2007
UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR DESIGN OCH PRODUKTUTVECKLING 300 hp
/Master of Science in Design and Product Development/
Programmets syfte/vision
En civilingenjör i design och produktutveckling från Tekniska högskolan vid Linköpings universitet skall kunna förverkliga produkter med en helhetssyn som innefattar:
- val av funktionsprincip
- konstruktion som implementerar den valda funktionsprincipen utifrån aspekter som formgivning, produktionsmetod, resursutnyttjande, ekonomi och miljöpåverkan
- produktion, drift och underhåll
- skrotning eller avveckling
Programmål
En civilingenjör i design och produktutveckling från Tekniska högskolan vid Linköpings universitet har:
- en stark identitet som ingenjör. Detta åstadkommes genom ett gediget paket obligatoriska, klassiskt tekniska kurser.
- en solid matematisk och naturvetenskaplig bas som ger förmåga att sätta sig in i nya teknikområden.
- ett självständigt och kritiskt förhållningssätt. Detta åstadkommes genom att specialiseringarna är tillräckligt stora och fokuserade med tydlig forskningsanknytning för att skapa en begynnande identitet som ämnesspecialist.
- Lärandemål
Design och produktutveckling vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet har som mål att utbilda civilingenjörer med en gedigen teknisk kompetensbas, anpassad till de möjligheter som ges av internationaliseringen inom näringslivet och den snabba tekniska utvecklingen. En civilingenjör från design och produktutveckling skall uppvisa följande kunskaper och färdigheter:
- goda kunskaper inom matematik och grundläggande tekniska ämnen för att därigenom kunna modellera och analysera funktionen hos en komplex teknisk produkt
- goda kunskaper inom produktframtagning och insikt om produktframtagningsproccens komplexitet vad gäller hänsynstagande till tekniska, ekonomiska och miljömässiga aspekter
- goda kunskaper om hur produkter, processer och tjänster skall utformas för att möjliggöra ett långsiktigt hållbart utnyttjande av naturresurser
- Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper
Utbildningen skall vila på vetenskaplig grund och ge en bred kunskapsbas i matematisk-naturvetenskapliga ämnen och i grundläggande tekniska ämnen. Civilingenjören i design och produktutveckling skall ha förmåga att tillgodogöra sig nya rön inom teknik och naturvetenskap samt själv kunna delta i och leda utvecklingen. Utbildningen skall också ge en god grund för forskarstudier inom det tekniska området. Det är viktigt att utbildningen stimulerar kreativitet och kritisk förmåga samt bidrar till studentens personliga utveckling.
- Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Utbildningen till civilingenjör i design och produktutveckling skall på ett flexibelt sätt ge möjlighet att profilera sig mot ett eller flera områden:
- konstruktionsteknik och produktutveckling med betoning på design och människa-maskininteraktion
- framtagning av komplexa system med människan som hjärtat i systemet
Utbildningen ger även möjlighet för den som så önskar att specialisera sig mot ett mera traditionellt maskintekniskt område t.ex.
- avancerad produktionsteknik, produktionsstyrning, logistik och transportsystem
- avancerad material- och beräkningsteknik med betoning av hållfasthet
- kvalitetsstyrning
Profileringarna skall byggas på LiTHs forskningsbas parad med industriell tillämpning inom branscher som är normsättande för respektive profil, bl.a. flyg- och elektronikindustri.
Inom utbildningen skall ingå moment som ökar studentens förmåga att tillgodogöra sig teknisk och vetenskaplig litteratur på engelska. Även träning i att i tal och skrift presentera resultat på svenska skall ingå. Vidare skall kurser i humaniora och språk erbjudas.
Utbildningens innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya tekniska och vetenskapliga rön integreras i kurser och specialiseringar.
Studenterna skall ges möjlighet att i stor utsträckning själva utforma inriktningen av sina studier.
Utbildningens forsknings- och industrianknytning bör konsolideras och stärkas. Användningen av modern teknik skall ingå som ett naturligt inslag i utbildningen.
- Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
- En design och produktutvecklingsingenjör har förmåga att samverka med andra personer vid utveckling av ny teknik. Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter. DPU-ingenjören kan även initiera, planera, leda och utvärdera tekniska utvecklingsprojekt.
- Design och produktutvecklingsingenjören har goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation. Detta innebär att kunna presentera resultatet av tekniskt utvecklingsarbete på ett strukturerat sätt och med relevanta tekniska hjälpmedel i såväl tal som skrift på svenska eller engelska.
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
Programmets innehåll
Utbildningen är gemensam för samtliga studerande vid utbildningsprogrammet under de två första terminerna, varefter inslaget av valbara kurser på programmet successivt ökar. De obligatoriska och valbara kurserna framgår av programplan för respektive årskurs.
Under termin 7-9 skall samtliga studerande följa en valfri specialisering om minst 30 hp vid ett valfritt forskningsområde.
Kandidatexamen
Möjlighet finns att under termin 6 välja kurser och kandidatarbete för att avsluta programmet med en kandidatexamen. Se generella krav för kandidatexamen i avsnitt b1.2.5.
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv
Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna
Fastställs senare.
Examensarbete
Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.1. Utan särskilt tillstånd får examensarbete ske inom följande ämnesområden:
- Datalogi
- Ekonomiska informationssystem
- Elautomatik och datamaskinteknik
- Energisystem
- Fluidmekanisk systemteknik
- Fordonssystem
- Hållfasthetslära
- Industriell arbetsvetenskap
- Industriell ekonomi
- Konstruktionsmaterial
- Kvalitetsteknik
- Logistik
- Maskinkonstruktion
- Medicinsk teknik
- Mekanisk värmeteori och strömningslära
- Miljömätteknik
- Miljöteknik
- Monteringsteknik
- Mätteknik
- Produktionsekonomi
- Produktionsteknik
- Reglerteknik
- Robotik/Autonoma mekaniska system
- Teknisk mekanik
- Träteknik
Forskarutbildningskurser i programmet
Vissa forskarutbildningskurser är öppna för teknologer. Kontakta forskarstudierektor på resp institution:
För att få räkna en forskarutbildningskurs i civilingenjörsexamen måste ansökan inlämnas till nämnden, som beslutar om kursen är lämplig och som också fastställer kursplan och poängsätter kursen.
Sammanfattning av examenskrav
- Uppfyller examenskrav för masterexamen
- Samtliga obligatoriska kurser avslutade
- Specialisering om minst 30 hp inom samma forskningsområde
- Valbara kurser så att kravet på minst 300 hp uppnås
- 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav 60 hp (kurser + examensarbete) inom det huvudsakliga området
- examensarbete omfattande 30 hp på avancerad nivå eller motsvarande examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
Samband mellan programmål och kursmål
En s.k. programmatris tas fram där samtliga kurser bedöms utifrån CDIO syllabus. Programmatrisen ger då hela programmets måluppfyllelse.
Utlandsstudier
Utbildningens internationalisering skall främjas genom att studenter uppmuntras att förlägga delar av sin utbildning till utbytesuniversitet i utlandet. Samtidigt skall utländska studenter ges tillfälle att studera i Linköping.
|