU som professor, lektor eller forskarassistent inom ämnesområdet för examensarbetet. Examinatorn ska
- före start kontrollera att studenten uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete
- fastställa inriktning och huvuduppgifter för examensarbetet, vilka ska dokumenteras
- ansvara för att handledaren/na fullgör sina uppgifter
- innan framläggningen kontrollera att studenten är registrerad på examensarbetet
- innan framläggningen kontrollera att föreslagen opponent uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete samt har genomfört tre auskultationer
- godkänna/underkänna genomförd framläggning och opposition
- betygsätta examensarbetet (endast betyg G=godkänd, U=Underkänd)
- tillse att det godkända examensarbetet uppfyller utbildningsprogrammets krav
b3.1.10 Handledare
Examensarbetaren ska ha tillgång till en handledare vid den institution där examensarbetet är registrerat. Handledare och examinator är med fördel olika personer. Handledaren ska säkerställa att studenten får hjälp med
- expertstöd i generella metodfrågor, ämneskunskap samt rapportskrivning
- problemformulering och avgränsningar för arbetet
- tidsmässig planering av arbete och val av lämpliga lösningsmetoder
Då examensarbetet utförs utanför LiTH ska även en handledare från uppdragsgivaren utses.
b3.1.11 Redovisning
Examensarbetet ska redovisas muntligt och skriftligt, på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge andra språk. Den muntliga redovisningen ska ske vid en offentlig framläggning. Den skriftliga redovisningen ska ske i form av en professionellt utformad examensarbetesrapport. Examensarbetesrapporten och framläggningen ska följa anvisningarna i b3.1.12 och b3.1.13.
Institutionen är skyldig att ge handledning i högst 18 månader efter det att examensarbetet påbörjats. Därefter är det upp till examinator att besluta om ev. utökad handledningstid.
b3.1.12 Framläggning
Den muntliga framläggningen sker då examinator anser arbetet färdigt för presentation. Framläggningen ska ske vid LiTH och vid en tid då andra studenter kan auskultera. Detta gör att framläggning kan ske på en tid som den studerande överenskommit med examinator om, vanligtvis från omtentamensperioden i augusti till midsommar, och efter det att den studerande auskulterat vid tre framläggningar.
Den muntliga presentationen ska ge en bakgrund till det studerade problemet, beskriva metoder, samt presentera resultat och slutsatser. Framläggningen riktas till auditoriet som helhet och inte enbart till specialister. Efter den muntliga framläggningen ska studenten bemöta opponentens kritik och ge tillfälle till övriga deltagare att ställa frågor. Framläggning och opposition ska godkännas av examinator. När eventuella påtalade slutjusteringar av examensarbetesrapporten är utförda och den studerande har fullgjort opposition på ett annat examensarbete rapporteras examensarbetet som godkänd kurs och poängen kan tillgodoräknas i examen.
b3.1.13 Examensarbetesrapport
Den skriftliga examensarbetesrapporten ska vara utförlig och professionellt skriven, samt påvisa en vetenskaplig ansats.
Innehållet bör vara lättillgängligt och den skriftliga framställningen är viktig. Det ska finnas en bakgrund och en problemformulering; val av lösningsmetoder ska tydligt motiveras och en tydlig koppling ska finnas mellan resultat och slutsatser. Inomvetenskapligt erkända metoder ska användas vid resultatbearbetning. Diskussionen ska vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande. Rapporten ska innehålla god källhantering och en kort sammanfattning. I de fall rapportens huvudspråk är svenska ska den även innehålla en sammanfattning på engelska. Tryckfärdigt manus ska inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Avvikelser från detta kan beslutas av examinator.
Examensarbetesrapporten ska efter framläggningen vara offentlig.
b3.1.14 Opposition
Muntlig opposition genomförs antingen före eller efter framläggning av det egna examensarbetet. Opponenten måste uppfylla samma poäng- och nivåkrav som vid egen framläggning och ska ha genomfört tre auskultationer.
Opponenten ska:
- diskutera och kommentera val av lösningsmetoder, resultat och ev. databearbetning, slutsatser, tänkbara alternativa lösningar och slutsatser, samt källbehandling
- kommentera examensarbetesrapportens principiella upplägg och relaterade formella stilistiska aspekter, samt det muntliga framförandet
- belysa det presenterade examensarbetets förtjänster och brister
Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och ska inkludera en diskussion där respondenten (den som lägger fram sitt arbete) bemöter och kommenterar opponentens kritik.
En vecka innan examensarbetets framläggning ska opponenten skriftligen redogöra för examinatorn viktiga frågeställningar som kommer att behandlas, och för uppläggningen av oppositionen. Opponent och examinator går tillsammans igenom oppositionens upplägg.
Hur många opponenter som kan accepteras på ett examensarbete avgör examinator.
b3.1.15 Auskultation
Den studerande ska auskultera, dvs närvara, vid tre framläggningar av examensarbeten. Ett av dessa auskultationstillfällen kan med fördel ersättas av ett licentiatseminarium eller en doktorsdisputation. Studenten ansvarar då själv för att intyg på närvaron skrivs och lämnas till administratör på institutionen för inläggning i LADOK.
Auskultationerna ska vara genomförda före den egna framläggningen och oppositionen.
