studiehandbok@lith | ||
2006 MÖBELTAPETSERING 120 poäng
Organisation Möbeltapetserarutbildningen är en treårig grundutbildning och ett av fem fristående program som administreras av Carl Malmsten - Centrum för Träteknik & Design. Utbildningen är yrkesförberedande och vilar på såväl hantverksmässig som vetenskaplig grund. I relevanta delar samordnas undervisningen med centrumbildningens övriga utbildningsprogram. Utbildningen ges endast vid Linköpings universitet. Förkunskapskrav För att antas till möbeltapetserarprogrammet krävs grundläggande behörighet för högskola och universitet. Därutöver fordras särskild behörighet i form av dokumenterad hantverksskicklighet och konstnärlig begåvning inom det område som utbildningen avser. Utbildningens mål Utbildningens mål är att frambringa grundligt skolade möbeltapetserare med en bred erfarenhetsbaserad kunskapsbas. I syftet att lägga grunden för en tvärvetenskapligt förankrad yrkespraxis avser utbildningen att utifrån såväl konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden förmedla ett brett kulturvårdande synsätt där stor vikt läggs på att tillvarata och utveckla det traditionella tapetserarhantverket och att utveckla förståelse för de olika värden som är förknippade med materiella kulturprodukter. Utbildningen skall hos den studerande utveckla förmåga att:
Utbildningen skall ge den studerande:
Den studerande förväntas efter genomgången utbildning äga förmåga att självständigt kunna identifiera, avgränsa, planera och praktiskt lösa inom verksamhetsområdet förekommande arbetsuppgifter. Utbildningen avser att förbereda de studerande för såväl privatpraktiserande verksamhet som för anställning vid stoppmöbelindustrier och museer/institutioner. Utbildningens innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya tekniska, vetenskapliga och hantverksrelaterade rön integreras i kurserna. Vidare bör utbildningens forskningsanknytning stärkas i takt med att kunskapsbasen utvecklas. Utbildningens innehåll och uppläggning Programmet omfattar totalt 120 poäng. Studierna är uppdelade på tre årskurser:
Undervisningen förmedlas genom föreläsningar, lektioner, seminarier, studiebesök, projekt och praktik men framför allt genom tillämpningsövningar i form av laborationer och praktiskt tapetseringsarbete av nyproduktion, äldrestoppade möbler och kulturföremål. För att de studerande skall tillägna sig ett holistiskt perspektiv och därigenom insikter i tillverkningsprocessens tvärvetenskapliga karaktär är utbildningen uppbyggd kring ämnesintegrerade kunskapsområden. Studierna är därför tematiskt organiserade vilket innebär att kurserna delvis ges parallellt samtidigt som den teoretiska undervisningen där så är möjligt integreras i de praktiska tillämpningsövningarna. Årskurs I, 1-40 poäng Utbildningens första år har karaktär av basutbildning och syftar till att ge de studerande grundläggande kunskaper inom konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden av relevans för möbeltapetserarområdet. I syfte att utveckla de studerandes manuella färdigheter och erfarenhetsbaserade kunskaper innehåller den praktiska delen av undervisningen under första året delkurser i relevanta möbelhantverkstekniker. Efter att ha genomgått utbildningens första årskurs förväntas de studerande ha tillägnat sig ett tvärvetenskapligt förhållningssätt gentemot områdets övergripande problemställningar. De studerande förväntas efter första årets studier besitta grundläggande manuella färdigheter och teoretiska kunskaper inom möbeltapetseringsområdet förekommande tekniker och material. Årskurs II, 41-80 poäng Under utbildningens andra år ska de studerande framförallt beredas möjlighet till att under handledning utföra arbeten med varierande teknisk svårighetsgrad som uppövandet av känslan och förståelsen för möblers estetiska och funktionella kvaliteter. Undersökning, analys och dokumentation av föremåls alla relevanta dimensioner samt skriftlig redovisning av de överväganden som ligger till grund för de vidtagna åtgärderna bör här samordnas med den teoretiska delen av undervisningen. Det ges också stor plats för yrkets teknik och materialhistoria som en viktig del i arbetet med framförallt äldre och antika möbler. Andra årets andra termin ska efter studier i ekonomi också avsättas för studier i vetenskapsteori/forskningsmetodik. Här ges även introduktionskurser inom kulturvård/konservering och industriella tillverkningsmetoder/material inför tredje årskursens valfria kurser. Efter att ha genomgått utbildningens andra årskurs ska de studerande självständigt kunna analysera, planera, dokumentera och utföra inom området avancerade och vanligen förekommande möbeltapetseringsarbeten. Årskurs III, 81-120 poäng Undervisningen under tredje årets första termin ska i forsknings- och yrkesförberedande syfte dels förläggas till extern institution/verkstad/industri dels ge insikter i teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter inom restaurering/konservering av stoppade föremål alternativt, ge insikter i möbeldesign och industriella tillverkningsmetoder/material för stoppmöbler. Tredje årets andra termin innehåller möjligheten att avlägga prov för gesällbrev inom yrket enligt branschens fastställda krav. Tid ska också avsättas för ett examensarbete i form av en vetenskaplig undersökning med tillämpningsaspekter. Examensarbetet ska syfta till att utveckla studenternas förmåga att såväl praktiskt som vetenskapligt bearbeta, lösa och dokumentera ett valt problem/problemområde alternativt en föregiven tapetseringsuppgift. Metodutveckling samt tillämpad forskning kring såväl traditionella som moderna material och tekniker bör ges hög prioritet. Den skriftliga delen av examensarbetet ska baseras på såväl empiriskt förvärvade insikter som traditionell vetenskaplig källforskning. Examensarbetet ska således inrymma både en teoretisk och en praktisk del med åtföljande muntlig och skriftlig avrapportering. Efter examination förväntas de studerande äga erforderliga kunskaper för att bedriva professionell yrkesverksamhet alternativt tillträde till fortsatta studier inom området. |
|