studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2006

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I TEKNISK LOGISTIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Logistics Engineering/

c31 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c31.1 Mål

Allmänna mål för grundläggande högskoleutbildning (Högskolelagen 1 kap. 9 §).

Särskilda mål för höskoleingenjörsexamen (Högskoleförordningen, bilaga 2.15).

För högskoleingenjörsutbildningen i teknisk logistik gäller föjande lokala mål:
Efter avklarad utbildningen ska studenterna:

  • kunna delta i och leda arbete i projektform enligt erkänd projektstyrningsmodell
  • ha genomfört projektuppgifter som speglar ingenjörsarbetets bredd från idéskapande via konstruktion/systemutveckling och implementering till teknikens användning (CDIO)
  • ha genomfört muntliga presentationer och skrivit tekniska rapporter samt inom dessa moment fått professionell återkoppling på utförda prestationer
  • kunna tillämpa matematisk modellering, optimering och simulering inom logistikrelaterade områden.
  • kunna tillämpa de vanligaste metoderna och verktygen för planering och styrning av produktion, transport, samt andra logistikrelaterade aktiviteter i försörjningskedjan.
  • självständigt kunna urskilja, formulera och lösa logistiska problem, med ett ingenjörsmässigt angreppssätt och med hjälp av befintlig och ny teknik
  • vid utveckling av logistiksystem kunna analysera, värera och ta hänsyn till de krav och mål näringslivet och samhället ställer avseende ekonomi, effektivitet, miljö och resurshushållning
  • kunna kritiskt granska och värdera logistiksystem
  • kunna beskriva hur avancerade informations- och beslutsstödssystem är uppbyggda och används inom logistikområdet.

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknikområden.

c31.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

Examensfordringarna finns i avsnitt b1.2.3.

c31.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c31.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c31.4.1Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.

c31.4.2 Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  • Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.

  • Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Analys i en variabel
    • Industriell ekonomi

Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c31.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c31.4.2
  • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
  • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c31.5 Programmets inriktningar/profileringar

Beslutas senare.

c31.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.

Ämnesområden för examensarbete beslutas senare.

c31.7 Praktik

Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Sten Granath, stegr@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2005-06-27 19:33