Rapportering av auskultation sker endast efter det att spärreglerna för utbildningsprogrammet uppfylls.
b3.1.16 Betyg
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För att studenten ska få betyget Godkänd ska samtliga moment vara slutförda med godkänt resultat.
b3.1.17 Kvalitetsansvar
Respektive utbildningsnämnd har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbetet. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av LiTH-styrelsen.
b3.1.18 Dispens
Då särskilda skäl föreligger kan respektive utbildningsnämnd ge dispens från ovanstående regelverk.
Skriftlig opposition
Den muntliga oppositionen kan efter godkännande av respektive utbildningsnämnd ersättas med en utförlig skriftlig opposition
- för internationella studenter då särskilda skäl föreligger
- då alla övriga moment för examen är uppfyllda, examensarbetet är framlagt och det finns synnerliga skäl
Skriftlig opposition kan genomföras på något av följande sätt:
- Studenten gör en skriftlig opposition på ett arbete som gjorts av en annan student, vars examinator sedan granskar oppositionen
- Studentens examinator uppdrar åt vederbörande att göra en skriftlig opposition på ett examensarbete som redan tidigare examinerats av examinator.
Vid skriftlig opposition finns det inte behov av en inledande redogörelse över uppläggningen.
Utbildningsnämnden ska ge sitt godkännande innan en skriftlig opposition får genomföras.
b3.2 EXAMENSARBETE (Högskoleingenjörsutbildning, teknologie kandidatexamen)
Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Varje utbildningsnämnd har kompletterande programspecifika regler, som återfinns i utbildningsplanen eller i kursplanen för examensarbetet.
b3.2.1 Allmänna bestämmelser
För avläggande av högskoleingenjörsexamen eller teknologie kandidatexamen fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete. Examensarbetet består av tre moment:
- genomförande, muntlig framläggning samt skriftlig redovisning
- opposition
- två auskultationer
b3.2.2 Mål
Examensarbetet syftar till att visa att den studerande
- kan använda förvärvade kunskaper och med vetenskaplig/ingenjörsmässig ansats lösa en uppgift med anknytning till utbildningen,
- har förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
- kan tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensarbete
- kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå C (41-60-poängsnivå).
Det är den studerande ska visa på egen initiativförmåga till planering och utförande, men också vid behov kunna söka handledning och stöd hos handledaren.
b3.2.3 Omfattning
Examensarbetet omfattar 10 poäng på C-nivå.
b3.2.4 Miljö där examensarbetet genomförs
Arbetet utförs som
- ett internt examensarbete vid någon institution inom LiTH
- ett externt examensarbete, t.ex. på ett företag, myndighet, eller annan organisation i Sverige eller utomlands, som bedöms kunna hantera ett examensarbete som uppfyller de kravs om ställs.
b3.2.5 Examensarbete inom avtal i samband med utlandsstudier
Vid utlandsstudier inom avtal tillämpas speciella regler. I sådana fall följer examensarbetet bestämmelser vid det aktuella lärosätet. Detta innebär att även oppositionen och framläggningen följer de regler som gäller där.
Vid kontakt med det utländska universitetet ansvarar nätverksansvarig lärare/koordinator för att det planerade examensarbetet utförs i relevant område. Godkända ämnesområden för examensarbete finns angivna i utbildningsplanen för respektive program.
Intyg om godkänt examensarbete samt två exemplar av examensarbetesrapporten ska lämnas till respektive utbildningsnämnd. Utbildningsnämnden lämnar ett exemplar av rapporten till universitetsbiblioteket.
b3.2.6 Val av examensarbete
Examensarbetet väljs i samråd med examinator som också ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs av LiTH och av respektive utbildningsnämnd. För examensarbeten utförda i näringslivet ska i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt m.m. regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man ska säkerställa att examensarbetesrapporten blir offentlig.
b3.2.7 Påbörande av examensarbete
Examensarbete för högskoleingenjörsutbildning får påbörjas tidigast efter uppnådda 90 poäng inom programmet.
Examensarbete för teknologie kandidatexamen får påbörjas tidigast efter uppnådda 90 poäng, i för examen relevanta kurser, varav minst 10p ska vara inom huvudämnet och lägst på C-nivå.
Anmälan till examensarbetet görs via en komplettering av kursanmälan vid examensarbetets påbörjan på blankett 'Komplettering av kursanmälan' (pdf). Registrering på examensarbetet ska ske före arbetets start.
Studenten ska även anmäla påbörjan av examensarbetet på berörd institution enligt examinators anvisning.
b3.2.8 Examensarbete tillsammans med annan studerande
I de fall två studerande utför examensarbete tillsammans kan med fördel vars och ens bidrag till arbetets olika delar redovisas. Arbetets volym och skriftliga dokumentation ska då sammantaget motsvara två individuella arbeten. Examinator ska kunna examinera de individuella bidragen till helheten.
