studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2007

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I KEMISK ANALYSTEKNIK 180 hp

/Bachelor of Science in Chemical Analysis Engineering/

De övergripande nationella målen för högskoleingenjörsutbildningarna anges i Högskoleförordningen. Tekniska högskolan vid Linköpings universitet har valt att formulera programmens mål utgående från CDIO Syllabus, vilken täcker de mål som anges i Högskoleförordningen.

Programmets syfte/vision

Programmet ska karakteriseras av kunskap som vilar på matematisk och teknikvetenskaplig grund och på brett kunnande inom det valda teknikområdet. En tydlig progression präglar programmet. Detta innebär att man ska kunna modellera, simulera och utvärdera och kunna utforma produkter, processer och system. Programmet ska på detta sätt bli industriellt relevant. Efter examen från programmet utmärks ingenjörerna av att de kan arbeta i grupper med olika sammansättning och fungera som lagarbetare i utvecklings-, produktions- och utredningsprojekt, vilket inkluderar god kommunikativ förmåga. De examinerade ska också fortlöpande kunna utveckla sin kompetens på ett självständigt sätt och bidra till utvecklingen i ett föränderligt samhälle.

Under utbildningen genomförs projektuppgifter som speglar ingenjörsarbetets bredd från idéskapande, via konstruktion/systemutveckling och implementering, till teknikens användning.

Programmål

Efter genomgången utbildning förväntas en högskoleingenjör ha följande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt:

  • Teknisk kunskap och ingenjörstänkande
    (Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper)
    • Utbildningen ska ge förmåga att tillämpa och delta i utveckling av modern ingenjörsteknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn
    • En högskoleingenjörsexamen från LiTH skall ge en bred utbildning inom teknikområdet med en tydlig fördjupning inom en inriktning/profil
    • Studenterna ska väl förberedas för studier på avancerad nivå samt vara orienterade om aktuell forskning inom området
    • Utbildningen skall ge kunskaper i matematik, kemisk analys, provtagning och om den utrustning som krävs, försöksplanering, statistisk analys och multivariat dataanalys samt fördjupande kunskaper inom något av områdena analytisk kemi och forensisk kemi eller miljökemi.
    • KA-ingenjören ska förberedas för yrkesverksamhet inom industriell analytisk kemi och forensisk kemi eller miljökemi.
  • Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
    Utbildningen skall ge
    • träning i att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning
    • förmåga att modellera och analysera tekniska system på ett ingenjörsmässigt sätt
    • förmåga att genomföra experiment och laborationer inom teknikområdet
    • kunskaper och färdigheter inom icke tekniska ämnen av betydelse för yrkesverksamheten
    • förmåga att ta initiativ och på ett självständigt och kreativt sätt bidra till användning av ny teknik samt förmåga att se sin egen roll i detta arbete med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet
  • Förmåga att arbeta i grupp och att kommunicera
    Utbildningen skall ge träning i att
    • samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker
    • använda facklitteratur och facktermer på engelska
    • initiera, planera, leda och utvärdera grupparbeten eller projekt
  • Identifiering, utveckling, realisering och drift av tekniska system med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga behov och villkor
    Utbildningen
    • syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst
    • skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö
    • skall ge insikt om affärsmässiga och företagsmässiga villkor
    • skall ge kunskaper om och förmåga att delta i alla faser av utveckling och införande av ny teknik, d.v.s. att kunna specificera krav, planera, utveckla, realisera och driftsätta tekniska system

Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

Programmets upplägg och organisation

Samtliga högskoleingenjörsprogram vid LiTH innehåller minst 24 hp matematik och är utformade så att även kraven för teknologie kandidatexamen uppfylls.

