2007
HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I TEKNISK LOGISTIK 120 POÄNG
/Bachelor of Science in Logistics Engineering/
c31 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c31.1 Mål
Allmänna mål för grundläggande högskoleutbildning (Högskolelagen 1 kap. 9 §).
Särskilda mål för höskoleingenjörsexamen (Högskoleförordningen, bilaga 2.15).
För högskoleingenjörsutbildningen i teknisk logistik gäller föjande lokala mål:
Efter avklarad utbildningen ska studenterna:
- kunna delta i och leda arbete i projektform enligt erkänd projektstyrningsmodell
- ha genomfört projektuppgifter som speglar ingenjörsarbetets bredd från idéskapande via konstruktion/systemutveckling och implementering till teknikens användning (CDIO)
- ha genomfört muntliga presentationer och skrivit tekniska rapporter samt inom dessa moment fått professionell återkoppling på utförda prestationer
- kunna tillämpa matematisk modellering, optimering och simulering inom logistikrelaterade områden.
- kunna tillämpa de vanligaste metoderna och verktygen för planering och styrning av produktion, transport, samt andra logistikrelaterade aktiviteter i försörjningskedjan.
- självständigt kunna urskilja, formulera och lösa logistiska problem, med ett ingenjörsmässigt angreppssätt och med hjälp av befintlig och ny teknik
- vid utveckling av logistiksystem kunna analysera, värera och ta hänsyn till de krav och mål näringslivet och samhället ställer avseende ekonomi, effektivitet, miljö och resurshushållning
- kunna kritiskt granska och värdera logistiksystem
- kunna beskriva hur avancerade informations- och beslutsstödssystem är uppbyggda och används inom logistikområdet.
Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknikområden.
c31.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
Examensfordringarna finns i avsnitt b1.2.3.
c31.3 Programmets uppläggning
Enligt gällande läro- och timplan.
c31.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna
c31.4.1Motivering till bestämmelserna
Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.
c31.4.2 Uppflyttning till årskurs 2
För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:
- Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.
- Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
- Analys i en variabel
- Industriell ekonomi
Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.
c31.4.3 Uppflyttning till årskurs 3
För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:
- villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c31.4.2
- minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
- utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.
c31.5 Programmets inriktningar/profileringar
Fördjupning mot specifika områden erhålls via valbara kurser och CDIO-projekt.
c31.6 Examensarbete
Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.
Ämnesområden för examensarbete beslutas senare.
c31.7 Praktik
Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.
|
|