b3.2.9 Examinator
Examinatorn ska vara anställd vid LiU som professor, lektor, forskarassistent eller adjunkt inom ämnesområdet för examensarbetet. Examinator ska
- före start kontrollera att studenten uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete
- fastställa inriktning och huvuduppgifter för examensarbetet, vilka ska dokumenteras
- ansvara för att handledaren/na fullgör sina uppgifter
- innan framläggningen kontrollera att studenten är registrerad på examensarbetet
- innan framläggningen kontrollera att föreslagen opponent uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete samt har genomfört två auskultationer
- godkänna/underkänna genomförd framläggning och opposition
- betygsätta examensarbetet (endast betyg G=godkänd, U=Underkänd)
- tillse att det godkända examensarbetet uppfyller utbildningsprogrammets krav
b3.2.10 Handledare
Examensarbetaren ska ha tillgång till en handledare vid den institution där examensarbetet är registrerat. Handledare och examinator är med fördel olika personer. Handledaren ska säkerställa att studenten får hjälp med
- expertstöd i generella metodfrågor, ämneskunskap samt rapportskrivning
- problemformulering och avgränsningar för arbetet
- tidsmässig planering av arbete och val av lämpliga lösningsmetoder
Då examensarbetet utförs utanför LiTH ska även en handledare från uppdragsgivaren utses.
b3.2.11 Redovisning
Examensarbetet ska redovisas muntligt och skriftligt, på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge andra språk. Den muntliga redovisningen ska ske vid en offentlig framläggning. Den skriftliga redovisningen ska ske i form av en professionellt utformad examensarbetesrapport. Examensarbetesrapporten och framläggningen ska följa anvisningarna i b3.2.12 och b3.2.13.
Institutionen är skyldig att ge handledning i högst 18 månader efter det att examensarbetet påbörjats.
b3.2.12 Framläggning
Den muntliga framläggningen sker tidigast då studenten är registrerad på programtermin 5 och då examinator anser arbetet färdigt för presentation. Framläggningen ska ske vid LiTH och vid en tid då andra studenter kan auskultera. Detta gör att framläggning kan ske på en tid som den studerande överenskommit med examinator om, vanligtvis från omtentamensperioden i augusti till midsommar, och efter det att den studerande auskulterat vid två framläggningar.
Den muntliga presentationen ska ge en bakgrund till det studerade problemet, beskriva metoder, samt presentera resultat och slutsatser. Framläggningen riktas till auditoriet som helhet och inte enbart till specialister. Efter den muntliga framläggningen ska studenten bemöta opponentens kritik och ge tillfälle till övriga deltagare att ställa frågor. Framläggning och opposition ska godkännas av examinator. När eventuella påtalade slutjusteringar av examensarbetesrapporten är utförda och den studerande har fullgjort opposition på ett annat examensarbete rapporteras examensarbetet som godkänd kurs och poängen kan tillgodoräknas i examen.
b3.2.13 Examensarbetesrapport
Den skriftliga examensarbetesrapporten ska vara utförlig och professionellt skriven, samt påvisa en vetenskaplig ansats.
Innehållet bör vara lättillgängligt och den skriftliga framställningen är viktig. Det ska finnas en bakgrund och en problemformulering; val av lösningsmetoder ska tydligt motiveras och en tydlig koppling ska finnas mellan resultat och slutsatser. Inomvetenskapligt erkända metoder ska användas vid resultatbearbetning. Diskussionen ska vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande. Rapporten ska innehålla god källhantering och en kort sammanfattning. I de fall rapportens huvudspråk är svenska ska den även innehålla en sammanfattning på engelska. Tryckfärdigt manus ska inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Avvikelser från detta kan beslutas av examinator.
Examensarbetesrapporten ska efter framläggningen vara offentlig.
b3.2.14 Opposition
Muntlig opposition genomförs antingen före eller efter framläggning av det egna examensarbetet. Opponenten måste uppfylla samma poäng- och nivåkrav som vid egen framläggning och ska ha genomfört två auskultationer.
Opponenten ska:
- diskutera och kommentera val av lösningsmetoder, resultat och ev. databearbetning, slutsatser, tänkbara alternativa lösningar och slutsatser, samt källbehandling
- kommentera examensarbetesrapportens principiella upplägg och relaterade formella stilistiska aspekter, samt det muntliga framförandet
- belysa det presenterade examensarbetets förtjänster och brister
Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och ska inkludera en diskussion där respondenten (den som lägger fram sitt arbete) bemöter och kommenterar opponentens kritik.
En vecka innan examensarbetets framläggning ska opponenten skriftligen redogöra för examinatorn för viktiga frågeställningar som kommer att behandlas, och för uppläggningen av oppositionen. Opponent och examinator går tillsammans igenom oppositionens upplägg.
Hur många opponenter som kan accepteras på ett examensarbete avgör examinator.
b3.2.15 Auskultation
Den studerande ska auskultera, dvs närvara, vid två framläggningar av examensarbeten. Ett auskultationstillfälle kan med fördel ersättas av ett licentiatseminarium eller en doktorsdisputation. Studenten ansvarar då själv för att intyg på närvaron skrivs och lämnas till administratör på institutionen för inläggning i LADOK.
Auskultationerna ska vara genomförda före den egna framläggningen och oppositionen.
Rapportering av auskultation sker endast efter det att studenten är registrerad på programtermin fyra eller högre.
b3.2.16 Betyg
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För att studenten ska få betyget Godkänd ska samtliga moment vara slutförda med godkänt resultat.
b3.2.17 Kvalitetsansvar
Utbildningsnämnden för Ingenjörshögskolan har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbetet. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av LiTH-styrelsen.
b3.2.18 Dispens
Då särskilda skäl föreligger kan respektive utbildningsnämnd ge dispens från ovanstående examensarbetesregler.