Programmet har gemensamma kurser under de tre första terminerna. Under de återstående terminerna läses obligatoriska och valbara kurser baserat på vald profilering. Utbildningen ingår i CDIO, tekniska högskolans satsning för att göra ingenjörsutbildningarna ännu mer anpassade till näringslivets krav. Två större projektarbeten genomförs under utbildningen, ett under termin 2 och ett i årskurs 3. De ger professionell träning i projektplanering och i muntlig och skriftlig framställning samt ger möjlighet till profilering av studierna.

Programmet avslutas med ett examensarbete, omfattande 16 högskolepoäng, som presenteras och försvaras vid ett förannonserat seminarium.

I programplanen finns angivet vilka kurser som är obligatoriska (o) eller valbara (v) för respektive termin. Programnämnden bestämmer vilka kurser som skall vara obligatoriska och vilka som för skilda studerandegrupper inom utbildningen utgör valbara alternativ.

För högskoleingenjörsutbildningarna finns ett gemensamt utbud av valbara kurser, avsett att ge möjlighet till fördjupning eller breddning inom områdena matematik, hållbar utveckling, språk, ekonomi och människa-teknik-organisation.

I examen får ingå 8 hp valfria kurser under förutsättning att det inte föreligger något överlapp av kursinnehållet med någon annan kurs i examen.

Kurser kan innehålla moment som medför kostnader för studenten.

Programmets innehåll

Första året innehåller en bred basutbildning i matematik och kemi. Andra året följer tekniska kurser som analytisk kemi, dataanalys och mätmetoder. Studenterna får också kunskap om viktiga kemiska och biotekniska processer, vilken utrustning som krävs och hur man bestämmer vilken som är bäst att använda. Dessutom ingår projektstyrning och kvalitetssäkring.

För att få den viktiga praktiska vanan är inslaget av laborationer stort. Dessutom samverkar utbildningen med regionens kriminaltekniska och rättsmedicinska laboratorier. Under den senare delen av utbildningen sker fördjupning inom till exempel forensisk teknik, miljö eller teknisk analytisk kemi

Beaktande av särskilda perspektiv

Enligt fakultetsstyrelsens direktiv.

Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

Gemensamma regler enligt fakultetsstyrelsens direktiv.

Profler/inriktningar

Profilering fås genom de två CDIO-projekten i termin 4 och 6 samt genom valbara kurser.

Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.

Examensarbetet avser att visa, huruvida den studerande besitter förmåga att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper och att självständigt eller tillsammans med annan studerande behandla förelagd uppgift och omfattar 16 högskolepoäng, vilket motsvarar en tid av ca 11 effektiva arbetsveckor. Egen opposition och närvaro vid två ytterligare presentationer av examensarbeten skall också genomföras. Huvudområde för kandidatexamen är kemiteknik. Ämnen för examensarbete fastställs senare.

Sammanfattning av examenskrav

För att erhålla högskoleingenjörsexamen i kemisk analysteknik (och för att uppfylla kraven för teknologie kandidatexamen enligt fakultetsstyrelsens beslut inom valt huvudområde) skall studenten med godkänt resultat ha genomfört följande moment:

  • avslutade kurser omfattande totalt 180 hp
  • programmets obligatoriska kurser
  • 90 hp inom huvudområdet varav minst 18 hp kurser på G2-nivån
  • 24 hp matematik
  • examensarbete omfattande minst 15 hp på G2-nivån (eller motsvarande) examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
  • I examen får ingå 8 hp valfria kurser under förutsättning att det inte föreligger något överlapp av kursinnehållet med någon annan kurs i examen.
  • valbara kurser så att kravet på 180 hp uppnås
För studier utomlands inom tekniska högskolans utbytesprogram görs en helhetsbedömning att motsvarande nivå uppnåtts. Detta innebär inga specifika kurskrav, kurserna skall läsas i linje med programmets inriktning.

Samband mellan programmål och kursmål

En s.k. programmatris tas fram där samtliga kurser bedöms utifrån CDIO syllabus. Programmatrisen ger då hela programmets måluppfyllelse.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Utbildningsledare, val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2008-01-15 18:18