studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2007

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I KEMISK ANALYSTEKNIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Chemical Analysis Engineering/

c32 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c32.1 Mål

Allmänna mål för grundläggande högskoleutbildning (Högskolelagen 1 kap. 9 ').

Särskilda mål för högskoleingenjörsexamen (Högskoleförordningen, bilaga 2.15).

För högskoleingenjörsutbildningen i kemisk analysteknik gäller föjande lokala mål:
Efter avklarad utbildningen ska studenterna:

  • kunna delta i och leda arbete i projektform enligt erkänd projektstyrningsmodell
  • ha genomfört projektuppgifter som speglar ingenjörsarbetets bredd från idéskapande och utveckling till implementering och användning (CDIO)
  • ha genomfört muntliga presentationer och skrivit tekniska rapporter samt inom dessa moment fått professionell återkoppling på utförda prestationer
  • kunna tillämpa de vanligaste metoderna för kemisk analys vid kemisk provtagning
  • kunna tillämpa försöksplanering, statistisk analys och multivariat dataanalys
  • självständigt kunna urskilja, formulera och lösa problem inom kemisk analysteknik, med ett ingenjörsmässigt angreppssätt och med hjälp av befintlig och ny teknik
  • vid utveckling av nya idéer inom kemisk analys kunna analysera, värdera och ta hänsyn till de krav och mål näringslivet och samhället ställer avseende ekonomi, effektivitet, miljö och resurshushållning
  • kunna kritiskt granska och värdera kemiska analysmetoder och den utrustning dessa kräver

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknikområden.

c31.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

Examensfordringarna finns i avsnitt b1.2.3.

c31.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c31.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c31.4.1 Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.

c31.4.2 Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  1. Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.

  2. Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Allmän kemi I
    • Analys i en variabel

Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c31.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c31.4.2
  • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
  • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c31.5 Programmets inriktningar/profileringar

Beslutas senare.

c31.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.

Ämnesområden för examensarbete fastställs senare.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Utbildningsledare, val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2007-01-08 19:40