Skriftlig opposition
Den muntliga oppositionen kan efter godkännande av respektive utbildningsnämnd ersättas med en utförlig skriftlig opposition
- för internationella studenter då särskilda skäl föreligger
- då alla övriga moment för examen är uppfyllda, examensarbetet är framlagt och det finns synnerliga skäl
Skriftlig opposition kan genomföras på något av följande sätt:
- Studenten gör en skriftlig opposition på ett arbete som gjorts av en annan student, vars examinator sedan granskar oppositionen
- Studentens examinator uppdrar åt vederbörande att göra en skriftlig opposition på ett examensarbete som redan tidigare examinerats av examinator.
Vid skriftlig opposition finns det inte behov av en inledande redogörelse över uppläggningen.
Utbildningsnämnden ska ge sitt godkännande innan en skriftlig opposition får genomföras.
b3.3 EXAMENSPROJEKT (Yrkeshögskoleutbildning)
Här anges allmänna bestämmelser för examensprojektet. Utbildningsnämnden kan ha kompletterande programspecifika regler, som återfinns i utbildningsplanen eller i kursplanen för examensarbetet.
b3.3.1 Allmänna bestämmelser
För avläggande av yrkeshögskoleexamen fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensprojekt. Examensprojektet består av tre moment:
- genomförande, muntlig framläggning samt skriftlig redovisning
- opposition
- en auskultation
b3.3.2 Mål
Examensprojektet syftar till att visa att den studerande
- kan använda förvärvade kunskaper vid lösning av en förelagd uppgift med anknytning till utbildningen,
- har förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
- kan tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensprojekt
- kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå B (21-40-poängsnivå).
Det är den studerande ska visa på egen initiativförmåga till planering och utförande, men också vid behov kunna söka handledning och stöd hos handledaren.
b3.3.3 Omfattning
Examensprojektet omfattar 7 poäng på B-nivå.
b3.3.4 Miljö där examensprojektet genomförs
Arbetet utförs som
- ett internt examensprojekt vid någon institution inom LiTH
- ett externt examensprojekt, t.ex. på ett företag, myndighet, eller annan organisation i Sverige eller utomlands, som bedöms kunna hantera ett examensprojekt som uppfyller de kravs om ställs.
b3.3.5 Val av examensprojekt
Examensprojekt väljs i samråd med examinator som också ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs av LiTH och av respektive utbildningsnämnd. För examensprojekt utförda i näringslivet ska i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt m.m. regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man ska säkerställa att projektrapporten blir offentlig.
b3.3.6 Påbörjande av examensprojektet
Examensprojektet för yrkeshögskoleutbildning får påbörjas tidigast efter uppnådda 45 poäng inom programmet.
Anmälan till examensarbetet görs via en komplettering av kursanmälan vid examensarbetets påbörjan på blankett 'Komplettering av kursanmälan' (pdf). Registrering på examensarbetet ska ske före arbetets start.
Studenten ska även anmäla påbörjan av examensprojekt på berörd institution enligt examinators anvisning.
b3.3.7 Examensprojekt tillsammans med annan studerande
I de fall två studerande utför examensprojekt tillsammans kan med fördel vars och ens bidrag till arbetets olika delar redovisas. Arbetets volym och skriftliga dokumentation ska då sammantaget motsvara två individuella arbeten. Examinator ska kunna examinera de individuella bidragen till helheten.
b3.3.8 Examinator
Examinatorn ska vara anställd vid LiU som professor, lektor, forskarassistent eller adjunkt inom ämnesområdet för examensprojektet. Examinator ska
- före start kontrollera att studenten uppfyller villkoren för påbörjande av examensprojekt
- fastställa inriktning och huvuduppgifter för examensprojektet, vilka ska dokumenteras
- ansvara för att handledaren/na fullgör sina uppgifter
- innan framläggningen kontrollera att studenten är registrerad på examensprojektet
- innan framläggningen kontrollera att föreslagen opponent uppfyller villkoren för påbörjande av examensprojekt samt har genomfört en auskultation
- godkänna/underkänna genomförd framläggning och opposition
- betygsätta examensprojektet (endast betyg G=godkänd, U=Underkänd)
- tillse att det godkända examensprojektet uppfyller utbildningsprogrammets krav
b3.3.9 Handledare
Projektarbetaren ska ha tillgång till en handledare vid den institution där examensprojektet är registrerat. Handledare och examinator är med fördel olika personer. Handledaren ska säkerställa att studenten får hjälp med
- expertstöd i generella metodfrågor, ämneskunskap samt rapportskrivning
- problemformulering och avgränsningar för arbetet
- tidsmässig planering av arbete och val av lämpliga lösningsmetoder
Då examensprojektet utförs utanför LiTH ska även en handledare från uppdragsgivaren utses.
b3.3.10 Redovisning
Examensprojektet ska redovisas muntligt och skriftligt, på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge andra språk. Den muntliga redovisningen ska ske vid en offentlig framläggning. Den skriftliga redovisningen ska ske i form av en professionellt utformad projektrapport. Projektsrapporten och framläggningen ska följa anvisningarna i b3.3.11 och b3.3.12.
Institutionen är skyldig att ge handledning i högst 18 månader efter det att examensprojektet påbörjats.
b3.3.11 Framläggning
Den muntliga framläggningen sker då examinator anser arbetet färdigt för presentation. Framläggningen ska ske vid LiTH och vid en tid då andra studenter kan auskultera. Detta gör att framläggning kan ske på en tid som den studerande överenskommit med examinator om, vanligtvis från omtentamensperioden i augusti till midsommar, och efter det att den studerande auskulterat vid annan framläggning.
Den muntliga presentationen ska ge en bakgrund till det studerade problemet, beskriva metoder, samt presentera resultat och slutsatser. Framläggningen riktas till auditoriet som helhet och inte enbart till specialister. Efter den muntliga framläggningen ska studenten bemöta opponentens kritik och ge tillfälle till övriga deltagare att ställa frågor. Framläggning och opposition ska godkännas av examinator. När eventuella påtalade slutjusteringar av projektrapporten är utförda och den studerande har fullgjort opposition på ett annat examensprojekt rapporteras examensprojektet som godkänd kurs och poängen kan tillgodoräknas i examen.
b3.3.12 Projektrapport
Den skriftliga projektrapporten ska vara utförlig och professionellt skriven.
Innehållet bör vara lättillgängligt och den skriftliga framställningen är viktig. Det ska finnas en bakgrund och en problemformulering; val av lösningsmetoder ska tydligt motiveras och en tydlig koppling ska finnas mellan resultat och slutsatser. Erkända metoder ska användas vid resultatbearbetning. Diskussionen ska vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande. Rapporten ska innehålla god källhantering och en kort sammanfattning. I de fall rapportens huvudspråk är svenska ska den även innehålla en sammanfattning på engelska. Tryckfärdigt manus ska inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Avvikelser från detta kan beslutas av examinator.
Projektrapporten ska efter framläggningen vara offentlig.
b3.3.13 Opposition
Muntlig opposition genomförs antingen före eller efter framläggning av det egna examensprojektet. Opponenten måste uppfylla samma poäng- och nivåkrav som vid egen framläggning och ska ha genomfört en auskultation.
Opponenten ska:
- diskutera och kommentera val av lösningsmetoder, resultat och ev. databearbetning, slutsatser, tänkbara alternativa lösningar och slutsatser, samt källbehandling
- kommentera projektrapportens principiella upplägg och relaterade formella stilistiska aspekter, samt det muntliga framförandet
- belysa det presenterade examensprojektets förtjänster och brister
Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och ska inkludera en diskussion där respondenten (den som lägger fram sitt arbete) bemöter och kommenterar opponentens kritik.
En vecka innan framläggning ska opponenten skriftligen redogöra för examinatorn för viktiga frågeställningar som kommer att behandlas, och för uppläggningen av oppositionen. Opponent och examinator går tillsammans igenom oppositionens upplägg.
Hur många opponenter som kan accepteras på ett examensprojekt avgör examinator.
b3.3.14 Auskultation
Den studerande ska auskultera, dvs närvara, vid en framläggning av examensprojekt. Studenten ansvarar då själv för att intyg på närvaron skrivs och lämnas till administratör på institutionen för inläggning i LADOK.
Auskultationen ska vara genomförd före den egna framläggningen och oppositionen.
b3.3.15 Betyg
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För att studenten ska få betyget Godkänd ska samtliga moment vara slutförda med godkänt resultat.
b3.3.16 Kvalitetsansvar
Utbildningsnämnden har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbetet. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av LiTH-styrelsen.
b3.3.17 Dispens
Då särskilda skäl föreligger kan respektive utbildningsnämnd ge dispens från ovanstående examensarbetesregler.
Skriftlig opposition
Den muntliga oppositionen kan efter godkännande av respektive utbildningsnämnd ersättas med en utförlig skriftlig opposition
- då alla övriga moment för examen är uppfyllda, examensarbetet är framlagt och det finns synnerliga skäl
Skriftlig opposition kan genomföras på något av följande sätt:
- Studenten gör en skriftlig opposition på ett arbete som gjorts av en annan student, vars examinator sedan granskar oppositionen
- Studentens examinator uppdrar åt vederbörande att göra en skriftlig opposition på ett examensarbete som redan tidigare examinerats av examinator.
Vid skriftlig opposition finns det inte behov av en inledande redogörelse över uppläggningen.
Utbildningsnämnden ska ge sitt godkännande innan en skriftlig opposition får genomföras.
b3.4 EXAMENSARBETE (Kandidatexamen i musikproduktion)
Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Utbildningsnämnden kan ha kompletterande programspecifika regler, som i så fall återfinns i utbildningsplanen eller i kursplanen för examensarbetet.
b3.4.1 Allmänna bestämmelser
För avläggande av kandidatexamen i musikproduktion fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete. Examensarbetet består av tre moment:
- genomförande, muntlig framläggning samt skriftlig redovisning
- opposition
- två auskultationer
b3.4.2 Mål
Examensarbetet syftar till att visa att den studerande
- kan använda förvärvade kunskaper och med vetenskaplig ansats lösa en uppgift med anknytning till utbildningen,
- har förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
- kan tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensarbete
- kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå C (41-60-poängsnivå).
Det är den studerande ska visa på egen initiativförmåga till planering och utförande, men också vid behov kunna söka handledning och stöd hos handledaren.
b3.4.3 Omfattning
Examensarbetet omfattar 10 poäng på C-nivå.
b3.4.4 Miljö där examensarbetet genomförs
Arbetet utförs som
- ett internt examensarbete vid någon institution inom LiTH
- ett externt examensarbete, t.ex. på ett företag, myndighet, eller annan organisation i Sverige eller utomlands, som bedöms kunna hantera ett examensarbete som uppfyller de kravs om ställs.
b3.4.5 Examensarbete inom avtal i samband med utlandsstudier
Vid utlandsstudier inom avtal tillämpas speciella regler. I sådana fall följer examensarbetet bestämmelser vid det aktuella lärosätet. Detta innebär att även oppositionen och framläggningen följer de regler som gäller där.
Vid kontakt med det utländska universitetet ansvarar nätverksansvarig lärare/koordinator för att det planerade examensarbetet utförs i relevant område. Godkända ämnesområden för examensarbete finns angivna i utbildningsplanen för respektive program.
Intyg om godkänt examensarbete samt två exemplar av examensarbetesrapporten ska lämnas till respektive utbildningsnämnd. Utbildningsnämnden lämnar ett exemplar av rapporten till universitetsbiblioteket.
b3.4.6 Val av examensarbete
Examensarbetet väljs i samråd med examinator som också ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs av LiTH och av respektive utbildningsnämnd. För examensarbeten utförda i näringslivet ska i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt m.m. regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man ska säkerställa att examensarbetesrapporten blir offentlig.
b3.4.7 Påbörjande av examensarbete
Examensarbete för kandidatexamen i musikproduktion får påbörjas tidigast efter uppnådda 90 poäng inom programmet.
Anmälan till examensarbetet görs via en komplettering av kursanmälan vid examensarbetets påbörjan på blankett 'Komplettering av kursanmälan' (pdf). Registrering på examensarbetet ska ske före arbetets start.
Studenten ska även anmäla påbörjan av examensarbetet på berörd institution enligt examinators anvisning.
b3.4.8 Examensarbete tillsammans med annan studerande
I de fall två studerande utför examensarbete tillsammans kan med fördel vars och ens bidrag till arbetets olika delar redovisas. Arbetets volym och skriftliga dokumentation ska då sammantaget motsvara två individuella arbeten. Examinator ska kunna examinera de individuella bidragen till helheten.
b3.4.9 Examinator
Examinatorn ska vara anställd vid LiU som professor, lektor, forskarassistent eller adjunkt inom ämnesområdet för examensarbetet. Examinator ska
- före start kontrollera att studenten uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete
- fastställa inriktning och huvuduppgifter för examensarbetet, vilka ska dokumenteras
- ansvara för att handledaren/na fullgör sina uppgifter
- innan framläggningen kontrollera att studenten är registrerad på examensarbetet
- innan framläggningen kontrollera att föreslagen opponent uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete samt har genomfört två auskultationer
- godkänna/underkänna genomförd framläggning och opposition
- betygsätta examensarbetet (endast betyg G=godkänd, U=Underkänd)
- tillse att det godkända examensarbetet uppfyller utbildningsprogrammets krav
b3.4.10 Handledare
Examensarbetaren ska ha tillgång till en handledare vid den institution där examensarbetet är registrerat. Handledare och examinator är med fördel olika personer. Handledaren ska säkerställa att studenten får hjälp med
- expertstöd i generella metodfrågor, ämneskunskap samt rapportskrivning
- problemformulering och avgränsningar för arbetet
- tidsmässig planering av arbete och val av lämpliga lösningsmetoder
Då examensarbetet utförs utanför LiTH ska även en handledare från uppdragsgivaren utses.
b3.4.11 Redovisning
Examensarbetet ska redovisas muntligt och skriftligt, på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge andra språk. Den muntliga redovisningen ska ske vid en offentlig framläggning. Den skriftliga redovisningen ska ske i form av en professionellt utformad examensarbetesrapport. Examensarbetesrapporten och framläggningen ska följa anvisningarna i b3.4.12 och b3.4.13.
Institutionen är skyldig att ge handledning i högst 18 månader efter det att examensarbetet påbörjats.
b3.4.12 Framläggning
Den muntliga framläggningen sker då examinator anser arbetet färdigt för presentation. Framläggningen ska ske vid LiTH och vid en tid då andra studenter kan auskultera. Detta gör att framläggning kan ske på en tid som den studerande överenskommit med examinator om, vanligtvis från omtentamensperioden i augusti till midsommar, och efter det att den studerande auskulterat vid två framläggningar.
Den muntliga presentationen ska ge en bakgrund till det studerade problemet, beskriva metoder, samt presentera resultat och slutsatser. Framläggningen riktas till auditoriet som helhet och inte enbart till specialister. Efter den muntliga framläggningen ska studenten bemöta opponentens kritik och ge tillfälle till övriga deltagare att ställa frågor. Framläggning och opposition ska godkännas av examinator. När eventuella påtalade slutjusteringar av examensarbetesrapporten är utförda och den studerande har fullgjort opposition på ett annat examensarbete rapporteras examensarbetet som godkänd kurs och poängen kan tillgodoräknas i examen.
b3.4.13 Examensarbetesrapport
Den skriftliga examensarbetesrapporten ska vara utförlig och professionellt skriven, samt påvisa en vetenskaplig ansats.
Innehållet bör vara lättillgängligt och den skriftliga framställningen är viktig. Det ska finnas en bakgrund och en problemformulering; val av lösningsmetoder ska tydligt motiveras och en tydlig koppling ska finnas mellan resultat och slutsatser. Inomvetenskapligt erkända metoder ska användas vid resultatbearbetning. Diskussionen ska vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande. Rapporten ska innehålla god källhantering och en kort sammanfattning. I de fall rapportens huvudspråk är svenska ska den även innehålla en sammanfattning på engelska. Tryckfärdigt manus ska inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Avvikelser från detta kan beslutas av examinator.
Examensarbetesrapporten ska efter framläggningen vara offentlig.
b3.4.14 Opposition
Muntlig opposition genomförs antingen före eller efter framläggning av det egna examensarbetet. Opponenten måste uppfylla samma poäng- och nivåkrav som vid egen framläggning och ska ha genomfört två auskultationer.
Opponenten ska:
- diskutera och kommentera val av lösningsmetoder, resultat och ev. databearbetning, slutsatser, tänkbara alternativa lösningar och slutsatser, samt källbehandling
- kommentera examensarbetesrapportens principiella upplägg och relaterade formella stilistiska aspekter, samt det muntliga framförandet
- belysa det presenterade examensarbetets förtjänster och brister
Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och ska inkludera en diskussion där respondenten (den som lägger fram sitt arbete) bemöter och kommenterar opponentens kritik.
En vecka innan examensarbetets framläggning ska opponenten skriftligen redogöra för examinatorn för viktiga frågeställningar som kommer att behandlas, och för uppläggningen av oppositionen. Opponent och examinator går tillsammans igenom oppositionens upplägg.
Hur många opponenter som kan accepteras på ett examensarbete avgör examinator.
b3.4.15 Auskultation
Den studerande ska auskultera, dvs närvara, vid två framläggningar av examensarbeten. Ett auskultationstillfälle kan med fördel ersättas av ett licentiatseminarium eller en doktorsdisputation. Studenten ansvarar då själv för att intyg på närvaron skrivs och lämnas till administratör på institutionen för inläggning i LADOK.
Auskultationerna ska vara genomförda före den egna framläggningen och oppositionen.
Rapportering av auskultation sker endast efter det att spärreglerna för utbildningsprogrammet uppfylls.
b3.4.16 Betyg
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För att studenten ska få betyget Godkänd ska samtliga moment vara slutförda med godkänt resultat.
b3.4.17 Kvalitetsansvar
Utbildningsnämnden har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbetet. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av LiTH-styrelsen.
b3.4.18 Dispens
Då särskilda skäl föreligger kan respektive utbildningsnämnd ge dispens från ovanstående examensarbetesregler.
Skriftlig opposition
Den muntliga oppositionen kan efter godkännande av respektive utbildningsnämnd ersättas med en utförlig skriftlig opposition
- för internationella studenter då särskilda skäl föreligger
- då alla övriga moment för examen är uppfyllda, examensarbetet är framlagt och det finns synnerliga skäl
Skriftlig opposition kan genomföras på något av följande sätt:
- Studenten gör en skriftlig opposition på ett arbete som gjorts av en annan student, vars examinator sedan granskar oppositionen
- Studentens examinator uppdrar åt vederbörande att göra en skriftlig opposition på ett examensarbete som redan tidigare examinerats av examinator.
Vid skriftlig opposition finns det inte behov av en inledande redogörelse över uppläggningen.
Utbildningsnämnden ska ge sitt godkännande innan en skriftlig opposition får genomföras.
b4 PRAKTIK
LiTHs styrelse beslutade 2003-04-22 att slopa kravet på praktik i civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och datavetenskaplig magisterexamen. Övergångsregler för studerande antagna före 2003-06-30 redovisas i separat dokument (pdf)
b5 DEL AV UTBILDNINGEN UTOMLANDS
Studerande kan byta ut studier vid LiTH mot studier vid en utländsk högskola och/eller förlägga examensarbetet utomlands.
Nedan anges några av de program som ger möjlighet till utlandsstudier. Vid utbyte av studier (kurser) vid LiTH mot studier utomlands svarar berörd utbildningsnämnd (utbildningsledare) för beslut om i förväg uppgjorda individuella studieprogram och om slutligt kursgodkännande och tillgodoräknande. Studerande som planerar att delta i ett utlandsprogram skall därför kontakta utbildningsledare (motsv) vid Tekniska fakultetskansliet.
Studiemedel utgår enligt samma regler som för studier i Sverige. En del program fördelar stipendier som bidrag till att täcka merkostnader.
b5.1 SOKRATES/ERASMUS - programmet
SOKRATES/ERASMUS-programmet ger möjlighet till utlandsstudier i ett antal europeiska länder under minst tre och högst tolv månader. Tiden kan användas för kursstudier och/eller examensarbete.
b5.2 Fjärde läsåret utomlands
Studerande i civilingenjörsutbildning och matematisk-naturvetenskaplig utbildning har möjlighet att förlägga fjärde årets studier till vissa utländska högskolor inom och utanför Europa genom programmet Fjärde läsåret utomlands.
b5.3 Utanför Europa för högskoleingenjörer
Studerande på högskoleingenjörsutbildningen kan förlägga sina studier i åk 3 till universitet utanför Europa, för närvarande i huvudsak i Australien.
b5.4 NORDPLUS-programmet
För utbyte med universitet och högskolor i de nordiska länderna finns ett speciellt utbytesprogram, NORDPLUS. Inom ramen för NORDPLUS finns ett antal nätverk för civilingenjörsutbildningar respektive högskoleingenjörs-utbildningar.
b5.5 Examensarbete utomlands
Examensarbete utomlands kan fullgöras inom ramen för ett utbytesprogram eller på egen hand efter godkännande av utbildningsnämnd/examinator.
b5.6 Stipendium för examensarbete vid utländskt universitet för Matematiskt Naturvetenskapliga program.
Gäller för studenter som studerar under årkurs 3 eller 4 vid ett matematisknaturvetenskapligt program (ej datavetenskap) vid LiTH och som inte deltar i något utbytesprogram.
Stipendiet skall täcka del av resekostnad till och från det utländska universitet där examensarbetet skall bedrivas. Hela examensarbetet skall vara förlagt utomlands. För examensarbete vid europeiska universitet är stipendiet på 2000 kr per student och för examensarbeten utanför Europa så uppgår stipendiet till 4000 kr per student.
Ansökan inges till utbildningsnämnden för matematik och naturvetenskap senast den 15 september för hösttermin och senast den 15 februari för vårtermin.
Ansökan skall innefatta:
- en kort beskrivning/titel på examensarbetet
- en verifikation från handledare vid det utländska universitetet
- ett godkännande från institutionen
Urvalet sker efter följande ordning:
- Antal avklarade poäng inom programmet.
- Betyg på avklarade kurser inom programmet.
Maximalt utdelas sammanlagt 16000 kr per ansökningstillfälle.
b5. 7 Praktik utomlands
Praktik utomlands kan i begränsad omfattning ordnas genom IAESTE samt genom EU-programmet LEONARDO. Dessutom finns ett mindre antal platser för praktik och/eller examensarbete vid CERN i Geneve.
b5.8 Information om utlandsstudier
En informationsbroschyr om utlandsstudier samt erforderliga anmälningsblanketter kan erhållas i hus Origo och på studerandeexpeditionen i hus Zenit samt i Kåkenhus. Ytterligare information finns på http://www.lith.liu.se/internationalisering.
b6 ÖVRIGA BESTÄMMELSER OCH ANVISNINGAR
b6.1 Bestämmelser för särskild behörighet
Den särskilda behörigheten är indelad i standardbehörigheter. Dessa uttrycks i form av kurser från det nya programgymnasiet. Även den som gått i det gamla linjesystemet på gymnasiet uppfyller behörighetskraven.
- Civilingenjörsutbildning, 180 poäng (förutom Industriell ekonomi-internationell, teknisk fysik och elektroteknik-internationell samt kemisk biologi samt Datavetenskaplig utbildning, 160 poäng
-
Standardbehörighet E.2.1: Ma E, Fy B, Ke A
- Civilingenjörsutbildning Industriell ekonomi-internationell samt teknisk fysik och elektroteknik-internationell
-
Standardbehörighet E.2.3: Ma E, Fy B, Ke A samt för respektive inriktning:
- Tyska lägst C-språk kurs B/steg 3
- Franska lägst C-språk kurs B/steg 3
- Japanska lägst C-språk kurs B eller motsvarande (Japankunskap 40 p)
- Spanska lägst C-språk kurs B/steg 3
- Civilingenjörsutbildning Kemisk biologi
- Standardbehörighet E.2.1: Ma E, Fy B, Ke B och Bi B, dispens ges för Ma E, Ke B och Bi B ht 2007.
- Matematisk-naturvetenskaplig utbildning, 160 poäng
- Se respektive utbildningsplan).
- Högskoleingenjörsutbildning
- Standardbehörighet E.3: Ma D, Fy B, Ke A
- Yrkeshögskoleutbildning
- Grundläggande behörighet för högskolestudier
Detaljerad information om urvalet ges i särskilda anvisningar från StudentCentrum/antagningen vid universitetet.
Lägst betyget Godkänd krävs i de kurser som ingår i standardbehörigheten.
b6.2 Anvisningar för studieplanering
Studerande som ej uppfyller villkor för uppflyttning till högre årskurs skall planera sina studier med hänsyn till detta. Kurser som saknas från tidigare årskurser skall prioriteras vid en planering och endast om utrymme finns inom studieåtagandet kan nya kurser läsas. Studieplaneringen skall göras tillsammans med respektive programs studievägledare. Studerande som ej blivit studieberättigade i högre årskurs, se bestämmelser för uppflyttning till högre årskurser för resp. program, har ej rätt att delta i tentamen och laboration i dessa årskurser om inte beslut om dispens finns.